• Sat 11 Mar 2023 13:25
    20329 visningar
    123 svar
    -4
    123
    20329

    Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!


    Jag vill dela en situation som har lämnat mig helt kokande inuti. 
    Min lille pojke, 6 år, går på regelbundna besök på Alva barnklinik sedan flera år tillbaka. Han har förstoppnings besvär, till största delen beror det på att han håller sig, istället för att gå på toaletten (vanligt problem för barn nuförtiden). Han var bara 1,5 år när han började med det, och problemen har fortsatt genom åren och han har lite läckage, så det är ju verkligen något som vi behöver komma till rätta med. Han var ju så liten när det blev så här, och han har ju ingen referens riktigt hur det känns när funkar bra, så det är svårt att bryta. 
    Först nu kan jag se stora förbättringar, och är så lättad över det. 
    På Alva har hjälpen bestått av att skriva ut Laxido junior, och gå igenom toalettrutiner. Och när detta inte har lett till några förbättringar så vill dom öka dos, och flera toalettbesök/dag, för en redan pressad unge? Detta går bara inte att få till, det blir faktiskt värre. 
    Det som tillslut har gjort en förändring, det är att jag har pratat med honom om kretsloppet, både i kroppen och i naturen, att han har fått en förståelse för att man gör sig av med kroppens slaggprodukter och det tar jorden hand om och det blir växter och liksom får förstå poängen vinsten med det hela. Koppla tillbaka till biologin. Inte vet jag, men det har iallafall lett till att motståndet har gett med sig. Och det här enkla får man inte från sjukvården..
    För några veckor sedan hade vi tid på Alva, jag berättade glatt för (som vanligt ny läkare) om framstegen, men den här läkaren var inte intresserad av det, hon var inne på något annat. Hon var läkare på BUP, och tillfälligt på Alva. Hon började fråga ut mig, hade vi någon i släkten, som är ?udda?, sådär. Vad jag jobbar med. Följt av frågor ang min pojk, har han svårt med kläder, får han låsningar, ang mat, relatera till andra barn, förskolan osv, pratade om bredare utredning, gav mig en broschyr om neuropsykiatrisk sjukdom. Hon tror att han inte känner kroppens signaler, som andra. Och när hon säger att det kan bli svårt med vanlig förskoleklass till hösten, då först förstår jag vad hon är inne på, och jag försöker desperat få läkaren att förstå att hon är inne på helt fel spår. 
    Jag säger till henne att om hon pratar i fem minuter med min pojk, så skulle hon se att han har inte några såna här problem, men hon säger att hon ?ser? det här, han ville inte gå in i mottagningsrummet, så hon ser det. Jag är helt paff nu. Och det säger jag till läkaren. Jag har aldrig någonsin tänkt på något sånt här ang min pojk, och ingen annan heller!
    Den här lilla ungen är i sånt samspel så man blir alldeles lycklig av att umgås med honom. Han har inga som helst kognitiva svårigheter, han har inte ett enda av det som kännetecknar neuropsykiatrisk diagnos/sjukdom. Han har tvärtemot lätt för allt det som räknas upp där. Den här lilla ungen är så välfungerande som möjligt är! Och jag är helt förbluffad över att läkaren gör en sådan bedömning! Och jag vet inte vad jag ska ta mig till där i mottagningsrummet för jag inte blir trodd när jag försöker tala för min son! Läkaren tror bara att jag inte vill ha ett annorlunda barn! 
    Hon tittar förundrat när min pojk säger något till mig och ler, och säger att hon ser tecken på att han kan vara i samspel ändå. 
    Det här var så obehagligt, en läkare, med den auktoritet och trovärdighet som yrket för med sig. Min lille pojk som inte på många år än, kan tala för sig själv i en sån här sak, eller prestera på beställning, och jag som mamma, blir inte trodd. 
    Jag kommer göra allt jag kan för att min pojke inte ska bli utsatt för det här.
     
