• Anonym (dyrt ju)

    Ett barn kostar en miljon kronor tills det är 18 år. Hur stor del av denna miljon kommer från bidrag och hur stor del betalar förälderns själv?

    Ett barn sägs kosta ca 1 miljon kronor från det att det är nyfött tills dess att det är 18 år. Hur mycket av det i genomsnitt betalar man ur egen ficka som förälder och hur stor del är bidrag? 

    Individuellt kan jag tänka mig, men säg för en arbetande individ som betalar skatt och inte parasiterar på skattebetalarna. 

  • Svar på tråden Ett barn kostar en miljon kronor tills det är 18 år. Hur stor del av denna miljon kommer från bidrag och hur stor del betalar förälderns själv?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Fuh) skrev 2023-03-17 15:40:09 följande:
    Hur många % av den yrkeskåren har du träffat?

    Jag är universitetsutbildad ingenjör och jobbar med komplexa frågor i högt tempo, och att komma tillbaka efter föräldraledigheten var vilsamt. Jag fick ju fikarast 10 min! Kunde äta varm lunch! Fick gå på toaletten ensam! Mina kollegor ville förvisso ofta ha snabba svar men jag behövde inte bevaka dem konstant så de inte ramlade ned från sin stol och slog i huvudet.

    Varför är det så svårt att ta in vad folk säger utan fortsatt leva i nån slags bubbla att det är värsta chilla friåret att vara föräldraledig? Jag har inte sovit en hel natt sen bebis kom och går upp runt 05-0545 varje morgon efter att ha fått en vällingflaska i huvudet som väckarklocka.
    Många, dvs ett hundratal.

    Du jobbar ju inte med människor, sjuka människor. Du jobbar ju inte med sjuka människor som skriker. Eller med barn på förskola eller skola där du måste arbeta med alla andra människor. Du kanske har egentid på arbetstid, det har inte folk som har samhällsviktiga jobb. Du tycker det varjobbigt med ditt barn, hur svårt är det att ta till dig att alla inte tycker det är lika jobbigt att vara föräldraledig som du? Du har ju ett enstöringsjobb. Klart att det är otroligtjobbigt för just dig att finnas tillgänglig för en annan människa, ditt barn i ditt fall men de som är tillgängliga för andra främmande människor non stop såsom de som har samhällsnyttiga tjänster kanske inte tycker att det är lika svårt som du gör att vara barnledig? Varför har just du så svårt att vara ledig med just ditt barn?

    Och på vilket sätt missgynnar det dig om barnfria får ett ledigt sabbatsår med 80 procent av sin lön? Varför unnar du inte barnlösa något? Vad i dig och i din situation hotas av "ickebarnbidrag"? Du får ju det om du inte hade skaffat barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Xy) skrev 2023-03-18 14:26:07 följande:
    Jag noterade inte att du fetstilat i min text ursäkta smile1.gif  
    Jag skrev den summan eftersom det är vad förskolan kostar samhället varje månad och det var tal om bidrag o kompenseras för alla skattepengar..självklart skulle jag förtydligat hur jag menade bättre men kl 06.00 på morgonen är inte alltid hjärnan helt med smile1.gif  
    Info jag kan hitta säger typ 13 000 kr per månad (2023). Om du menar det kostar närmare 20 000 kr per månad, undrar jag vad som ingar i den kostnaden?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (N) skrev 2023-03-18 09:22:07 följande:

    Eftersom föräldrar ( och många andra ) förstår att skattepengar växer inte på träd , så om alla får tillbaka pengar för allt man inte utnyttjar krashar välfärdsystemet.
    Så självklart påverkar detta alla personligen.
    Får barnlösa tillbaka pengar då bör såklart alla andra få tillbaka pengar för allt som möjligt de inte använder.
    Annars är det orättvist med din logik. 


    Samhället tjänade redan in de pengarna när de barnlösa inte skaffade barn. De pengarna skulle annars gått till just det ofödda barnets sjukvård, tandvård, skolmat, lärarlön, dagisplats, dagisfrökens lön, och till barnbidrag i minst 15 år. Det är billigare att betala ut ett "ickebarnbidrag" i ett år än vad ett barn kostar skattebetalarna. Ickeklimatpåverkan av att inte ha barn ska vi inte tala om. Så samhället har redan tjänat mer på den som ej har barn än vad bidraget ger tillbaka.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (N) skrev 2023-03-18 09:38:21 följande:
    Med din "logik" bör alla som får färre barn än de som har fått flest barn  få ersättning. Har man man 1 barn får man mindre bidrag än de som har 2 , osv. 

    Det ska vara rättvist!!!! ;) 
    Nej. Med min logik är det de som inte får något barn som ska ha del av de skattepengar som samhället tjänar på den som inte får några barn, än att de pengarna endast går till föräldrar. Om du är så mån om skattbetalarnas pengar, ta inte emot föräldrapenning då och inte barnbidrag utan lev som du lär då och betala själv för ditt barn ensam utan hjälp av andras pengar, om du är så mån om att skattepengarna inte ska ta slut. Eller gäller det bara när andra, de barnlösa vill ha ickebarnbidrag som du är rädd om "allmäna medel" för att du vill ha de pengarna själv?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Guldis) skrev 2023-03-18 14:21:29 följande:
    Ha ha! Du vet att ett land behöver att det föds barn för att få ekonomin att gå ihop? Ett barn är en vinstaffär nationalekonomiskt sett. De ska växa upp u ta hand om dig o torka dig i rumpan o betala din pension. Annars måste vi importera arbetskraft och det är inte så billigt 
    Nej.

