• Anonym (Kassavana)

    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Har mer och mer märkt av detta. Kedjor och butiker har börjat anställa människor med problem och som har olika diagoser, en del klarar varken att vara trevliga och serviceminded eller att bemöta kunder på ett adekvat sätt.

    Eller kan det vara att sådana provanställs för att de ska få mer social kompetens?

  • Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?
  • Anonym (Kassavana)
    Postman skrev 2023-03-13 09:38:56 följande:

    Tror det är flera faktorer som spelar in. Dels så saknar väldigt många idag social kompetensens, dels så är butikerna väldigt dåliga på att rekrytera rätt personal. Sen har vi idag dåliga/svaga chefer som styr det vardagliga, de är konflikträdda och de är för mycket kompis med sina underställda. Sen är de som anställs inte genuint intresserade av sina jobb, de flesta idag vill jag påstå är rätt ytligt intresserade av sina jobb och många har en grundtanke att här blir jag inte gammal så det kvittar hur jag uppför mig.


    Jag tror också att cheferna ofta kan vara en del av problemet. För 30 år sedan, när många 40-talister satt i chefspositioner, var det mer noga att de anställda skulle vara butikens ansikte utåt. Därför var trevlighet och att vara tillmötesgående gentemot kunderna viktigt. Chefer idag ställer inte alltid dessa krav, då de kanske inte själva är uppfostrade med att det där med att vara trevlig och serviceminded är så viktigt. Det är slappare idag generellt. Friare tyglar och mer låt-gå-mentalitet.


  • Anonym (Ola Vildsnopp)

    TS, hur vet du att personalen har diagnoser?

    Är du psykiater eller psykolog?

    Pratar vi om servicekänsla sä är den ofta skrämmande låg bland dagens butikspersonal.

  • Postman
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-14 17:50:49 följande:
    Jag tror också att cheferna ofta kan vara en del av problemet. För 30 år sedan, när många 40-talister satt i chefspositioner, var det mer noga att de anställda skulle vara butikens ansikte utåt. Därför var trevlighet och att vara tillmötesgående gentemot kunderna viktigt. Chefer idag ställer inte alltid dessa krav, då de kanske inte själva är uppfostrade med att det där med att vara trevlig och serviceminded är så viktigt. Det är slappare idag generellt. Friare tyglar och mer låt-gå-mentalitet.
    Precis, håller med.
    Jag kan också känna att professionaliteten generellt i alla branscher har gått ner sig riktigt ordentligt de senaste 20 åren. Det är delvis vi idag har det som vi har det i samhället. 
  • Ocdmänniska

    Kan inte citera, men dömer gör du ju trots allt. Sen det svarar inte på frågan hur du vet att dom har diagnoser?. Du antyder ju för att dom inte är bra på service så har dom en diagnos, du förstår inte hur dumt och kränkande det är?

  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (Ola Vildsnopp) skrev 2023-03-14 18:26:04 följande:

    TS, hur vet du att personalen har diagnoser?

    Är du psykiater eller psykolog?

    Pratar vi om servicekänsla sä är den ofta skrämmande låg bland dagens butikspersonal.


    Det vet jag inte, bara en gissning. Dömer som sagt inte på något sätt människor med diagnoser (är inte själv helt diagnosfri ska erkännas).

    Har bara märkt av att många som anställs som kassabiträden idag har ett undvikande och arrogant beteende.

  • Anonym (Kassavana)
    Ocdmänniska skrev 2023-03-14 18:46:22 följande:

    Kan inte citera, men dömer gör du ju trots allt. Sen det svarar inte på frågan hur du vet att dom har diagnoser?. Du antyder ju för att dom inte är bra på service så har dom en diagnos, du förstår inte hur dumt och kränkande det är?


    Har upprepat flera gånger i tråden att jag inte på något sätt dömer människor med diagnoser. Jag är inte själv diagnosfri.

    Jag reagerar bara på att många som anställs som kassabiträden idag har en undvikande och arrogant stil.

  • Ocdmänniska
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-14 19:02:13 följande:
    Har upprepat flera gånger i tråden att jag inte på något sätt dömer människor med diagnoser. Jag är inte själv diagnosfri.