    Det är så fel och det bör påtalas och det bör uppmärksammas. 
    /Fruktansvärt arg mamma. 
  • Svar på tråden Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!
  • Mon 13 Mar 2023 17:14
    #41
    Anonym (B) skrev 2023-03-13 15:02:34 följande:
    Sedan kan man också undra vilken kompetens en BUP-läkare har för att hantera mag-tarm-problematik.
    Det skulle hon ju inte heller
  • Mon 13 Mar 2023 17:17
    #42
    +2
    Anonym (Sia) skrev 2023-03-13 15:33:46 följande:

    När man googlar Alva så ser jag de har både barnläkare och psykologer och psykiater på samma mottagningar. Jag tror utifrån det jag läser att det inte är en slump att ts blev bokad till denna läkare den här gången utan förmodligen är det något man funderat på och vill utreda. Förklaringen lär inte vara förstoppning som beror på att barnet hållit sig sedan 1,5 års ålder. Det kan däremot finnas flera andra anledningar, mekaniska eller psykologiska eller medicinska. Men man verkar ju inte riktigt ha hittat orsaken eller en fungerande behandling. Men vilken förälder som helst hade blivit paff om m en sådan diagnos kastades fram utan förvarning. Särskilt om det sker utan samtal om och med barnet. Kommunikationen verkar ha varit väldigt dålig.


    ??? Det har inte ställts en sådan diagnos. Att man vill utreda är ju en helt annan sak.
  • Little­Sunshi­ne84
    Mon 13 Mar 2023 17:19
    #43
    -2

    Alva är sista stället jag skulle gå till. Var där med min son och fick sånt jäkla dåligt bemötande. Hon har bestämt sig för ngt innan hon ens pratat med mig eller min son. 


    jag ville ha hjälp med intyg för omvårdnadsbidrag men hon tyckte att det var onödigt för fk tycker att deras intyg är dåliga? ja happ. Sen skrev hon motvilligt, men skickade hem ett tomt intyg? 


    sätter aldrig min fot där Igen. 

  • Mon 13 Mar 2023 17:23
    #44
    -1 +1
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-13 17:05:05 följande:
    Jo, de har visst med din kommentar att göra. Det är en mamma som kämner att efter år av kämpande har det kommit ett genombrott- hon ser en förbättring. Då kommer en läkare, lyssnar inte på henne, har bestämt sig för vad det är på förhand och målar upp hur tufft det kommer bli för barnet. Tacka fasen man blir less som förälder då. 

    Att möta en läkare som inte lyssnar och redan på förhand bestämt sig för vad det ska vara är INTE en sits som är kul. 

    Hade inlägget enbart handlat om att läkaren bemötte henne dåligt hade hon inte varit så mån om att lyfta fram hur välfungerande han är och hur lycklig man blir av honom osv.

  • Anonym (Sia)
    Mon 13 Mar 2023 17:24
    #45
    AndreaBD skrev 2023-03-13 17:17:45 följande:
    ??? Det har inte ställts en sådan diagnos. Att man vill utreda är ju en helt annan sak.
    Nej det kan väl alla läsa. Det kastades fram som en MÖJLIG diagnos. Måste man verkligen förklara allt man skriver två gånger?????
    Man utreder inte utan anledning och en förälder kan väl rimligtvis bli paff om det läggs fram att man misstänker detta helt utan förvarning. Det kan inte vara svårt att förstå!?
  • Anonym (qwert­y)
    Mon 13 Mar 2023 17:37
    #46
    +2
    Mamma I skrev 2023-03-11 13:25:13 följande:
    Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!

