• Anonym (Sussi­e)
    Sat 18 Mar 2023 17:12
    5251 visningar
    43 svar
    43
    5251

    Chef kommenterar kroppsstorlek :( hur säga till?

    Är tyvärr stor i kroppen.. Har en rubbning av sköldkörteln och sen ganska matglad så  klär mig i XXL. Jag vet att jag är rund men tycker inte man behöver kommentera kroppar på en arbetsplats? Det är ju helt irrelevant hur man ser ut så länge man levererar arbetsmässigt!

    Har en yngre kollega som är lång, smal och söt. Klär sig ärtigt. 

    Vår manliga chef har en tendens i tid och otid kommentera vikten med att träna, ger henne diskreta komplimanger som -det syns att du tränar-. -smala och ståtliga personer som du-, -därför du är smal- när hon skippar efterrätt (medan jag sitter bredvid och äter det).

    :( jag är väldigt kompetent på mitt jobb, hon med förvisso, men jag har mer erfarenhet. Ändå är det hon han frågar ska hänga med ut och äta på lunchen. Jag blir trots min kompetens lite osynlig. Hon framstår ju som så lyckad och kompetent för att hon är både söt, smal och smart.

    vet inte vad jag kan säga till min chef när det gäller detta? Eller hur jag slänger in en kommentar som tystar när han börjar prata om kroppar. Tips?

    känns så taskigt! Och varför ska han alltid insistera att vi ska gå till möten och ta långa trappor när det blir svårt för mig??

  • Svar på tråden Chef kommenterar kroppsstorlek :( hur säga till?
  • Anonym (Sussi­e) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 08:53
    #31
    Kvittning skrev 2023-03-19 08:17:05 följande:

    Extremt olämpligt beteende av din chef mot din kollega. Att kommentera vad hon äter och hennes utseende. Hur mår kollegan över hans gränslösa närmanden mot henne?


    Hon är ganska obrydd. Jag frågade henne en gång efteråt hur hon tog det, hon ryckte på axlarna och sa att han kommenterar bara något uppenbart och att han verkar inne på träning.

    Ska säga att min kollega inte är något våp. Vissa saker vår chef säger håller hon inte med om och vågar säga det. Och jag misstänker att hon tycker jag är för känslomässig. 
  • Anonym (Sussi­e) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 08:58
    #32
    Gurk11 skrev 2023-03-19 08:47:29 följande:

    Jag tycker synd om både dig och din kollega faktiskt, ni blir ju båda utsatta av honom på olika vis. Förstår att du känner dig förbisedd och tror kanske inte din kollega tycker det är kul att chefen håller på och kladdar på henne på det där sättet, det hade i alla fall inte jag uppskattat. ????
    Nu vet jag inte hur nära du och din kollega är men kanske att du ska prata med henne hur hon upplever det? Om hon tycker det är jobbigt och opassande kanske ni tillsammans kan gå till någon högre instans och prata om detta? Jag tycker det han gör känns sjukt opassande. Lycka till med allt! 🌷


    Tack så mycket!
    ja vi sätts ju båda i en märklig sist då och då.
    Vi jobbar bra ihop (min kollega och jag) men vi är väldigt olika. Hon har mer skinn på näsan och verkar inte ta det
    personligt. Hon vill inte ha något drama på arbetsplatsen
    säger hon. Så jag tror inte jag får med henne i detta.. men jag bör nog prata med HR.. men känns fegt att gå via HR utan att ha snackat ut med honom först? han är ju min chef
  • Sun 19 Mar 2023 09:11
    #33
    -1 +1

    Även komplimanger/positiva kommentarer räknas in under sexuella trakasserier. Det tänker man kanske inte på i första taget.  Framförallt inte på en arbetsplats där prestanda ska vara i fokus, inte om man är snygg/smal osv
    Chefen verkar inte har riktig koll på vad som är okej och inte. 
    Den andra kvinnan kanske inte själv vet att hans kommentarer är opassande trots de är positiva. 

  • Sun 19 Mar 2023 09:45
    #34
    Guldnovan skrev 2023-03-19 09:11:07 följande:

    Även komplimanger/positiva kommentarer räknas in under sexuella trakasserier. Det tänker man kanske inte på i första taget.  



