Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Beställ på nätet?

    Det är viktigt att bli okej bemött, men det stämmer att serviceyrket förflackats på senare år. De som jobbar med det förstår ofta inte vad service är. Service innebär att vara trevlig och korrekt i de märkligaste situationer.

    Jag har större förståelse för människor med diagnoser än vad jag tolkar in att du har? I en matbutik där jag handlade innan hade halva gänget något. Jag tyckte om dem. De var rara. Värre var det i julas när jag köpt en stor mängd julsaker på rean när Åhléns bytte ägare. Det var kö bakom. Istället för att slå in julsakerna ordentligt istället för slarvigt (de var i glas och känsliga) trodde kassabiträdet att jag skulle kunna teleportera bort mig och sakerna på något magiskt sätt när hon slagit in dem halvhjärtat. Jag var ju tvungen att vara försiktig med dem på grund av hur dåligt hon hade packat och behövde packa ner det i mina medhavda kassar tillsammans med hårda keramikkrukor som jag också köpt. Då hade jag handlat för flera tusen kronor. Hon hjälpte inte till, lyfte inte ett finger, utan jag packade om efterhand som hon svepte runt med något litet silkespapper. Det är väl okej att hon inte hjälpte till, men då måste hon ju acceptera tiden det tog mig att göra det ensam. 

    Situationen blev därför mer stressad än vad den behövde vara för både mig, henne och jag antar för de som stod och trampade i kön bakom. Den sortens kassabiträde är inte heller så kul, och även om jag förstod hennes inre stress så kan det inte vara en ovanlig situation med en kund som handlar många julsaker på rean?

    Det finns många kunder och kundsituationer att hantera. Jag handlar inte så ofta, utan mycket på en gång när jag väl handlar. Det är inte längre ett nöje att gå i affärer som förr då skyltningen ofta är dålig också.

    Det här blev visst långt. Jag tyckte om att gå i butiker förr men har tappat intresset och det är idag ett nödvändigt ont. Jag föredrar ändå fysisk butik och att kunna prova och se det jag köper innan, men flera gånger på sista tiden har det kunnat bli bra via nätet också, så jag rekommenderar verkligen det. Särskilt med mat, om ni är flera. Så smidigt. Men är du ensam så blir det lite dyrt att beställa hem med frakten. 

  • Fröken Allvar
    Anonym (lära svenska) skrev 2023-03-12 11:03:38 följande:

    Varför kvoteras vissa in i vården, som inte kan svenska och ska handskas med mediciner och ta hand om gamla människor?


    De säger att det är personalbrist i vården, men det är alltid personalbrist i vården. Ett svårt jobb med låg lön, och höga krav på dokumentation. Jag håller med om att det är värre när det inte fungerar i vården än när det inte fungerar i butiker. Lösningen är troligen så enkel som högre löner, bättre arbetsvillkor, humanare arbetstider. Om man jobbar tunga nattpass bör man ha rätt till återhämtning, samma på andra skiftjobb. Men det är en annan diskussion. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (E) skrev 2023-03-12 12:55:25 följande:
    Kraven på hur bra service man ska få som kund har ökat, samtidigt som inställningen och förmågan att ge denna service har minskat.

    Jag tror inte detta fenomen handlar om diagnoser, utan om olika attityder förr och nu.
    Det handlar också om vem som får bra service var. Om man inte passar i mallen är det inte säkert att man får bra service på ett bra ställe, medan andra ger bra service till alla. Det senare är mest professionellt enligt mitt tycke och smak. 
  • Fröken Allvar

    Sociala medier har verkligen sabbat mycket. Istället för möten med den som kommer tror man sig ha "möten" med säljkonton på Instagram och Tiktok i en manick man alltid har med sig. Mycket sorgligt. Som ung jobbade jag med människor i alla åldrar vilket gav mig mycket. Hade jag varit ung nu hade jag kanske varit likadan och ägnat mig åt någon som sålde sitt låtsasliv till mig i manicken, vad vet jag? 

  • Fröken Allvar
    Anonym (Tess) skrev 2023-03-12 14:58:32 följande:

    När man börjar undra varför omgivningen blivit otrevlig bör man nog fråga sig hur man själv har förändrats. Tyvärr är det ju en del äldre som börjar bete sig otrevligt mot folk och inte fattar att det är därför andra är otrevliga tillbaka 


    Bra poäng. Så kan det vara, men mitt fall varierar det verkligen. En del är väldigt trevliga, men en del är även just otrevliga, så som jag beskrev ovan. Det beror ofta på typ av ställe, så på mer vanliga ställen och butiker är folk trevliga medan jag tror att sist jag gick in i nån posh butik var när jag fick min insikt om hur jag uppfattades har låtit bli därefter. Internethandel är bra. Då kan man ha kläder man gillar utan att bli förnedrad där man köper dem. De flesta restauranger och kafeer har trevlig personal. Påfallande ofta, apropå språkspåret, personal som inte föddes i Sverige men ger trevlig service på svenska. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (B) skrev 2023-03-12 22:30:51 följande:

