Min närmsta väns bröllop..
Du har flera goda skäl att inte åka så varför inte avstå då? Det skulle jag ha gjort. Ni är kompisar sedan några år tillbaka, men ingen vet hur framtiden gestaltar sig. Jag har flera vänner från gymnasie-och universitetstid som jag betraktade som livslånga vänner, men så blev det inte. Geografiska avstånd, jobb, nybildad familj etc förändrar förutsättningarna. Visst, några förblev "livslånga" men de bor alla inom rimligt avstånd så att vi kan träffas. Det verkar vara rätt avgörande för att vänskapen ska överleva, enligt fler än mig.
Förklara, be om förståelse, spela in en gratulationsvideo på sv och eng som hon - om hon vill - kan spela upp på bröllopet och skicka i god tid en riktigt personlig och genomtänkt present till henne och blivande maken.
Personlogen tycker jag illa om inbjudningar till fester, bröllop, jubileer etc där man måste ta ledigt i flera dagar, åka långt ( har bjudits till Mallorca, Paris, Cypern och Alicante!!!) och lägga ut hotellpengar utöver presentkostnad. Det är hybris från inbjudarens sida och jag och maken tackar alltid nej. En säger en bjöd oss till Skagen med resa och logi på sin bekostnad. Det var min mans farfar som firade sin 80-årsdag.