• Aviga
    Fri 10 Mar 2023 13:35
    14921 visningar
    13 svar
    -2 +4
    13
    14921

    Varför övertyga "få rätt" när man kan enas om att "vi har olika åsikter"

    Varför är det så viktigt att övertyga "att få rätt" när man istället  kan enas om att "vi har olika åsikter i frågan".  

    I ett diskussionsforum är själva idén att olika åsikter ska få ta plats. Det finns inga vinnare eller förlorare men samtidigt ska åsikterna få brytas mot varandra.

    Ibland upplever jag att trådarna utvecklas till en tävling om vem som får sista ordet. Varför inte enas om att "vi har olika åsikter i frågan"
  • Svar på tråden Varför övertyga "få rätt" när man kan enas om att "vi har olika åsikter"
  • Aviga
    Fri 17 Mar 2023 20:17
    #2
    -1 +1
    Trast skrev 2023-03-10 13:48:38 följande:

    Har ingenting mot andras åsikter. Välkomnar ärliga inlägg.

    Fast när vissa kommer med felaktiga uppgifter, gnäller och påstår eller hittar på saker i syfte att desinformera/ propagera så ger jag mig inte. Någon hejd får det vara. Finns extremt mycket av det på familjeliv.


    Har märkt detta och börjar bli rätt så trött på eländet
  • Aviga
    Fri 17 Mar 2023 21:22
    #4
    +1
    Carolatom07 skrev 2023-03-17 20:27:09 följande:

    Folk är subjektiva. De tycker att bara för att de upplever att det är på ett visst sätt, så ska det ses som "sanningen" för alla. Jag har sett det mer på detta forum än på andra.

    En oförmåga att reflektera över och ta till sig andras synpunkter, som gör att de fastnar i ett auktoritärt tänkande att "det är såhär det är".

    Många skulle vinna på att lyssna, läsa och verkligen reflektera över varför meningsmotståndaren tycker och tänker som denne gör.


    Visst är det så!

    Det är mycket begärt men ibland upplever jag det som att man inte ens läser tråden, eller kanske är det så att man inte förstår frågeställningen och bombar på med floskler.  

    Men största problemet, och det tror jag är ett samhällsproblem, är att vi inte lyssnar till varandras bevekelsegrunder. Vi vill inte försöka förstå att någon kan ha en annan åsikt i frågan utifrån vilka erfarenheter man har
  • Aviga
    Wed 29 Mar 2023 12:07
    #8
    -1

    Ibland händer det att om man inte delar den andres åsikter så blir man bombarderad med fakta, gärna någon form av statistik, som ska övertyga mig om att min åsikt i frågan är felaktig. Tilläggas bör att denna statistik nästan alltid är väldigt dåligt underbyggd

    Exempelvis 20% av tv4:as tittare tycker att A är sämre än B.  Självklar har inte tv4 frågat samtliga tittare om A är sämre än B !!  De har frågat 10 personer de råkat på utanför tv huset.

    Det finns tre sorters lögn, Lögn, förbannad lögn och statistik

  • Aviga
    Sun 14 May 2023 16:03
    #10
    Freddie K skrev 2023-05-14 14:20:31 följande:

    Många är väl grälsjuka eller har för mycket frihet. Jag tycker också att det är bättre om man kan enas om att man har olika åsikter. Det får man ha. Vi har yttrandefrihet och demokrati. 


    Varför tror du att det döma personer utifrån dennes åsikter?

    Det förvånar mig att diskussioner så ofta utvecklar sig till personliga påhopp. 
  • Aviga
    Sun 14 May 2023 17:54
    #12
    Freddie K skrev 2023-05-14 16:30:53 följande:
    Om man inte dömer personen efter dens åsikter, om man nu måste döma någon, hur ska man döma någon då?
    Men man måste ju kunna diskutera åsikter utan att "hoppa på personen"  Hur skulle det se ut om man i riksdagen gick till personangrepp?
Svar på tråden Varför övertyga "få rätt" när man kan enas om att "vi har olika åsikter"