    Jag är kluven i detta. Jag själv uppskattar när folk är trevliga och iallafall kan slänga ur sig ett hej, kan störa mig när folk brister i det när de är på sina arbeten men samtidigt tänker jag att dessa människor går till jobbet varenda dag och spenderar mer tid där än hemma förmodligen.. inte kan jag väl kräva att de alltid ska se glada och trevliga ut och alltid vara sociala. Kan inte heller vara hälsosamt att alltid ta på sig ett leende bara för att se professionell ut på jobbet, man är liksom ingen robot.. Så försöker jag tänka när folk inte är sociala på jobbet :)


    Jag håller med! Vad jag menar är att du måste kunna hantera en ovanlig situation att någon frågar efter näsdukar om du jobbar på Pressbyrån utan att bli snäsig, även om du själv inte känner till att ni saluför varan. 
  • Fröken Allvar
    Postman skrev 2023-03-13 09:38:56 följande:

    Tror det är flera faktorer som spelar in. Dels så saknar väldigt många idag social kompetensens, dels så är butikerna väldigt dåliga på att rekrytera rätt personal. Sen har vi idag dåliga/svaga chefer som styr det vardagliga, de är konflikträdda och de är för mycket kompis med sina underställda. Sen är de som anställs inte genuint intresserade av sina jobb, de flesta idag vill jag påstå är rätt ytligt intresserade av sina jobb och många har en grundtanke att här blir jag inte gammal så det kvittar hur jag uppför mig.


    Det jobbar många trevliga lite äldre på Pressbyrån nu, med social kompetens. Även de flesta yngre på Pressbyrån är väldigt trevliga landet runt. Jag vill understryka det så att Pressbyrån inte får skit för sitt unga rötägg. 
  • Fröken Allvar
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-18 15:10:27 följande:

    En av de största mataffärerna här skriver redan i annonserna att de är "en arbetsplats för alla" och att de mer än gärna ser människor med olika handikapp, nyanlända etc. Alltså såna de kan få betalt för. Det är väl bra att även de kategorierna kommer ut på arbetsmarknaden men att "friska" fullt arbetsföra personer med kompetens inom branschen väljs bort till förmån för människor med handikapp som arbetsgivaren får betalt för borde ses som diskriminerande. Om de dessutom inte klarar jobbet så blir det ju ännu värre! Inom handeln är det ju jätteviktigt med kommunikation, vara presentabel, glad och trevlig, hela butikens anseende står ju på spel! 


    Fast några av de trevligaste i matbutikerna jag handlat i har jag tänkt "har något", men de fungerar bra på sitt jobb och är närvarande, till skillnad från den kulturjournalist jag handlade av ett tag innan hon inte behövde det kneget mera... 
  • Fröken Allvar
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-18 17:44:13 följande:
    Det behöver ju inte innebära problem att anställa någon som "har något" (bra uttryck, så slipper man precisera och hobby-diagnostisera! 👍), men jag syftar på när det inte funkar, för jag förstår precis vad ts menar, har själv tänkt likadant!
    Sen behöver de inte vara direkt otrevliga, men man märker liksom att det inte "stämmer", att de inte förstår vad man frågar, bara står och stirrar när man undrar när de får in en viss vara igen. Även om de egentligen är anställda för varuplock så vet ju inte jag det, jag hugger ju första bästa med arbetskläder!
    När man då dessutom VET att många helt oblygt använder sig av bidragssystem så är det ganska lätt att lägga ihop ett och ett.

    Sen är de bittra gamla tanterna med ena foten i pensionen icke att förglömma!!
    Man har nog olika saker man reagerar på. Jag tycker att det är jobbigare med en ung snygg uttråkad person som behandlar mig som skräp än en vänlig person som "har något". Smaken är som baken i detta fallet. 
  • Fröken Allvar

    Smaken är nog som baken i vad man tycker är en lägstanivå i service. Jag tycker att lägstanivå i service, vård och omsorg och andra människoyrken är att inte låta sina egna privata tankar läcka ut till kund eller brukare. Där är det nog så att "de som har något" ofta inte har tid att tänka de tankar som gör att man får lust att behandla någon annan som skräp.  Om någon alltid luktar starkt illa är det förstås ett problem som arbetsgivaren ska ta tag i. Fågelholk har jag aldrig tänkt om någon, där är vi nog olika känsliga för vilka ansiktsuttryck vi reagerar på. Jag reagerar på miner som mikrogrimaser och kroppsspråk som visar att kunden stör. 

Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?