    Jag reagerar bara på att många som anställs som kassabiträden idag har en undvikande och arrogant stil.
    Du säger det men du gör ju det ändå när du skriver för att dom har en undvikande och arrogant stil så har dom en diagnos?. 
    Någonsin tänkt att det handlar om dom som person snarare? Att det är deras personlighet. Bara för dom har något som anses vara negativt så är det inte en diagnos det handlar om 
  • Anonym (Kassavana)
    Ocdmänniska skrev 2023-03-14 19:07:06 följande:
    Du säger det men du gör ju det ändå när du skriver för att dom har en undvikande och arrogant stil så har dom en diagnos?. 
    Någonsin tänkt att det handlar om dom som person snarare? Att det är deras personlighet. Bara för dom har något som anses vara negativt så är det inte en diagnos det handlar om 
    Är fullt på det klara med att det kan vara så. Jag har hört att man anställer folk med olika typer av problem  numer, antagligen för att de ska få in en fot på arbetsmarknaden. Det var därför jag angav diagnoser. Att vissa här sedan får det till att jag dömer dem, sitter endast i deras huvuden.

  • Ocdmänniska
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-15 04:24:46 följande:
    Är fullt på det klara med att det kan vara så. Jag har hört att man anställer folk med olika typer av problem  numer, antagligen för att de ska få in en fot på arbetsmarknaden. Det var därför jag angav diagnoser. Att vissa här sedan får det till att jag dömer dem, sitter endast i deras huvuden.
    Ja men vilken grej att anta att det är dom?. Och det dömande att anta att det negativa är folk med diagnos. 
  • Lönnsirap

    Jag tänker att social kompetens i säljrollen i affären definitivt är något annorlunda nu, än när jag växte upp på 80-talet. 
    Närbutiken hade oftast bara en kasse öppen och det fanns en stormarknad 10 minuter bort, och mängder av små butiker som senare blev olönsamma.

    Kan butikens personal fortfarande vara lika trevlig, när kunden förväntas scanna grejer själv, öppettiderna är så mycket mer generösa och affären är så mycket större och mindre "personlig". 

    Folk var fostrade i en annan tid och förväntningar kring service var annorlunda. Folk är både mer serviceinriktade och mindre service -inriktade idag. 

  • BaraLillaJag84

    En av de största mataffärerna här skriver redan i annonserna att de är "en arbetsplats för alla" och att de mer än gärna ser människor med olika handikapp, nyanlända etc. Alltså såna de kan få betalt för. Det är väl bra att även de kategorierna kommer ut på arbetsmarknaden men att "friska" fullt arbetsföra personer med kompetens inom branschen väljs bort till förmån för människor med handikapp som arbetsgivaren får betalt för borde ses som diskriminerande. Om de dessutom inte klarar jobbet så blir det ju ännu värre! Inom handeln är det ju jätteviktigt med kommunikation, vara presentabel, glad och trevlig, hela butikens anseende står ju på spel! 

  • Fröken Allvar
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-18 15:10:27 följande:

    En av de största mataffärerna här skriver redan i annonserna att de är "en arbetsplats för alla" och att de mer än gärna ser människor med olika handikapp, nyanlända etc. Alltså såna de kan få betalt för. Det är väl bra att även de kategorierna kommer ut på arbetsmarknaden men att "friska" fullt arbetsföra personer med kompetens inom branschen väljs bort till förmån för människor med handikapp som arbetsgivaren får betalt för borde ses som diskriminerande. Om de dessutom inte klarar jobbet så blir det ju ännu värre! Inom handeln är det ju jätteviktigt med kommunikation, vara presentabel, glad och trevlig, hela butikens anseende står ju på spel! 


    Fast några av de trevligaste i matbutikerna jag handlat i har jag tänkt "har något", men de fungerar bra på sitt jobb och är närvarande, till skillnad från den kulturjournalist jag handlade av ett tag innan hon inte behövde det kneget mera... 
  • BaraLillaJag84
    Fröken Allvar skrev 2023-03-18 15:42:21 följande:
    Fast några av de trevligaste i matbutikerna jag handlat i har jag tänkt "har något", men de fungerar bra på sitt jobb och är närvarande, till skillnad från den kulturjournalist jag handlade av ett tag innan hon inte behövde det kneget mera... 
    Det behöver ju inte innebära problem att anställa någon som "har något" (bra uttryck, så slipper man precisera och hobby-diagnostisera! 👍), men jag syftar på när det inte funkar, för jag förstår precis vad ts menar, har själv tänkt likadant!
    Sen behöver de inte vara direkt otrevliga, men man märker liksom att det inte "stämmer", att de inte förstår vad man frågar, bara står och stirrar när man undrar när de får in en viss vara igen. Även om de egentligen är anställda för varuplock så vet ju inte jag det, jag hugger ju första bästa med arbetskläder!
    När man då dessutom VET att många helt oblygt använder sig av bidragssystem så är det ganska lätt att lägga ihop ett och ett.