    Jag vill dela en situation som har lämnat mig helt kokande inuti. 
    Min lille pojke, 6 år, går på regelbundna besök på Alva barnklinik sedan flera år tillbaka. Han har förstoppnings besvär, till största delen beror det på att han håller sig, istället för att gå på toaletten (vanligt problem för barn nuförtiden). Han var bara 1,5 år när han började med det, och problemen har fortsatt genom åren och han har lite läckage, så det är ju verkligen något som vi behöver komma till rätta med. Han var ju så liten när det blev så här, och han har ju ingen referens riktigt hur det känns när funkar bra, så det är svårt att bryta. 
    Först nu kan jag se stora förbättringar, och är så lättad över det. 
    På Alva har hjälpen bestått av att skriva ut Laxido junior, och gå igenom toalettrutiner. Och när detta inte har lett till några förbättringar så vill dom öka dos, och flera toalettbesök/dag, för en redan pressad unge? Detta går bara inte att få till, det blir faktiskt värre. 
    Det som tillslut har gjort en förändring, det är att jag har pratat med honom om kretsloppet, både i kroppen och i naturen, att han har fått en förståelse för att man gör sig av med kroppens slaggprodukter och det tar jorden hand om och det blir växter och liksom får förstå poängen vinsten med det hela. Koppla tillbaka till biologin. Inte vet jag, men det har iallafall lett till att motståndet har gett med sig. Och det här enkla får man inte från sjukvården..
    För några veckor sedan hade vi tid på Alva, jag berättade glatt för (som vanligt ny läkare) om framstegen, men den här läkaren var inte intresserad av det, hon var inne på något annat. Hon var läkare på BUP, och tillfälligt på Alva. Hon började fråga ut mig, hade vi någon i släkten, som är ?udda?, sådär. Vad jag jobbar med. Följt av frågor ang min pojk, har han svårt med kläder, får han låsningar, ang mat, relatera till andra barn, förskolan osv, pratade om bredare utredning, gav mig en broschyr om neuropsykiatrisk sjukdom. Hon tror att han inte känner kroppens signaler, som andra. Och när hon säger att det kan bli svårt med vanlig förskoleklass till hösten, då först förstår jag vad hon är inne på, och jag försöker desperat få läkaren att förstå att hon är inne på helt fel spår. 
    Jag säger till henne att om hon pratar i fem minuter med min pojk, så skulle hon se att han har inte några såna här problem, men hon säger att hon ?ser? det här, han ville inte gå in i mottagningsrummet, så hon ser det. Jag är helt paff nu. Och det säger jag till läkaren. Jag har aldrig någonsin tänkt på något sånt här ang min pojk, och ingen annan heller!
    Den här lilla ungen är i sånt samspel så man blir alldeles lycklig av att umgås med honom. Han har inga som helst kognitiva svårigheter, han har inte ett enda av det som kännetecknar neuropsykiatrisk diagnos/sjukdom. Han har tvärtemot lätt för allt det som räknas upp där. Den här lilla ungen är så välfungerande som möjligt är! Och jag är helt förbluffad över att läkaren gör en sådan bedömning! Och jag vet inte vad jag ska ta mig till där i mottagningsrummet för jag inte blir trodd när jag försöker tala för min son! Läkaren tror bara att jag inte vill ha ett annorlunda barn! 
    Hon tittar förundrat när min pojk säger något till mig och ler, och säger att hon ser tecken på att han kan vara i samspel ändå. 
    Det här var så obehagligt, en läkare, med den auktoritet och trovärdighet som yrket för med sig. Min lille pojk som inte på många år än, kan tala för sig själv i en sån här sak, eller prestera på beställning, och jag som mamma, blir inte trodd. 
    Jag kommer göra allt jag kan för att min pojke inte ska bli utsatt för det här.
     
    Det är så fel och det bör påtalas och det bör uppmärksammas. 
    /Fruktansvärt arg mamma. 
    Varför är du arg? Om läkaren som har flera års utbildning inom psykiatri vill göra en extra utredning av ditt barn så är det ju för hans skull. Inte ditt välmående eller något för DIG att bli kränkt över.
    Väx upp lite och se helheten.
  • Mon 13 Mar 2023 18:02
    #47
    Mamma I skrev 2023-03-11 13:25:13 följande:
    Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!

