Inlägg från: Anonym (fff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fff)

    Är det verkligen nödvändigt att som man stå för hela notan på en första dejt? Man splittar eller?

    Ska börja nätdejta tänkte jag. Snål och lite smyggirigGuld i mun som jag är så känner jag inte att det är värt att betala hela notan för två personer om vi tar en middag eller fika. Undantag kan kanske göras om hon verkligen är en 10a(i mina ögon), men inte annars. En random dejt liksom...Obestämd
    Och speciellt om man känner att man inte ens vill ta det vidare, varför ska man då lägga ut pengar? 

    Hur ser ni yngre kvinnor under 40 år på att man delar på notan? 
        

  • Svar på tråden Är det verkligen nödvändigt att som man stå för hela notan på en första dejt? Man splittar eller?
  • Anonym (fff)
    Anonym (K) skrev 2023-03-16 19:12:55 följande:

    Hur har du gjort på tidigare dejter?


    Har aldrig dejtat. Jag hade en brud från det att jag var 16 tills förra året då jag var 24. 
  • Anonym (fff)
    Anonym (Vad menas) skrev 2023-03-16 19:26:59 följande:

    Vad menar du med "verkligen nödvändigt"? Det är väl som med allt annat, en av flera faktorer man beaktar (jobb, utseende, charm, värderingar etc)


    Varför inte bara splitta alla gånger liksom? Varför ska ena individen stå för hela kostnaderna? Jag ska göra det till en principsak att splitta. 
  • Anonym (fff)
    Anonym (Vad menas) skrev 2023-03-16 19:26:59 följande:

    Vad menar du med "verkligen nödvändigt"? Det är väl som med allt annat, en av flera faktorer man beaktar (jobb, utseende, charm, värderingar etc)


    Känns så förlegat att ena parten ska betala hela. Varför liksom? 
  • Anonym (fff)
    LittleSunshine84 skrev 2023-03-16 19:36:27 följande:

    Det enda som är förlegat är att du enbart vill betala om det är en tiopoängare och annars vill du dela. 


    Jag är kvinna, jag har inget emot att varken betala, splitta eller bli bjuden. Men den som bjuder ut betalar alt kanske den som väljer resturang. 


    Inte ens då kan jag tycka. Du har rätt. Jag drar tillbaks mitt anförande. Inte ens för en 10 poängare. 
  • Anonym (fff)
    Anonym (*) skrev 2023-03-16 19:36:50 följande:

    Nödvändigt kan det väl kanske vara för de tjejer som inte är intresserade av killar som vill dela notan. D.v.s. de tjejerna kommer inte att vilja dejta dig igen. Men det kan ju vara ömsesidigt.


    Då känner man ju sig ännu mer dum. För mig kommer det vara en principsak att splitta. Varför pröjsa för en okänds restaurangbesök liksom? 

    En annan sak om vi sedan blir ett par, då kanske man inte är lika snål. Men för en helt okänd kvinna?
  • Anonym (fff)
    Anonym (Vad menas) skrev 2023-03-16 19:38:26 följande:
    Du tror inte att det skulle ingå i en allmän bedömning av dig?
    Bedömning av vadå? 

    Att jag ska stå för hela notan? Varför kan inte hon stå för hela notan i så fall? Varför ska jag betala en okänds individs restaurangbesök? Tänk om man ska göra det på 10 dejter under ett år. Det blir dyrt.. 
  • Anonym (fff)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2023-03-17 05:05:38 följande:

    Du lär ju knappast få 10 dejter på ett år. Extremt önsketänkande då snåla och giriga människor inte står högt i kurs hos många. Fruktansvärt oattraktiva egenskaper. Så du kan nog ta det lugnt och splitta notan på den förmodligen enda dejt du får till.... Om ens det.

    Själv har jag alltid blivit bjuden på första dejten och alltid bjudit på andra. Resten av förhållandet jämnar det ut sig. 


