Inlägg från: anonymis3ns |Visa alla inlägg
  • anonymis3ns

Hög risk på KUB, orolig

Var precis där ni är för ca 1 vecka sedan. Fick 1:5 på trisomi 21 och 1:2 på 13 och 18, mest troligt pga nackspalten som mättes till 3,6. De hade dock väldigt svårt att mäta pga bebis position. Fick gå och äta lunch emellan för att sen komma tillbaka, men fortfarande svårt att mäta - till slut fick en annan BM mäta som lyckades.

Har två friska barn sen tidigare där vi fick minsta möjliga sannolikhet på kub, så resultatet på kuben denna gång kom som en stor chock - vi skulle ju bara dit och kolla bebisen, och eftersom vi några dagar tidigare fått besked på nipt att varken trisomi 21, 13 eller 18 fanns så blev det en ännu större chock. Vi fick direkt remiss till att göra moderkaksprov dagen efter - i tisdags förra veckan.

Innan mkp kollade läkaren nacken igen och sa att den var lite bred, hon fick den till 3,4-4, så fortfarande oklart och svårmätt pga bebis position. Vi gjorde mkp. Hade läst att det tagit 10 sekunder för vissa, men för mig tog de typ 5 min, och det var obehagligt. Här började iallafall en jobbig väntan på resultat och hann ej få besked innan helgen. Om de var dåligt resultat skulle de ringa annars skulle jag se resultatet på webben genom att logga in med BankID. I måndags denna vecka ringde de och sa att de inte fått tillräckligt material för att kunna göra analysen och att de behövde göra ett nytt prov - fick tid för det samma dag (som tur var), så nytt mkp gjordes i måndags, gick mycket snabbare denna gången och inte lika obehagligt. Där gjordes även nytt ul där läkaren sa ?det här var ju inte så stor nacke? och pratade om fin profil och tydligt näsben. Han gav oss även en ul-bild, detta gjorde mig av nån anledning lugnare. Tänkte att han inte gjort det om han hade trott att det skulle vara ett sjukt barn, men kanske bara var en känsla hos mig.

Idag vid 15 loggade jag in och kunde läsa svaret: ?Resultatet visar att fosterprovet var normalt.?
    Det var på snabbanalysen som visar de vanligaste kromosomavvikelserna, 21, 13 och 18 och könskromosomerna.

Om ca 12-14 dagar borde vi få svar på den långa analysen. Jag vågar absolut inte ropa hej än, men jag är iallafall lugnare och hoppas jag får ett bra besked igen om två veckor.

Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet, och även fast jag inte fått hela mitt resultat än så hoppas jag att de kan få dig/er mindre oroliga - mina siffror på kuben var inte ljusa, men det börjar ljusna och jag hoppas det slutar i en solskenshistoria, som så mångas andra här inne trots dåligt resultat på kub. Jag kommer aldrig mer göra kub om jag skulle bli gravid nån gång igen, kommer gå på nipt eller MKP direkt för att slippa den här jävla oron.

Grattis till er bebis! :)

Svar på tråden Hög risk på KUB, orolig