• Sat 11 Mar 2023 20:41
    5611 visningar
    9 svar
    9
    5611

    Misslyckad äggdonation

    Jag fick barn efter min 7:e. Hade fått 2 m.f också. Efter dubblad dos Prednisolon gick det. Så ändring av nån medicin eller dos är mitt förslag.

  • Sun 12 Mar 2023 18:32
    #4
    Ale80 skrev 2023-03-12 11:21:01 följande:
    Tack för era svar <3
    #Jagärbarajag Jag har inte hört talas om Prednisolon tidigare. Jag har lagt ner tanken på att försöka med mina egna ägg pga min ålder och tar därför endast Lutinus och Progynon inför återföringen av donerat ägg.

    #Kronärtskocka Detsamma till dig, vilken resa du gör och jag önskar dig det bästa.
    Jag och min sambo är i liknande situation. Det är slitsamt med ovisshet och dyrt som bara den (för både plånbok och själsligt).
    För några år sedan tog vi en paus i allt IVF:ande, jag bara kände att livet är så mycket mer än att genomgå detta trauma med misslyckade försök gång på gång. Men vår längtan efter barn är så stark så nu sitter vi där igen med nya försök, förhoppningar och misslyckanden.
    Prednisolon är standardmedicin utomlands vid ÄD. Det dämpar immunförsvaret vilket behövs eftersom det är främmande celler man inför i kroppen. Jag och många andra som haft flera m.f behöver extra mycket Prednisolon. Så har du inte provat det tycker jag det är ett absolut måste. Trodde inte nån klinik gjorde ÄD utan Prednisolon faktiskt.
  • Mon 13 Mar 2023 18:31
    #6
    Ale80 skrev 2023-03-13 15:24:33 följande:
    Hej, tack för svar! Jag ska absolut fråga om detta inför vårt nästa försök. Känns generellt som att kliniker utomlands gör lite annorlunda än Sverige och vet inte riktigt vad det beror på.
    Svenska läkare- de inom regionen i alla fall- kräver hundraprocentiga bevis för att nåt  funkar eller nåt kan bero på nånting och finns inte det enligt studier de godkänner tror de helt enkelt inte på medicinerna. Dit hör för bra immunförsvar som orsak till upprepade m.f. De flesta bara fnyser åt alla vi som fått barn efter att ha fått Prednisolon. Utomlands är det helt annorlunda. Där tycker de även att TSH ska ligga på absolut max 2 och helst max 1 och här i Sverige godkänns ett TSH på 3,5. Jag har haft en privat gynekolog som hjälpt mig i alla år. Försök gärna få tag i en sån.
Svar på tråden Misslyckad äggdonation