• Anonym (Anony­m)
    Thu 16 Mar 2023 21:22
    4464 visningar
    35 svar
    -5 +1
    35
    4464

    Sexismen lever kvar. Fick inte gå in på caféet utomlands

    Tidigare när jag var i Grekland gick jag och min pojkvän till ett litet strandcafe som låg precis bredvid stranden. Jag hade bikini på mig. Blev nekad att sätta mig där, de sa att jag måste ta på mig mer kläder. Samtidigt såg jag där en gubbe som satt där inne, och han stod då där i bar mage i bara badbyxor. Men jag nä, jag fick inte gå in. Blir så arg att det fortfarande är så här i samhället. Trodde att vi hade kommit längre än så här. Är det mycket såhär utomlands?

  • Svar på tråden Sexismen lever kvar. Fick inte gå in på caféet utomlands
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 21:36
    #2
    Anonym skrev 2023-03-16 21:28:36 följande:

    Nja, på ett ställe där folk ska äta eller dricka så förväntas lite mer kläder än badkläder. För allas trevnad. 


    Men då ska ju de reglerna gälla alla. 
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 21:40
    #4
    -2
    Anonym (N) skrev 2023-03-16 21:39:22 följande:
    Alltid lika fantastiskt att tro att det som gäller i Sverige också gäller utomlands och att svenska värderingar är globala.
    Jag vet mycket väl att svenska värderingar inte är globala. Man får väl ändå lov att tycka att det är för jävligt hur man sexualiserar kvinnor?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 21:44
    #7
    -1
    Anonym (N) skrev 2023-03-16 21:42:27 följande:
    Man får väl tycka du är j-igt naiv om du blev förvånad?
    Är inte ett dugg förvånad! Däremot gör det mig upprörd att det får gå till så.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 10:53
    #22
    -2
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-18 07:40:47 följande:
    Ts är troligen en överviktig äldre tant alternativt en ung tonåring med illasittande string. Det är helt oviktigt, man klär på sig när man går på restaurang där andra människor ska äta. Sjukt osmakligt beteende. 
    Jag är inte en överviktig tant. Jag är en ung tjej med snygg, normal kropp. Hade INTE string, det var en vanlig bikini. 
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 10:53
    #23
    -2
    Anonym (Stins) skrev 2023-03-18 07:58:59 följande:

    Håller för övrigt med om att det är bristande respekt att gå in i butiker, restauranger etc i endast badkläder. Oavsett hur man ser ut. 


    Jag kan köpa det men då ska det ju gälla för alla; inte bara för unga kvinnor i syfte att sexualisera dem!
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 10:54
    #24
    -2
    DominantPoly skrev 2023-03-18 08:56:25 följande:

    Brukar du gå på café i Sverige med bara string?


    Nej, men detta café låg ju PRECIS bredvid stranden. Det låg på stranden, typ. Då tänkte jag ju att det är okej, eftersom det är ett strandcafe. 
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 10:57
    #25
    -2
    Anonym (R) skrev 2023-03-16 21:49:32 följande:
    Det finns betydligt värre saker än att du inte fick fika iklädd bikini. I andra länder hade du inte fått fika utan burka och manlig släkting som ledsagare.

    Välj dina strider. Du lever i ett av världens mest jämställda länder, men frågan är hur länge vi har det så?
    Klart att det finns värre saker, men bara för att det finns saker som är mycket värre så anser du alltså att man ska låta sånt här passera? Inte reflektera eller kritisera? Man ska fortsätta låta sexismen leva vidare bara för att det finns andra fall av sexism och sexualisering som är värre? Det tycker jag låter som ett konstigt resonemang. Dessutom startade jag ingen strid - jag sa inte emot, jag tog på mig kläder och sen satte vi oss och så var det inget mer med det. Man får väl ändå lov att tycka saker är fel?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 10:58
    #26
    -2
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-03-18 09:00:00 följande:
    Håller helt med. Känns som en sån här gång bör man öppna ögonen och se hur priviligerad man egentligen är. Är ens största problem att man inte fick fika i bikini har man det ganska lätt. Att nån random gubbe inte blev tillsagd att ta på sig en tröja är en rätt konstig "hill to die on" i det stora hela. 
    Klart att det finns värre saker, men bara för att det finns saker som är mycket värre så anser du alltså att man ska låta sånt här passera? Inte reflektera eller kritisera? Man ska fortsätta låta sexismen leva vidare bara för att det finns andra fall av sexism och sexualisering som är värre? Det tycker jag låter som ett konstigt resonemang. Dessutom startade jag ingen strid - jag sa inte emot, jag tog på mig kläder och sen satte vi oss och så var det inget mer med det. Man får väl ändå lov att tycka saker är fel?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 10:59
    #27
    -2
    Lynx123 skrev 2023-03-17 23:18:05 följande:

    Ledsen men det hör till vanligt hyfs att sätta på sig kläder när man ska sätta sig på en servering. Gubben var bergis ägaren själv men borde så klart också ha burit kläder. Bodde länge i Grekland och lokalborna tyckte ofta det var otroligt respektlöst och ohygieniskt av turisterna att gå omkring i badkläder utanför själva stranden.


    Som sagt så kan jag köpa det och förstå det, men jag trodde att det var okej eftersom caféet låg på stranden så det var ett strandcafe. Men jag köper att det inte är okej. Det som stör mig är att de reglerna tydligen inte gäller för alla! 
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 10:59
    #28
    -2
    Anonym (Naturligt) skrev 2023-03-18 07:18:42 följande:

    Visst är det lite märkligt att det ska vara så tabu med kvinnobröst så de måste gömmas. För män är det helt ok att gå barbröstade fast en del har större fettkulor till bröst än vad många kvinnor har.


    Ja, väldigt märkligt. 
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 18 Mar 2023 11:00
    #29
    -2
    Anonym (Suck) skrev 2023-03-18 07:32:54 följande:
    Så en överviktig äldre tant vore okej om hon kom i bikini?
    Tydligen är det okej så länge man inte ser sexig eller snygg ut för då är det ingen som sexualiserar en. Annars hade ju gubben också varit tvungen att ta på sig kläder.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 00:55
    #34
    -1
    Anonym (Bum) skrev 2023-03-18 11:21:29 följande:
    Ja, mannen i badbyxor borde också haft kläder på sig.
    Det är felet, ingenting annat.

    Att du inte fick gå på restaurang/ strandcafe i bikini är inte sexism i sig.
    Jag tycker det framgår ganska väl av min trådstart att problemet och sexismen i det hela är att jag blev nekad medan gubben fick lov att vara där. 
Svar på tråden Sexismen lever kvar. Fick inte gå in på caféet utomlands