• Mon 6 Mar 2023 22:34
    20364 visningar
    33 svar
    33
    20364

    Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?

    Min fina garderobsblomma köpte jag 2020. Så den är 3 år nu. För två år sedan planterade jag om den och tänkte göra det idag igen. Jag har köpt nya fina krukor som passar den nya inredningen. 


    Men. Jag har slitit och slitit och lyckas inte få ut blomman ur krukan. Så jag bestämde mig för att låta blomman vara kvar i krukan.

    Men när en vännina kom och såg rötterna och en liten rund boll som liknar en potatis tyckte hon jag skulle slänga blomman. Eftersom hon anser att den är sjuk. 


    Jag håller med henne att det ser lite konstigt ut. Jag kommer skicka med bilder så ni kan se själva. Annars kan ni själva se på bilden hur fin blomman är. Jag är dock orolig att det ska börja samlas kryp eller dylikt. 


    Jag är kille och har inte alls gröna fingrar. Så därför gjorde jag tråden.

  • Svar på tråden Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?
  • Mon 6 Mar 2023 22:50
    #2
    Alessia skrev 2023-03-06 22:46:00 följande:

    Växten ser fin och frisk ut men behöver nog - som du själv antog - ny jord och större kruka. Golfbollen är nog en del av rotsystemet som ju inte riktigt får plats i den trånga kruka. I värsta fall får du väl panga på med en hammare eller klippa upp med en stadig sax för att få ut rotklumpen.


    Krukan är av keramik. Hur har du tänkt att jag ska klippa upp den? Jag har försökt dra ut växten ur krukan men helt förgäves den sitter verkligen fast där inne.
  • Mon 6 Mar 2023 23:02
    #4
    Palmeniers skrev 2023-03-06 22:59:59 följande:

    Ta en 'lilleman" i metall eller pannksksspade och skrapa längs insidan på krukan. Ifall krukan har hål i botten kan du testa att försiktigt trycka på med skaftet på en träslev. Alternativet är att krossa krukan med en hammare.


    Krukan har inte hål i botten. Jag får väl ta sönder krukan. Alternativt slänga krukan och hela växten och köpa nytt?
  • Mon 6 Mar 2023 23:02
    #6

    Vad händer om växten förblir i denna trånga kruka?

  • Tue 7 Mar 2023 13:44
    #9
    +1
    Jag är bara jag skrev 2023-03-07 13:33:29 följande:

    Om du inte vill spräcka krukan kan du sänka ner alltihopa i en bunke med vatten och hoppas på att vattnet löser upp det som fastnat. Hur som helst ska man inte ha krukväxter i krukor utan hål i botten. Antingen får man ha plastinnerkrukor och sen en ytterkruka utan hål eller en lerkruka med hål och fat under. Då trivs växter bättre.


    Men när jag planterade växten i krukan så hade jag lecakulor under växten och sen hade jag på blomjord.
  • Tue 7 Mar 2023 17:27
    #14
    Deeru skrev 2023-03-07 17:21:45 följande:

    De ska se ut så! Den ser jättefin ut! De älskar att stå trångt, plantera om den först när krukan spricker. Deras rötter har sånna knölar. 


    Okej. Så jag låter växten stå i krukan och planterar om den sen när krukan spricker?
  • Tue 7 Mar 2023 17:32
    #15
    Nattviol skrev 2023-03-07 17:17:55 följande:

    Den är inte sjuk. 

    En enkel googling hade gett dig svaret som du fått ovanför:

    forum.odla.nu/index.php

    Det är väl himlans dumt att slänga en frisk och fungerande växt? Du har ju fått bra tips hur du ska få ut den. 

    En pannkaksspade eller liknande som du kan "kila in" mellan krukan och rötterna. En pannkaksspade är en lång platt stekspade om du inte har koll. Eller något liknande som är smalt och platt och går att kila in mellan rötterna och krukan. 

