Inlägg från: Lisaandersson12 |Visa alla inlägg
  • Lisaandersson12

    Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT

    17 dagar kvar tills ansökan stänger och jag sitter i full panik. 



    Det känns som att jag under hela mitt liv har försökt att lista ut vad jag vill bli, men jag är fruktansvärt rädd att studera i flera år för att sedan vara "fast" med ett enda yrke utan att kunna variera. Men nu har jag inte längre tid att tänka så. 



    Det enda jag egentligen vet är att jag vill ha:


    -ett socialt arbete. 


    -måndag - fredag jobb, dagtid.


    -relativ god lön.


    -helst något som verkligen är roligt.


    -inte gamla eller sjuka för att jag inte tål att se människor som lider. 


    -ämnen som intresserade mig i gymnasiet var sociologi, filosofi, religion, pedagogiskt ledarskap, lärande och utveckling, människors miljöer samt etik och människans livsvillkor. Med sagt har jag ett stort intresse för människor, hur vi fungerar och samspelar med varandra.



    Jag intresserade mig först av personalvetare utan att jag egentligen kunde begripa fullt ut vad man faktiskt gör. Har i alla fall hört att man kan arbeta med rekrytering eller i ett företag för att främja arbetsmiljön. Sedan började jag tänka på ämneslärare 7-9 då det enda som gör mig lycklig i livet är sommaren och att man som lärare då får  "sommarlov" (ferietjänst). 



    Anledningen till varför jag tänkte på 7-9 var för att jag aldrig har haft en nära relation till ett barn, då jag inte har någon i min närhet som har barn. Men sen tänkte jag att 7-9 kan vara väldigt krävande då det är tonåringar som inte lyssnar och att man måste rätta massa uppgifter. Då började jag istället tänka på F-3. 



    Jag har så svårt att avgöra, för jag vill verkligen arbeta med människor samtidigt som jag kan bidra med någon slags utveckling eller hjälp. Jag har hört massa skit om läraryrket, men samtidigt finner jag inte heller så mycket information om personalvetare. 



    Så här kommer fullt med frågor som jag hoppas att några av er som läser kan svara på. 



    Grundlärare F-3



    1.Jag vet att man som lärare jobbar extra, men är det på en påtaglig nivå? Måste man liksom ta med sig arbetet hem på kvällarna?



    2.Jag som nästan aldrig har varit nära ett barn, hur väl kapabla är de för att kommunicera?



    3.Kommer jag att tröttna när jag är 50-60 år att arbeta med skrikande barn?



    4.Jag har hört att utbildningen är minst sagt HETSIG, någon som kan säga annorlunda om det?



    Grundlärare 4-6



    1.Skulle ni säga att denna åldersgrupp på något sätt är enklare att ?handskas? med än F-3? 


    2.Vad är den stora skillnaden mellan F-3 och 4-6 egentligen? Alltså angående utbildningen, yrket och barnen. 



    Ämneslärare 7-9



    1.Hur pass krävande är detta? Alltså i förhållande med att ungdomarna inte lyssnar och hur mycket tid man måste lägga åt rättningen på fritiden?



    2.Jag är mest intresserad av religion, men funderar på om det faktiskt finns tillgängliga jobb för det på arbetsmarknaden?



    3.Studerar man mycket matematik under utbildningen? Och i så fall hur pass svårt är det? (Jag verkligen HATAR matematik, behövt skriva typ 20 omprov tills jag äntligen fick godkänt i gymnasiet)



    4.Om jag ångrar mig och sedan vill arbeta med F-3, får jag det? Eller finns det typ en enkel kurs på 15 hp för att ge mig den behörigheten? Eller hur funkar det? 



    5.Om jag istället ångrar mig och vill arbeta i gymnasiet, hur fungerar det då?



    Generellt om lärare



    1.Finns det möjlighet att arbeta med något annat än just lärare efter sin utbildning?



    2.Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen. 



    3.Kan man bygga sin egen lärarexamen och då också kunna få lärarlegitimation? Isåfall hur gör man? Alltså vad är det som krävs och hur lång tid måste man då studera?



    Personalvetare



    1.Hur pass socialt är detta yrke? 



    2.Jag undrar om detta är ett typiskt ?vuxenarbete?? Med det sagt att det aldrig kommer något roligt och att man alltid ska vara seriös, samt att man ständigt arbetar utan att kunna få kommunicera med sina kollegor?



    3.Hur var utbildningen? Lätt / svår? Mycket och avancerad matte?



    4. Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.



    Avslutningsfrågor



    1.Från det jag tidigare har nämnt kan ni komma på ett annat yrke som skulle passa mig?