  • Nutid
    Sun 19 Mar 2023 09:48
    #35

    Det ena jobbiga är att han smörar för henne, lösning nästa gång du och din chef gar enskilt samtal ge honom då ett tips i all välmening att det ser lite konstigt ut och han vill väll inte att omgivningen ska tro att han raggar på henne.

     Det andra att han försöker få dig att röra dig mer och liknande försök helst att ta det positivt tack men nej tack. Hans ambition verkar ju inte vara nedtryckande utan hjälpande.

    Det tredje jämförande mellan din och hennes bemötande, ta aldrig upp det. Du ska ha ett bra och proffisionelt behandlade och din kollega också dy ska inte jämföras, det kommer bara att slå tillbaka på dig.

  • Sun 19 Mar 2023 09:51
    #36
    +2
    Chefen ska ju inte kommentera era kroppar alls. Om han är intresserad av träning själv kan man ju inte neka honom att prata om träning i allmänhet, men underligt om han pratar om huruvida era kroppar är tränade eller inte, såvida ni inte jobbar som idrottsmän och kvinnor. 

    Du kan ju i enrum med honom fråga vad han menar med att ta upp personliga saker om medarbetarna såsom om de är smala och vältränade samt kommentarer om vad de äter. Fråga om det är menat som en pik åt er andra, som inte är smala och tränade, för att så känns det för dig. Säg att du gärna diskutera arbetsrelaterade saker på jobbet men inte personliga ovidkommande saker såsom träning. 
    Då borde han skämmas och förstå, fast tragiskt att han inte förstår av sig själv att han inte ska kommenterar andras kroppar. 
    Om han nu tycker att hon är trevlig och hellre har lunch med henne, klumpigt men ok. Chefen verkar inte vara skarpaste kniven i lådan. 
  • Sun 19 Mar 2023 09:56
    #37

    En chef får inte bete sig som han gör. Du bör prata med honom i enrum till att börja med och förklara hur du känner. Förklara din situation och fortsätter han i samma spår så ta kontakt med HR. Då kan man ifrågasätta om han är lämplig som chef? Men prata med honom först och se om han ändrar på sig.

  • Anonym (K)
    Sun 19 Mar 2023 10:02
    #38
    +1
    Anonym (Sussie) skrev 2023-03-18 23:56:18 följande:
    Hon är gift och har ett barn, han är äldre. nej jag tror inte han vill något sådant. Men han tycker nog hon är fin
    Haha och det tror du på något sätt är faktorer som skulle hindra honom? :D Många i hans sits skulle ta chansen om de fick, många nöjer sig också med att dregla.
    Anonym (Sussie) skrev 2023-03-18 23:59:28 följande:
    Jag vill bara att vi bedöms på lika villkor. Det är allt.
    jag vill att han ska se det som levereras- inte hur personen som levererar ser ut.

    Jag sliter som ett djur för detta företag., det känns jobbigt att bli mer osynlig för att min kropp kanske inte är lika spänstig.. det är bara så fel fokus :(
    Lika villkor? Nej ts, när det kommer till attraktion så kan man inte styra över vad folk gillar. Även om han inte stöter på henne så beundrar han tydligen hennes personliga egenskaper, det kan du inte heller gnälla på.
    Anonym (Sussie) skrev 2023-03-19 00:08:35 följande:
    Uppenbarligen är ju smalhet något han uppskattar, eftersom han poängterat detta nu ett par gånger trots att det är HELT irrelevant utifrån vårt arbete på bolaget.
    Det innebär ju att han inte gillar det jag är eftersom jag är det motsatta. Det är otroligt jobbigt att vara stor och kämpa mot andas försommar. Sen att man trodde att bara man är trevlig, glad och gör ett jäkla bra jobb så kommer människor se förbi det- men icke.. jag trodde kompetens vägrande än det visuella men jag verkar ha haft fel :(
    Nej det innebär det inte alls. Det är du som tar illa upp här utan anledning. Släpp det.

    Ts, du bara klagar på det här kring kropp, träning, utseende osv. Har du någonsin istället funderat på vem som får beröm av er? Båda, ingen, mest den ena med tydlig övervikt (no pun) åt hennes håll? Och även om hon skulle få mer beröm för sin arbetsinsats, vilket är vad du borde fokusera på, så betyder inte det att det är för att hon tränar och håller sig i trim (till skillnad från ditt utseende, vad det än beror på) utan kan faktiskt vara för att hon faktiskt också gör ett bättre jobb. Håll fokus på det som är viktigt istället! Att få komplimanger för utseende och fritidsintressen är inte samma sak som att bli "sedd" för sina arbetsuppgiter. Släpp det här och jobba på din självkänsla istället.