    Men då kan ju du som kvinna stå för hela notan och visa att du inte är snål? Varför ska den ena parten behöva vara den som genomgår ett snålhetstest? 
    Förr i tiden fyllde det en funktion då män oftast hade arbeten och kvinnor tog hand om hemmet, då var det självklart att männen stod för notan. Men idag fyller det ingen funktion då vi lever i ett jämställt samhälle där kvinnan i fråga till och med kan ha det bättre ställt än mannen. 
  • Anonym (fff)
    Anonym (J) skrev 2023-03-16 19:53:12 följande:

    Låter en man mig betala halva notan så träffar jag honom aldrig igen. Det är en del i sållningsprocessen. Jag är inte intresserad av en snål, oromantisk man.


    Och många män är inte intresserade av kvinnor att behöva försörja eller betala nöjen för 2023. Det är nya tider. 
    Ett av de mest oattraktiva dragen hos en kvinna är om hon förväntar sig att en annan ska stå för hennes kostnader. Att hon är en parasit. Då kastar man henne till krokodilen. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (fff)
    Lönnsirap skrev 2023-03-17 10:43:32 följande:
    Du är helt fri att välja att inte betala och själv göra ditt eget "snålhetstest". Och så får du hoppas på att det är en bra modell.

    Det är ju inte bara "förr i tiden" det fyllde en funktion, utan också här och nu säger det en del om hur man är som person.

    Självklart är det inte nödvändigt att betala, men tro inte att folk kommer att tolka det såsom du gör. Alla människor tolkar varandra och det är ju fritt att dejta på det sättet man känner sig bekväm med. 
    Säger inget om hur man är som person. Det är bara en jävla myt och svepskäl. 

    Psykopater och kvinnortorterare är experter på att ge sken av att vara snälla första gångerna, betalar allt och bjuder på saker. Kommer med det ena efter det andra. Sedan när kvinnan är infångad så kommer det sanna sidan fram. 

    Man kan välja att splitta på de första dejterna och fortfarande vara en ärlig och pålitlig person som delar med sig, till de personer som står en nära. Men en dejt står en inte nära. Det är mer eller mindre en okänd person. Varför ska ena parten betala allt? När vi lever i en tid där många kvinnor tjänar mer än sina partners, där kvinnor ofta är högutbildade och står på egna ben. Jag äcklas av individer som parasiterar på andra. 
  • Anonym (fff)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2023-03-17 10:50:13 följande:
    Nu säger du själv att du ÄR snål, något jag verkligen inte är. Av den anledningen hade det aldrig (rent hypotetiskt) blivit nån dejt mellan oss. Sånt hade jag märkt rätt snabbt.
    Trots att jag är en 10:a 

    Självklart KAN jag betala, men jag ser det som attraktivt, manligt och romantiskt när mannen betalar på första dejten. 

    Jag har aldrig gått på en första dejt som inte blivit fler och sedan ett förhållande typ omgående. Jag vet detta redan innan och dejtar inte annars. 
    Man kan vara snål på olika sätt. Man kan vara sparsam och dra ner på onödiga kostnader, inte slänga sig med pengar och ge bort pengar till den ena efter den andra, exempelvis på en dejt. 

    Men samtidigt tvekar jag inte en sekund på att hjälpa eller låna ut till familjemedlemmar som står mig nära. Kommer aldrig snåla på mina barn eller så. Snålar inte på mina föräldrar. Är extremt pålitlig. Även om min syster kom och erkände ett grovt brott för mig så hade jag aldrig övervägt tanken att gå till polisen. Det är skillnad på snål och snål. 
  • Anonym (fff)
    Anonym (nä) skrev 2023-03-17 10:54:35 följande:
    Jag tycker inte att det ska vara självklart att mannen står för nota. De flesta kvinnor har jobb och egen lön, inte som förr när männen var de som tjänade pengar.

    Men din inställning att du kan betala om tjejen är en 10:a, låter riktigt sunkig och oskön. Skulle helst inte vilja dejta dig alls om det är så du tänker om kvinnor. Men jag antar att du håller de sunkiga åsikterna för dig själv till en början när du dejtar, så kvinnorna träffar dig i ovisshet om din osköna personlighet. 
    I tråden framgår det att jag drog tillbaks mitt påstående om 10a. Skrev det i ett inlägg. Det var dumt uttryckt. 
Svar på tråden Är det verkligen nödvändigt att som man stå för hela notan på en första dejt? Man splittar eller?