    1. Ekonomin spelar ingen roll eftersom mänskligheten kommer utdö om cirka 100 år pga överbefolkning och negativ klimatpåverkan pga överbefolkning + Jordens resurser räcker inte som det är nu pga överbefolkning. Varför sätta folk till Jorden när det redan finns föräldralösa barn att adoptera som redan existerar här och nu så det räcker och blir över om syftet med barn är ekonomisk och att torka gamlingar i rumpan?

    2. Alla människor blir aldrig gamla. Vissa försörjer sig själva och hinner dö innan ditt barn behöver torka hen i rumpan.

    3. Det meste ekonomiska är således att adoptera redan existerande föräldralösa bebisar i stället för att sätta nya till världen när klimatet ändå kommer sätta stopp för kedjan av dina gener inom 200 år. Vad ska man med ekonomi till om klimatpåverkan gjort Jorden obeboelig av de som lever nu? Är det att "ta ansvar för kommande generationer" att överbefolka denna Jord ännu mer och bara se lika kort som nästan pekar?

    Det är således mer ekonomiskt gynnsamt att betala ut ett års "ickebarnbidrag" till barnlösa än att överbefolka ännu mera en Jord vars resurser inte räcker i nuläget till alla som redan finns här och som dessutom kommer vara obeboelig om 100-200 år pga klimatförstörelserna sedan den industriella revolutionen och som inte hejdats än idag. Eftersom alla idag vet om detta men ändå väljer att sätta barn till världen så är det ju dessutom oerhört grymt gjort mot kommande generationer, att i egoistiska skäl sätta sina barn till världen. Till vad?

    4. Bekosta dina barn helt själv då och ta inte vabbpengar, föräldrapenning, barnbidrag av oss andra som kanske själva är barnlösa, utan betala allt då ur egen ficka! Först, om du bekostar dina barn själv så kan du predika att det är ekonomiskt för oss andra med dina barn. I nuläget så får vi bara tillbaka i äldreomsorgen en mycket liten del av det vi betalat för dina barn med våra skattepengar, vi har ju redan lagt ut mer på dina barn under hela deras uppväxt summa summarum än vad vi möjligtvis kommer eventuellt kommer få tillbaka som gamla.

    5. Det är mer ekonomiskt att importera arbetskraft, ja. Det är mer ekonomiskt att adoptera redan existerande barn än att det föds fler och fler.
  • Anonym (Xy)
    Tow2Mater skrev 2023-03-18 18:52:44 följande:
    Info jag kan hitta säger typ 13 000 kr per månad (2023). Om du menar det kostar närmare 20 000 kr per månad, undrar jag vad som ingar i den kostnaden?
    Den enda info jag hittar är från 2018…men det som jag hört och läst tidigare är att man som förälder betalar 10% av kostnaden …jag avrundade lite uppåt till en jämn summa…
  • Tow2Mater
    Anonym (Xy) skrev 2023-03-18 20:02:21 följande:
    Den enda info jag hittar är från 2018?men det som jag hört och läst tidigare är att man som förälder betalar 10% av kostnaden ?jag avrundade lite uppåt till en jämn summa?

    Den kommunala ersättningen till förskolor med enskild huvudman uppgick år 2021 till 144 400 kronor per inskrivet barn. Kommunernas kostnader för egna förskolor uppgick till 165 400 per inskrivet barn. 165 400/12 = 13 783 kr per månad  (per Skolverkets publikation 2022:1833).


    En Smedjan krönika av Kajsa Dovstad (Feb 2023) säger en förskoleplats kostar nu skattebetalarna över 150 000 kronor per barn och år. D v s över  150 000 / 12 = 12 500 kr per månad.

    Så att avrunda till 20 000 kr låter inte riktigt rätt....

  • Anonym (Fuh)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-03-18 19:24:03 följande:
    Nej.

    1. Ekonomin spelar ingen roll eftersom mänskligheten kommer utdö om cirka 100 år pga överbefolkning och negativ klimatpåverkan pga överbefolkning + Jordens resurser räcker inte som det är nu pga överbefolkning. Varför sätta folk till Jorden när det redan finns föräldralösa barn att adoptera som redan existerar här och nu så det räcker och blir över om syftet med barn är ekonomisk och att torka gamlingar i rumpan?

    2. Alla människor blir aldrig gamla. Vissa försörjer sig själva och hinner dö innan ditt barn behöver torka hen i rumpan.