  • Anonym (Fjäde­r)
    Sun 19 Mar 2023 15:00
    #39
    Anonym (Sussie) skrev 2023-03-18 23:59:28 följande:
    Jag vill bara att vi bedöms på lika villkor. Det är allt.
    jag vill att han ska se det som levereras- inte hur personen som levererar ser ut.

    Jag sliter som ett djur för detta företag., det känns jobbigt att bli mer osynlig för att min kropp kanske inte är lika spänstig.. det är bara så fel fokus :(

     


    Det är det du skall ta upp. Alltså att du känner att du jobbar och ger allt, presterar bra, men att detta inte tycks uppskattas. Din vikt är inte relevant här, inte hans komplimanger till din kollega heller. Jag tror förövrigt inte du hade tyckt det varit genuint heller, om du fått uppskattning för din kropp i första hand, arbetet i andra hand. 


    Att hon är gift och har barn, och han äldre, är inte ett hinder för att han skulle försöka flörta och fantisera om att sätta på henne. Finns många karlar som fjäskar och har sig. En dag kanske dom får napp av någon. Vilket är gott nog för dom. Därför håller dom på. Men du kan ju fråga henne, vad hon tycker om hans komplimanger. Är inte omöjligt att hon tycker att dom är besvärande. 

  • Anonym (bells­an)
    Sun 19 Mar 2023 20:02
    #40

    Jobbig situation, ts. Oavsett om det är pikar till dig eller raggning är det oproffsigt och jag förstår att du är obekväm. Frågan är om du rent fackligt skulle kunna få genomslagskraft eftersom du inte direkt får pikar. Ifall du känner att han går över gränsen om han kommentera kollegans vikt eller din, skriv ner det med datum i ett block ifall det får konsekvenser i framtiden.


    Jag tycker du ska gå på din magkänsla och inte folk som säger att du är överkänslig här. Det är ett jobb och du ska inte må dåligt eller ha en dålig känsla över det. Men tänk på att du faktiskt inte gör något fel och inte ta det personligt. Försök fokusera på jobbet och sök nytt samtidigt i första hand, förstas svårare när konjunkturen är som den är men bättre än att du går på chefen utan någon plan.

    Om du vill bolla problemen med någon skulle jag i första fall gå till facket, inte hr. HR jobbar för företaget, inte dig.

  • Anonym (Vloke­)
    Mon 20 Mar 2023 14:16
    #41

    Vet inte riktigt vad du kan göra. Vilken åtgärd du än tar så riskerar den att bita dig i röven. Gissningsvis så gillar inte din kollega hans slemmiga kommentarer heller. Vad som är knivigt är väl att han inte passerat en gräns för trakasserier (än) din kollega biter säkert ihop, ler, och låter det passera (såsom kvinnor gjort länge) 

    Vad du däremot borde göra är väl att dokumentera hans sätt. Skulle något oförutsett hända så kan du gå tillbaka till det.

    Fortsätt äta din efterrätt om du vill det (eller inte, för den delen) låt inte honom styra såna saker hos dig.

  • Anonym (Ryssl­and)
    Mon 20 Mar 2023 15:02
    #42
    Guldnovan skrev 2023-03-19 09:11:07 följande:

    Även komplimanger/positiva kommentarer räknas in under sexuella trakasserier. Det tänker man kanske inte på i första taget.  Framförallt inte på en arbetsplats där prestanda ska vara i fokus, inte om man är snygg/smal osv
    Chefen verkar inte har riktig koll på vad som är okej och inte. 
    Den andra kvinnan kanske inte själv vet att hans kommentarer är opassande trots de är positiva. 


    Ok, snart är alla komplimganer och kommentarer om kvinnor sexuella trakasserier.

    Suck.
  • Anonym (Maria­)
    Mon 20 Mar 2023 15:25
    #43

    Men hjälp vad oproffesionellt det låter. Hans beteende. Får man fråga vad för bransch ni arbetar inom?
    Förstår att det är svårt att göra något egentligen, men kanske ta upp med chefens chef om det finns. Olämpligt att hålla på som han gör. 

Svar på tråden Chef kommenterar kroppsstorlek :( hur säga till?