    Jag vill dela en situation som har lämnat mig helt kokande inuti. 
    Min lille pojke, 6 år, går på regelbundna besök på Alva barnklinik sedan flera år tillbaka. Han har förstoppnings besvär, till största delen beror det på att han håller sig, istället för att gå på toaletten (vanligt problem för barn nuförtiden). Han var bara 1,5 år när han började med det, och problemen har fortsatt genom åren och han har lite läckage, så det är ju verkligen något som vi behöver komma till rätta med. Han var ju så liten när det blev så här, och han har ju ingen referens riktigt hur det känns när funkar bra, så det är svårt att bryta. 
    Först nu kan jag se stora förbättringar, och är så lättad över det. 
    På Alva har hjälpen bestått av att skriva ut Laxido junior, och gå igenom toalettrutiner. Och när detta inte har lett till några förbättringar så vill dom öka dos, och flera toalettbesök/dag, för en redan pressad unge? Detta går bara inte att få till, det blir faktiskt värre. 
    Det som tillslut har gjort en förändring, det är att jag har pratat med honom om kretsloppet, både i kroppen och i naturen, att han har fått en förståelse för att man gör sig av med kroppens slaggprodukter och det tar jorden hand om och det blir växter och liksom får förstå poängen vinsten med det hela. Koppla tillbaka till biologin. Inte vet jag, men det har iallafall lett till att motståndet har gett med sig. Och det här enkla får man inte från sjukvården..
    För några veckor sedan hade vi tid på Alva, jag berättade glatt för (som vanligt ny läkare) om framstegen, men den här läkaren var inte intresserad av det, hon var inne på något annat. Hon var läkare på BUP, och tillfälligt på Alva. Hon började fråga ut mig, hade vi någon i släkten, som är ?udda?, sådär. Vad jag jobbar med. Följt av frågor ang min pojk, har han svårt med kläder, får han låsningar, ang mat, relatera till andra barn, förskolan osv, pratade om bredare utredning, gav mig en broschyr om neuropsykiatrisk sjukdom. Hon tror att han inte känner kroppens signaler, som andra. Och när hon säger att det kan bli svårt med vanlig förskoleklass till hösten, då först förstår jag vad hon är inne på, och jag försöker desperat få läkaren att förstå att hon är inne på helt fel spår. 
    Jag säger till henne att om hon pratar i fem minuter med min pojk, så skulle hon se att han har inte några såna här problem, men hon säger att hon ?ser? det här, han ville inte gå in i mottagningsrummet, så hon ser det. Jag är helt paff nu. Och det säger jag till läkaren. Jag har aldrig någonsin tänkt på något sånt här ang min pojk, och ingen annan heller!
    Den här lilla ungen är i sånt samspel så man blir alldeles lycklig av att umgås med honom. Han har inga som helst kognitiva svårigheter, han har inte ett enda av det som kännetecknar neuropsykiatrisk diagnos/sjukdom. Han har tvärtemot lätt för allt det som räknas upp där. Den här lilla ungen är så välfungerande som möjligt är! Och jag är helt förbluffad över att läkaren gör en sådan bedömning! Och jag vet inte vad jag ska ta mig till där i mottagningsrummet för jag inte blir trodd när jag försöker tala för min son! Läkaren tror bara att jag inte vill ha ett annorlunda barn! 
    Hon tittar förundrat när min pojk säger något till mig och ler, och säger att hon ser tecken på att han kan vara i samspel ändå. 
    Det här var så obehagligt, en läkare, med den auktoritet och trovärdighet som yrket för med sig. Min lille pojk som inte på många år än, kan tala för sig själv i en sån här sak, eller prestera på beställning, och jag som mamma, blir inte trodd. 
    Jag kommer göra allt jag kan för att min pojke inte ska bli utsatt för det här.
     