    Sedan fick du tips om att klippa. Givetvis inte krukan du ska klippa utan rotsystemet. Kan hända att du får åka till en blomsteraffär om du inte har en sekatör hemma. Kan funka med en rejäl kökssax också. Klipp längs kanten ner i krukan. Ju mer du får loss från sidorna desto mer kan du vicka ur växen ur krukan. 


    Jag har VERKLIGEN FÖRSÖKT att få ut växten ur krukan 
    men det går inte !! Mitt enda alternativ är att slå sönder krukan..
  • Tue 7 Mar 2023 17:50
    #17

    Nu har jag slagit sönder krukan med hammare. Vad tusan gör man nu frågar en amatör. Haha? 


    jag vill gärna ha blomman på golvet, behöver man köpa en golvas då? 


     

  • Tue 7 Mar 2023 17:56
    #19
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-03-07 17:53:48 följande:
    En större kruka, jord och näring och ljus förstås. Ska den stå på golvet så se till att den får ljus från fönstret om du inte har växtbelysning.
    Jag tänkte ha den bredvid tv bänken och där kommer tyvärr inget ljus. Så kanske är fönster bäst alternativ? Eller måste den ha ljus?
  • Tue 7 Mar 2023 18:02
    #22
    RaYzLeR skrev 2023-03-07 18:01:18 följande:

    En garderobsblomma klarar sig med svagt ljus och behöver inte stå vid ett fönster. Därav namnet.


    Personen ovan skriver ju nåt annat :/
  • Tue 7 Mar 2023 18:07
    #25
    RaYzLeR skrev 2023-03-07 18:04:12 följande:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Garderobsblomma

    "Som namnet antyder så klarar den sig i svagt ljus. Att växten klarar torka bra samt att den är tämligen lättskött har även bidragit till dess popularitet som krukväxt."
    Ok då vet jag. Men min fråga är innan jag lägger växten i en kruka, ska jag försöka läggs växten i plastkruka med hål i ? Och sen i en större kruka? Behövs det jord för det eller inte?
  • Tue 7 Mar 2023 18:16
    #27
    Jag är bara jag skrev 2023-03-07 18:09:46 följande:
    Du behöver antingen en innerkruka + ytterkruka eller en lerkruka med hål + fat. Och ny jord förstås. Du kan klippa bort lite av rötterna också. Såvida inte din tv står i ett väldigt mörkt hörn kan du ha blomman där. Vattna bara väldigt lite.
    Ok då kan jag slippa leca kulorna då va? Men om jag ska ha innerkruka + ytterkruka, varför ska jag ha jord då? Är väl bara lägga innerkrukan i ytterkrukan med växten i?

    ah rötterna rör jag inte, jag vågar inte klippa där
  • Tue 7 Mar 2023 18:48
    #30
    Jag är bara jag skrev 2023-03-07 18:29:34 följande:
    Jord behöver den ju. Gör nästan alla krukväxter. Ny jord då och då dessutom eftersom näringen försvinner. Inga lecakulor utan bara nåt för hålet/hålen i botten på krukan. Lite jord över botten, sätt ner plantan och fyll på med ny jord. De flesta rötter går tukta lite- vissa väldigt mycket. 

    Ok så steg för steg? Lite jord över botten? tänker du på den stora ytterkrukan innan jag lägger i den innerkrukan med hål i? för jag kan ju inte lägga jord i innerkrukan Med hål i då det lär gå igenom? 


    måste jag göra nåt med rötterna?

  • Tue 7 Mar 2023 20:38
    #32
    Jag är bara jag skrev 2023-03-07 20:23:21 följande:
    Nej, helt fel. Lägg lecakulor eller rent av bitar från den sönderkrossade krukan över hålet/hålen i innerkrukan. Fyll på jord så det täcker botten. Klipp av litegrann av rötterna, stoppa ner blomman, fyll på med jord runt om och över. Vattna. Ställ innerkrukan i ytterkrukan.

    Ok då hänger jag med. 


    men när jag till slut lagt innerkrukan i ytterkrukan behövs inte mer jord va?

Svar på tråden Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?