    Sen är de bittra gamla tanterna med ena foten i pensionen icke att förglömma!!
  • Fröken Allvar
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-18 17:44:13 följande:
    Det behöver ju inte innebära problem att anställa någon som "har något" (bra uttryck, så slipper man precisera och hobby-diagnostisera! 👍), men jag syftar på när det inte funkar, för jag förstår precis vad ts menar, har själv tänkt likadant!
    Sen behöver de inte vara direkt otrevliga, men man märker liksom att det inte "stämmer", att de inte förstår vad man frågar, bara står och stirrar när man undrar när de får in en viss vara igen. Även om de egentligen är anställda för varuplock så vet ju inte jag det, jag hugger ju första bästa med arbetskläder!
    När man då dessutom VET att många helt oblygt använder sig av bidragssystem så är det ganska lätt att lägga ihop ett och ett.

    Sen är de bittra gamla tanterna med ena foten i pensionen icke att förglömma!!
    Man har nog olika saker man reagerar på. Jag tycker att det är jobbigare med en ung snygg uttråkad person som behandlar mig som skräp än en vänlig person som "har något". Smaken är som baken i detta fallet. 
  • BaraLillaJag84
    Fröken Allvar skrev 2023-03-18 17:51:31 följande:
    Man har nog olika saker man reagerar på. Jag tycker att det är jobbigare med en ung snygg uttråkad person som behandlar mig som skräp än en vänlig person som "har något". Smaken är som baken i detta fallet. 
    Någon som inte ens förstår vad du säger när du frågar vart en viss brödsort finns?
    Någon som ser ut som en fågelholk och stinker nåt kopiöst med svett när du går förbi och hälsar artigt?
    Som sagt, man reagerar på olika saker!
    Och vaddå "behandlar dig som skräp"?? De gör väl sitt jobb men inte ett uns mera, annars skulle de inte bli långvariga!
  • Fröken Allvar

    Smaken är nog som baken i vad man tycker är en lägstanivå i service. Jag tycker att lägstanivå i service, vård och omsorg och andra människoyrken är att inte låta sina egna privata tankar läcka ut till kund eller brukare. Där är det nog så att "de som har något" ofta inte har tid att tänka de tankar som gör att man får lust att behandla någon annan som skräp.  Om någon alltid luktar starkt illa är det förstås ett problem som arbetsgivaren ska ta tag i. Fågelholk har jag aldrig tänkt om någon, där är vi nog olika känsliga för vilka ansiktsuttryck vi reagerar på. Jag reagerar på miner som mikrogrimaser och kroppsspråk som visar att kunden stör. 

  • Anonym (Vilka)
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-12 09:45:31 följande:
    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Har mer och mer märkt av detta. Kedjor och butiker har börjat anställa människor med problem och som har olika diagoser, en del klarar varken att vara trevliga och serviceminded eller att bemöta kunder på ett adekvat sätt.


    Vilka affärer tänker du på livsmedel?
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-12 09:45:31 följande:
    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Har mer och mer märkt av detta. Kedjor och butiker har börjat anställa människor med problem och som har olika diagoser, en del klarar varken att vara trevliga och serviceminded eller att bemöta kunder på ett adekvat sätt.

    Eller kan det vara att sådana provanställs för att de ska få mer social kompetens?


    Utbudet av de som söker dessa arbeten brukar inte vara det bästa. Det finns många mycket trevliga kassabiträden i butiken närmast oss men alla av dessa är unga, ofta studerande som extraknäcker.
    De äldre är rätt trötta och sura faktiskt.
  • Anonym (Vilka)
    Anonym (Inio) skrev 2023-03-22 20:32:58 följande:
    Utbudet av de som söker dessa arbeten brukar inte vara det bästa. Det finns många mycket trevliga kassabiträden i butiken närmast oss men alla av dessa är unga,
    oftast är det  unga tjejer som jobbar inom handel mest leksaker klädaffärer har jag sett det. Finns det en anledning till det? söker inte många killar dessa jobb?
    Butiker som säljer Hemelektronik har en del anställda killar 
Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?