    2.Jag har hört att om man kommer in på sitt förstahandsval så stryks man från de resterande utbildningarna man har sökt. Jag undrar därmed om man kan vara lite taktisk och söka till läkare i sitt förstahandsval, för att på så vis vara säker att man blir struken från den, så att om jag behöver extra tid att fundera över vilken utbildning jag ska välja av lärare / personalvetare har jag sommaren över att lista ut det. (Jag antar att om man inte blir antagen på sitt förstahandsval, har man förutsättningen att kunna välja mellan de andra utbildningarna man har blivit antagen till?



    Behöver verkligen eran hjälp, så blir väldigt tacksam om det är så att ni enbart kan svara på en av frågorna.


     

     

  • Svar på tråden Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT
  • Lisaandersson12
    Anonym (Lollo) skrev 2023-03-31 08:38:06 följande:

    Min upplevelse av din text är att du parerar olika problem du ser i olika sammanhang. Och du vill ha det så smidigt du kan få det för egen del framöver(ta inte det som kritik, utan jag tror många tänker så)Jag märker inte av något egentligt intresse av att handleda och undervisa barn. Du börjar faktiskt med att prata om just sommarlov och att du gillar det, sen högstadiet.. men då kan dom vara jobbiga, så då tänker du lågstadiet, men då kan dom vara skrikiga och då tänker du 4-6 osv.

    Jag tror att personalvetare/personalansvarig/samtalscoach/psykolog/socionom passar dig bättre. 


    Om vi säger såhär, jag tänkte för några år sedan att jag ville arbeta på en fritidsgård då jag tycker att ungdomar är så jävla roliga. Men det är tyvärr dålig lön, kväll och helgarbete vilket går emot mina krav.
    Jag har under senare tid få möta god respons angående mitt sätt att lära ut, då jag aldrig blir frustrerad och försöker att finna andra metoder till lärandet så att folk förstår. (Detta är då kommentarer från min vänskapskrets)
    Men på grund av den negativa bilden jag fick av läraryrket så valde jag att ignorera detta alternativ och fokuserade istället på beteendevetare istället. Dock framgick det av studievägledaren att när jag väl söker jobb kommer arbetsgivaren att prioritera någon annan som har den specifika kompetensen för just det arbetet, då beteendevetare läser väldigt brett och inte specifikt. 
    Jag har två vänner som arbetar som grundlärare F-3, varav en totalt hatar sitt jobb medan den andra älskar det mer än livet. Jag har under den senaste tiden träffat han som älskar sitt jobb väldigt mycket och han ökade mitt intresse för läraryrket. Jag var först fast bestämd med personalvetare, men på grund av hur han pratade om sitt jobb så hamnade jag i en konflikt med mig själv. 

    Jag går i cirklar då jag kan komma på för-och nackdelar med både läraryrket och personalvetare: 

    En personalvetare tjänar mer, men vad ska jag göra med de pengarna när man bara är ledig 40 dagar om året? Inte så att jag kan ta ledigt från jobbet 3 gånger per år för att resa. 

    Som lärare får man "semester" vilket är jäääävligt gött, men samtidigt hur kul är det egentligen när ingen annan är ledig som man kan umgås med?

    Det känns som att man kan tala mer fritt med eleverna och ibland föra diskussioner med dem vilket är hur kul som helst. När jag iallafall gick i skolan  studerade man inte alla ämnen från 8 till 16, utan det fanns perioder i klassrummet när man fick tala fritt som ledde till roliga diskussioner läraren medverkade i. Då tänker jag att man som personalvetare inte kommer få uppleva samma sak, då det bara ska vara prat och tjat om massa arbetsuppgifter och blabla. Sedan tänker jag från ett annat perspektiv att eleverna kanske är skitjobbiga som aldrig lyssnar, medan man som personalvetare kan känna en bättre samhörighet med sina kollegor då alla är vuxna, och har på så sätt mer gemensamt som medför till roligheter på jobbet. 

    Sen så har jag hört att läraryrket är sååå mycket mer påfrestande än personalvetare vilket skämmer mig. Men i samband med detta har jag fått intrycket av att det som egentligen ligger till grund för hur man tolkar sitt yrke på skolan är vilka kollegor man har. 

    (Märks det att jag är en övertänkare som analyserar varenda liten detalj)? hahahha
  • Lisaandersson12
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-30 21:53:52 följande:

    Jag kan aldrig någonsin rekommendera läraryrket till någon, tyvärr, så det som återstår är personalvetare. Lärare har dålig lön och det är extremt slitigt.


    På vilket sätt är det slitigt?