    3. Det meste ekonomiska är således att adoptera redan existerande föräldralösa bebisar i stället för att sätta nya till världen när klimatet ändå kommer sätta stopp för kedjan av dina gener inom 200 år. Vad ska man med ekonomi till om klimatpåverkan gjort Jorden obeboelig av de som lever nu? Är det att "ta ansvar för kommande generationer" att överbefolka denna Jord ännu mer och bara se lika kort som nästan pekar?

    Det är således mer ekonomiskt gynnsamt att betala ut ett års "ickebarnbidrag" till barnlösa än att överbefolka ännu mera en Jord vars resurser inte räcker i nuläget till alla som redan finns här och som dessutom kommer vara obeboelig om 100-200 år pga klimatförstörelserna sedan den industriella revolutionen och som inte hejdats än idag. Eftersom alla idag vet om detta men ändå väljer att sätta barn till världen så är det ju dessutom oerhört grymt gjort mot kommande generationer, att i egoistiska skäl sätta sina barn till världen. Till vad?

    4. Bekosta dina barn helt själv då och ta inte vabbpengar, föräldrapenning, barnbidrag av oss andra som kanske själva är barnlösa, utan betala allt då ur egen ficka! Först, om du bekostar dina barn själv så kan du predika att det är ekonomiskt för oss andra med dina barn. I nuläget så får vi bara tillbaka i äldreomsorgen en mycket liten del av det vi betalat för dina barn med våra skattepengar, vi har ju redan lagt ut mer på dina barn under hela deras uppväxt summa summarum än vad vi möjligtvis kommer eventuellt kommer få tillbaka som gamla.

    5. Det är mer ekonomiskt att importera arbetskraft, ja. Det är mer ekonomiskt att adoptera redan existerande barn än att det föds fler och fler.

     Nej, det finns inte tacksamma små föräldralösa barn i drivor som bara väntar på de snälla generösa västerländska räddarna. Och nej, mänskligheten kommer knappast dö ut om 100 år.

    Det är också omöjligt att idag neka barnbidrag. 


    Du vill bara få ett år ledigt gratis där du kan vila och vara utan förpliktelser låter det som. Avundsjuka tror jag det kallas, 

  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Fuh) skrev 2023-03-18 20:35:32 följande:

     Nej, det finns inte tacksamma små föräldralösa barn i drivor som bara väntar på de snälla generösa västerländska räddarna. Och nej, mänskligheten kommer knappast dö ut om 100 år.

    Det är också omöjligt att idag neka barnbidrag. 


    Du vill bara få ett år ledigt gratis där du kan vila och vara utan förpliktelser låter det som. Avundsjuka tror jag det kallas, 


    Jo.

    Bara ditt barns förskoleplats kostar skattebetalarna 150 000 kr per barn och år. Många av dessa skattebetalare är och förblir tillsvidare barnlösa. Möjligtvis kostar det den summan per sjuk gamling på ett äldreboende per år. Men ett barn kostar mer per år i 18 år av skattebetalarna än vad man kan få tillbaka sedan. Man har redan lagt ut pengarna + betalat för sin egen pension + minskat skattebetalares utgifter mycket genom att inte föda något barn. Därför är det mest jämställt och rättvist att alla barnlösa får i alla fall ett betalt sabbatsår från arbetet och får lov att göra precis vad de vill då med sin frihet och ledighet, det kan ju inte otacksamma föräldrar sitta och tjura om eftersom de också har möjlighet att inte skaffa barn och få "ickeföräldraledighet" i stället. Varför vill föräldrar ha ännu mer av skattebetalarna och missunnar barnlösa både barn och betalt sabbatsår?
  • Anonym (N)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-03-18 18:59:33 följande:
    Nej. Med min logik är det de som inte får något barn som ska ha del av de skattepengar som samhället tjänar på den som inte får några barn, än att de pengarna endast går till föräldrar. Om du är så mån om skattbetalarnas pengar, ta inte emot föräldrapenning då och inte barnbidrag utan lev som du lär då och betala själv för ditt barn ensam utan hjälp av andras pengar, om du är så mån om att skattepengarna inte ska ta slut. Eller gäller det bara när andra, de barnlösa vill ha ickebarnbidrag som du är rädd om "allmäna medel" för att du vill ha de pengarna själv?
    Jag lever som jag lär eftersom jag har skrivit att man ska inte få tillbaka pengar för någonting som betalas av skattepengar men man själv inte kunde / behövde använda. 

    Jag har aldrig skrivit att alla ska tacka nej till all skattepengar man har rätt till. 
    Att du anser att föräldrar ska inte ta emot förälderpenning är inte relevant . 
    Jag skulle inte leva som jag lär om jag krävde ickesjukpenning  för att jag har aldrig varit sjukskriven , ickearbetslösbidrag eftersom jag har aldrig varit arbetslös och massa annat ..
    Det är precis det du vill.

    Eller gäller det bara när du vill roffa åt dig pengar att man ska få icke...bidrag? 

    Självklart går inte ihop ekonomiskt att först tar alla emot allmänna medel man har rätt till sen får alla också tillbaka pengar för allting man inte kunde få bidrag för . 
Svar på tråden Ett barn kostar en miljon kronor tills det är 18 år. Hur stor del av denna miljon kommer från bidrag och hur stor del betalar förälderns själv?