Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    Klä sig efter sin ålder?

    Det finns de som är snygga i second hand och de som är snygga i Kappahl. Det finns de som har hur dyra kläder som helst och ändå inte har stil, och det finns de som både har råd med dyrt och har stil. 
    Den vanliga stilen nu 2023 för 40+ upp till 50 är långt färgat hår, gelenaglar, fillers, salongsögonbryn och lätt make up. Stark färg på läpparna är ute igen för kvinnor. Om du vill ta ut svängarna kommer människor att tänka på en dragqueen. Vad gäller kläder så är du ganska fri så länge det är feminint. Feminint är vad som de flesta 40+ satsar på, alltså klack, kjol/klänning och sådant som män gillar.

  • Fröken Allvar

    Jag hade ett sjå med att byta stil runt din ålder. Nu har jag en stil som jag håller mig till och som jag känner passar mig. Tänk på att färger på hud och hår ändras i den ålder du är i, så plötsligt är man kanske inte fin i samma färger som tidigare. Även kroppsformen kan ändras och göra att kläder hänger eller sitter åt. Håll lite koll på det och försök vara objektiv så kan du hålla dig fin i många år till. Alla tycker om olika stil, men jag kan tycka att det är lika snyggt med en som åldrats i sin stil och bär upp den som det kan se patetiskt och tillkämpat ut. Det beror mycket på attityd och hur man trivs med sig själv också. 

  • Fröken Allvar
    FulFörDig skrev 2023-03-18 16:37:59 följande:

    Varför ska man klä sig som män gillar? 


     


    Jag har inte den stilen och lägger ingen värdering i det, utan det var mer en iakttagelse över hur jag tycker att många mellan 40+ och upp till 50 ser ut. 
  • Fröken Allvar
    PrinsCaspian skrev 2023-03-18 16:41:18 följande:
    Hur gammal är du?
    Jag är i skrivande stund mellan 40 och 50 år. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-03-18 16:57:25 följande:
    Man klär sig väl som man känner för. Det där larvet med att man förväntas klä sig och bete sig annorlunda bara för att man nått ett visst åldersstreck är så väldigt Svensson. Har aldrig ens funderat i sådana banor.
    Det är det jag menar med att några bär upp sin i andras ögon ungdomliga stil fast de är 70 eller 80 plus! Det är även okej tycker jag både att vara ängslig och Svensson. 
  • Fröken Allvar
    Pimpinellan skrev 2023-03-18 17:33:40 följande:
    Kanske i Stockholm där du bor, men inte här i alla fall. Långt hår har jag visserligen, men gelénaglar, fillers och salongsögonbryn skulle jag inte skaffa mot betalning ens. Klack och klänning har jag max en gång per år. Har faktiskt bara tantskor pga värk i fötterna så jag vill inte plåga mig. Och skulle aldrig i livet klä mig med tanke på hur män uppfattar mig.
    Jag har uppnått åldern där jag lever mitt liv mer och mer som jag själv vill. Livet är för kort för att ta hänsyn till alla andra. Därmed inte sagt att jag klär mig som en slusk ifall du eller nån annan nu får för sig det. 
    Det är en bra poäng du gör att jag utgår ifrån hur 40-50åringar ser ut i Stockholm och på TV.
    Det är skönt när man kan leva livet som man själv önskar. Jag har själv gått igenom en ganska omvälvande process vad gäller det, och kan känna sorg över att vissa politiska värderingar styrde mig och mina tankar mer än jag förstod under några år. Det är minnen jag alltid kommer att bära med mig. De här politiska värderingarna avspeglade sig delvis i en stil många säkert skulle uppfattat som sluskig. Det var lite knepigt att hitta en ny stil men jag känner att jag är bekväm nu, och det är det viktigaste. 
  • Fröken Allvar
    Silverjenny skrev 2023-03-18 20:19:08 följande:

    Håller med övriga om att snacket om klädsel i viss ålder är förlegat. Du väljer själv om du vill klä dig i kavaj med klacksko eller adidashoodie och sneakers. Helt upp till vad du trivs bäst i och passar din livsstil.

    Kan dock tycka personligen att det är snyggare att klä sig lite mer modest som äldre. Jag skulle t.ex aldrig klä mig i kortkort skinnkjol och nätstrumpor för jag skulle se ut som en desperat nyfrånskild krograggerska även om jag mycket väl kunde bära upp det som yngre. Jag har faktiskt landat i en tantig stil med kaftaner, löst hängande klänningar och färgglada blusar. Trivs i det och tycker det är snyggt på mig och jag bryr mig inte ett dugg om jag ser ut som en tant, då får jag väl göra det. Har t.o.m skaffat mig ett par turbaner och börjat använda sjal. Önskar jag skulle hitta en fin hatt och kappa som jag gillar, det får bli målet för höstens shoppingrunda.


    Det handlar mycket om vad man vill signalera. Även yrket spelar ju in (utom i uniformsyrken eller när man har arbetskläder). Din stil låter dig synas samtidigt som den är bekväm. Det är väl därför den är populär hos tanter. 
  • Fröken Allvar

    Sant att många har långbyxor. Men jag tycker nog att det är mycket mer feminint överlag än när vi var yngre? Ögonbrynen är diskret salongsfixade av ett proffs, inte synligt. 

Svar på tråden Klä sig efter sin ålder?