Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

    Gällande hyra radhus

    Kort sagt ja. Ni betalar en viss summa i hyra, de har bara specificerat för er vad den täcker. Naturligtvis använder de hyrespengarna till att betala av lånet men de pengarna ni betalar är ju inte öronmärkta på något sätt när de kommer in på kontot, allt är kort och gott "pengar" oavsett om det som står på kontot är lön, hyra eller andra inkomster.

    Hur mycket ligger hyran/lånet på per månad? Är ni säkra på att det bara är lånet? Om man säger "driftskostnader" så menar man vanligen allt som krävs för att hålla bostaden igång, alltså både lån, vatten, el och annat, kanske sophämtning om man måste betala sånt.

  • Mortiscia80
    stjärnfallet skrev 2023-03-09 11:21:48 följande:

    Såklart betalar vi hyra och driftkostnader. Men är att dom vill vi även betalar deras lån jag blev och fundera över.


    Men hur stor är totalsumman? Varför dela upp det i hyra+lån? Har de verkligen sagt att ni ska betala båda delarna?
  • Mortiscia80
    complicit skrev 2023-03-09 11:28:02 följande:

    Hyr man dessutom privatbostad så är det andra regler, de kan i princip sätta de regler de vill. Och jag tror att även om ni skriver kontrakt på 12 månader i taget så kan de säga upp er med 3 månaders uppsägning och ni kan säga upp med 1 månads uppsägning, oavsett vad kontraktet säger. Obs ej säker på detta men tror att det är så.


    Precis rätt, ett 12-månaders kontrakt har fortfarande en uppsägningstid och annars löper det ut automatiskt efter 12 månader, då man ska vara utflyttad när den tiden går ut. Jag skulle bli förvånad om uppsägningstid inte stod i kontraktet iaf, för som privat har man ju möjlighet att inte ha någon sådan om man av någon konstig anledning inte vill ha det. Sedan kan man fortfarande bli vräkt men det är en annan sak.
  • Mortiscia80
    stjärnfallet skrev 2023-03-09 11:35:10 följande:

    Vi kommer betala hyran på 4700, resterande är lånet, sophämtning, bredband och värme. Allt 10000 ca är priset vi skulle betala varje månad.


    Ja, det låter rimligt för ett helt radhus.
Svar på tråden Gällande hyra radhus