    Jaha för jag har hört att medellönen för grundlärare f-3 ligger på 36.000 kr, och ju äldre elever man har så mer lön får man. 
  • Lisaandersson12
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-31 16:42:27 följande:
    Mentalt påfrestande. Konstant stress på kort och lång sikt. Ofta tighta scheman, särskilt om man jobbar heltid, inte alltid man hinner hitta de där andningspauserna under dagen, långt från säkert att man har någon planeringstid att tala om. Dessutom ska du delta i obligatoriska möten som nästan aldrig ger något. Beroende på ämne så finns stor risk att det inte finns någon lärobok så du måste skapa allt material eller åtminstone ta över material från någon kollega och sedan fundera på hur du själv kan använda det, sånt tar mycket tid. Dessutom ska du lägga upp till tio timmar i veckan på att arbeta på din "fritid" (heltid kan vara 35 timmar på plats plus tio timmar förtroendetid). Veckor när man har toppar blir det betydligt mer än tio timmar. Sedan eleverna då, ett par hundra unga ivriga personer som kan vara allt från rent för jävliga till helt underbara, eller en mix i en klass. Många skolor har fortfarande mentorskap inbakat i tjänsten så du ska hålla på med sånt, ha koll på elevernas individuella situationer, ha kontakt med jobbiga föräldrar (de bra hör nästan aldrig av sig), vara lite av en extraförälder.

    Jag har semestertjänst och jobbar som en vanlig arbetare nästan, dvs jag har några timmar förtroendetid per vecka som ger någon enstaka dag ledigt på småloven och jul men helt vanlig semester sommartid, max 25 dagar. Jag har jobbat i 11 år som lärare, just nu på gymnasiet. Om ca tio år till kommer jag att ha 36 000 kr i lön, om jag inte byter plats och lyckas få någon tusenlapp upp pga det. Har aldrig hört såna fantasisummor för F-3! Jag byggde ihop min examen och det tog nästan sju årDet här går emot allt jag har läst om läraryrket. Jag har hört att de ?plus tio timmar förtroendetid? kan man utnyttja till möterna som förekommer och för sin planering av undervisning. Sedan har jag läst att ALLA lärare med legitimation har rätt till ferietjänst, eller rättare sagt så får de ferietjänsten per automatik. 

    Sen undrar jag vad du menar med ?tight schema där man inte hinner ta andningspaus under dagen?? Är det alltså saker som behöver göras under de 5 minuterna när den ena klassen lämnar och en annan klass börjar? 



    Utöver det så planerar min vän som är lärare F-3 med övriga lärare upplägget tillsammans, samt att det finns en läroplan som de måste följa. Dessutom fick han som nyexaminerad en lön på 34.000. 



    Min sista fråga till dig är om din skola faktiskt följer alla ?regler?? Du SKA ha ferietjänst och BÖR ha betydligt högre lön. 


     
  • Lisaandersson12
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-31 18:47:08 följande:
    Förtroendetiden förväntas du utnyttja, om du inte gör det får du skylla dig själv om du inte hinner. Mötestid ingår i den arbetsplatsförlagda tiden och förtroendetid får du förlägga var du vill. Inte alla tjänster som lärare innebär ferietjänst, det brukar man ha inom kommunen men många friskolor har semestertjänst. Det är ingen rätt man har utan beror på vilket avtal skolan går under.

    Det är inte klassen som flyttar sig utan jag som lärare. På min förra tjänst (kommunal skola) innebar det att jag på 10-15 minuter skulle se till att klassrummet är tömt och ordnat (sudda tavlan t ex), ta mig till arbetslagsrummet för att byta material och sedan gå vidare till nästa sal för att släppa in eleverna och självklart fanns inte alla helt nära heller. På min nuvarande har vi lite närmare i lokalerna, bärbara datorer och mer luft i schemat så det är något bättre på många sätt.

    Självklart följer min skola avtalen! Vi går under Almega för övrigt och som jag sa är detta en semestertjänst, helt enligt reglerna. Det finns ingen som helst minilön för lärare och som jag skrev förut får jag ändå högre lön nu än när jag jobbade kommunalt, jag höjde lönen nästan ett par tusen på det bytet om jag minns rätt. Ursäkta, men det låter lite lustigt att du tror att man kan kräva ferietjänst och högre lön.

    Alltså jag menade verkligen inte att detta skulle bli något påhopp, för som sagt jag har egentligen ingen kunskap om detta. Jag baserar typ allt jag skriver här på det jag har fått höra av människor och läst på internet. 


    Har kollat massa statistik där jag har funnit att den minsta medellönen bland alla läraryrkena är förskolelärare, vilket låg på 31.000. Alla andra lärare tjänar mer än så (vad jag har läst iallafall) 

    Min vän som fick 34.000 som nyexaminerad skulle egentligen inte först få den lönen, tror han blev erbjuden 29.000. Men han argumenterade för sin sak, tog fram statistik och genom nån typ av trovärdig källa som sa att han ska ha mer lön, så lyckades han få igenom 34.000. 


    Den negativa ton jag har är riktad mot dessa skit avtal. Hur går det ens ihop att alla lärare som har samma utbildning ändå inte har samma rätt till ferietjänst? Blir fan förbannad.

Svar på tråden Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT