• Anonym (A)
    Sun 19 Mar 2023 02:48
    2609 visningar
    20 svar
    20
    2609

    Jag kan inte lita på min pojkvän. Vill ha tips!

    Jag litar inte på min pojkvän och har väl aldrig riktigt gjort det heller. Han har aldrig varit otrogen och jag har inte blivit utsatt för otrohet i tidigare förhållanden. Däremot hade jag en mycket jobbig och osäker uppväxt med en förälder som inte var pålitlig så jag fick hela tiden vara på min vakt. Vet inte om det kan ha med saken att göra.

    Hur som helst så litar jag ju inte på min pojkvän och det är ett stort problem. Jag VILL lita på honom men jag gör inte det. Jag tror ständigt att han har bedragit mig eller kommer att göra det. Om han är ute med vänner så tänker jag att han håller på med någon annan. Tänker att han har kontakt med andra tjejer också, att han går bakom ryggen på mig. Har redan mentalt förberett mig på att han har gjort dessa saker. Det spelar egentligen ingen roll vad han säger, för jag litar ändå inte på honom. Det spelar ingen roll om jag frågar honom och han svarar, för jag litar ändå inte på det han säger. 8 av 10 gånger tror jag inte ett dugg på det som kommer ur hans mun. Tyvärr..

    Jag vill verkligen inte att det ska vara så här. Det är en plåga. Jag vill inte lämna honom, för jag känner starkt för honom. Vi har redan gjort slut förut och då mådde jag piss. Vill inte tillbaka dit.


    Jag vill lära mig att  våga lita på min partner, men jag vet inte hur. Någon som har några bra tips att dela med sig av?

  • Svar på tråden Jag kan inte lita på min pojkvän. Vill ha tips!
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 09:32
    #2
    Dexter dot com skrev 2023-03-19 05:48:04 följande:

    Du behöver professionell hjälp så boka en tid hos en psykolog.


    Det vill jag helst inte. Har dessutom inte råd med det. Psykolog är väl rätt dyrt att gå till. 
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 09:52
    #5
    Anonym (Oj) skrev 2023-03-19 09:38:31 följande:
    Vadå inte vill? Det kommer att ta slut om du inte får hjälp. Svartsjuka är en sjukdom, Låter du bli att söka hjälp om du bryter benet också?

    Du arbetar väl och har en lön samt ett sparande? Gå till vårdcentralen.
    Vill nog inte prata med en helt okänd människa om det, men det spelar ingen roll om jag skulle kunna tänka mig det för jag har inte råd. Nej, jag arbetar inte? Jag studerar och måste leva rätt snålt. 
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 09:54
    #7
    Anonym (Sjuk) skrev 2023-03-19 09:41:05 följande:
    Då tycker jag du ska ge din pojkvän möjlighet att hitta en nya sund relation.
    Jag tvingar honom inte att stanna. 
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 10:20
    #13
    mammabitch skrev 2023-03-19 10:17:58 följande:
    Du menar till skillnad mot alla nära vänner på FL?

    Ärligt talat behöver du få kontroll på ditt eget känsloliv innan du är mogen för ett seriöst förhållande. Det du kan göra nu är att utgå från att problemet faktiskt ligger hos dig och inte försöka lägga över det på honom och sedan ta det därifrån.
    Det är väl stor skillnad på att skriva anonymt på ett forum och att sitta där öga mot öga med en okänd människa?
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Sun 19 Mar 2023 10:20
    #14
    xnfsm skrev 2023-03-19 10:01:47 följande:

    Hej TS. 


    Vilka ohjälpsamma kommentarer du fått hittills. Folk härinne hatar verkligen andra människor verkar det som?

    Det låter som du har det riktigt tufft med detta. Jag förstår på det du skriver att du inte vill/har möjlighet att ta professionellt stöd i detta. Det finns mycket att hitta på nätet också! Här kommer mina råd och tips:

    - börja öva på att stå emot dina tvivel i MINDRE svåra situationer. Tänk att ok, nu tänker jag såhär. Jag accepterar att jag tänker såhär och behöver inte agera på mina tankar. Det är bara tankar! 


    - agera tvärtemot dina känslor. FULLT UT. Om dina impulser är att snoka, ifrågasätta, fråga, be om bekräftelse etc. Gör precis tvärtom! Agera som att du litade på honom fullt ut och som att du är helt trygg. 

    - distrahera dig när känslor och tankar kommer. Acceptera att du har dem men gör något som sysselsätter dig. Kanske något fysiskt som aktiverar kroppen om möjligt. 

    Du har en komplicerad uppväxt beskriver du och har säkert trampat i gamla banor länge. Nu ska du försöka hitta nya vägar och det tar tid och krävs övning flera gånger. Du kommer att misslyckas vissa gånger, men då fortsätter du bara att öva, igen och igen. Det kommer att bli lättare. 


    Kram och lycka till! 


    Tack för dina tips! Jag ska verkligen försöka ta till mig av dessa. Kram!
Svar på tråden Jag kan inte lita på min pojkvän. Vill ha tips!