    Det är så fel och det bör påtalas och det bör uppmärksammas. 
    /Fruktansvärt arg mamma. 
    Var det Alva på östermalm? Jag var också där med mitt barn i ett helt annat ärende och gick också därifrån med en framtida utredning för att läkaren tyckte sig "se" antydan till mönster. Är nyfiken på om det är samma läkare.
  • Mon 13 Mar 2023 18:06
    #48
    -1 +2
    Anonym (Sia) skrev 2023-03-13 17:24:33 följande:
    Nej det kan väl alla läsa. Det kastades fram som en MÖJLIG diagnos. Måste man verkligen förklara allt man skriver två gånger?????
    Man utreder inte utan anledning och en förälder kan väl rimligtvis bli paff om det läggs fram att man misstänker detta helt utan förvarning. Det kan inte vara svårt att förstå!?
    Jo, det ÄR svårt att förstå att man jämnställer förslaget att utreda med att faktiskt sätta en diagnos på barnet. Och du var nog inte bara otydlig här, utan det verkar snarare att du försökte ge fel intryck. 

    Och jo, man måste bestämma sig VAD man ska utreda. En NPF-utredning är inte samma sak som en helt annan utredning. Dessutom så är NPF inte EN diagnos utan flera. Även här - överdrift för att det ska låta lite värre? 
  • Anonym (Mami3­)
    Mon 13 Mar 2023 18:08
    #49
    +3

    Det låter som att det finns en hel del fördomar om NPF hos dig ts?
    För du skriver så mycket om hur fin, välartad och smart din lille kille är, inte kan han ha en diagnos då. Men saken är att även barn med diagnos kan vara välfungerande och smarta.

    Mitt barn var tonåring när han fick diagnosen. Det var först då som problemen märktes fullt ut. Innan dess fungerade allt, jag som mamma såg inget avvikande alls, men hemma var ju hemma och skola något helt annat.

    Just att din sons bekymmer med magen löstes av att du förklarade hela förloppet med mage-tarm-kretsloppet tycker jag mycket väl kan tyda på NPF, en sådan grej skulle funka superbra på mitt barn när något inte fungerar. En förklaring om hur och varför. Fakta.

    Jag tar lite illa upp av att folk anser att deras barn är för smarta för att ha diagnos, som om barn med tex autism inte kan vara smarta!

    Se det också som en gråskala, om vitt är helt normal och svart är diagnos, så kan ju en människa ligga på mörkgrå dvs drag av något men inte fullt en diagnos.

    Med det sagt så är det ju inte alls säkert att läkaren ni mötte har rätt och du måste såklart inte utreda. Men om ni gör och om det visar sig något så är det verkligen så hemskt? Din son är väl samma fina kille ändå?

  • Mon 13 Mar 2023 18:12
    #50
    +1
    Anonym (qwerty) skrev 2023-03-13 17:37:02 följande:
    Varför är du arg? Om läkaren som har flera års utbildning inom psykiatri vill göra en extra utredning av ditt barn så är det ju för hans skull. Inte ditt välmående eller något för DIG att bli kränkt över.
    Väx upp lite och se helheten.
    Vet ni varför det här retar mig? För att vi har fått vänta och vänta och vänta på att våra barn skulle få utredning, medicinering och sånt.  Allt har man fått kämpa för att få. 

    Därför retar det mig när andra föräldrar blir erbjudna en utredning och gör allt för att unvika den. Då måste det finnas uppenbara skäl, det finns ju långa köer och man gör inte sånt i onödan. Så, man gör ju antagligen barnet en björntjänst genom att undvika detta.

    Och vilken - helt oberättigad - rädsla för att en utredning skulle kunna göra att man blir tvungen till nåt mer, eller vad är det hon är så rädd för? Det görs INGENTING i onödan inom vården. Tvärtom. 
Svar på tråden Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!