Inlägg från: Anonym (Tove) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tove)

    Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT

    Grundlärare F-3




    1.Jag vet att man som lärare jobbar extra, men är det på en påtaglig nivå? Måste man liksom ta med sig arbetet hem på kvällarna?


    Jag är inte lärare men har en VÄLDIGT nära anhörig som är, kan man säga. Och nej, jobbet kommer inte hem. Inte i form av arbetsuppgifter men i form av att man också blir ställföreträdande kurator och förälder. Barn som inte verkar må bra, barn som söker uppmärksamhet, barn vars föräldrar inte vill inse att hen kanske har lite utmaningar som man behöver undersöka (behöver inte vara något men har man träffat många barn så har man en känsla för hur de brukar ligga till utvecklingsmässigt i vissa åldrar och när det avviker. Ungefär som pedagoger inom förskolan eller sköterska på BVC, man "ser"). Man ska schemaläggas x antal A-dagar per år och utöver det har man förtroendetid som man själv förfogar över. Många förenklar och säger att det är 35 + 10h per vecka. 

    2.Jag som nästan aldrig har varit nära ett barn, hur väl kapabla är de för att kommunicera?


    I F-3 är de små. De kommer direkt från förskolan, vissa har svårt att hålla bestick, behöver hjälp vid toalettbesök och vet inte vilka kläder de ska ta på sig när det är dags att gå ut. Vissa har väldigt mycket spring i benen. Men det är en kul ålder, man lägger basen till det som ska bli deras väg genom lärandet. Mycket går ut på att väcka nyfikenhet och sen börja nöta det basala inom språk och tal och läsa/räkna. 

    3.Kommer jag att tröttna när jag är 50-60 år att arbeta med skrikande barn?


    Det behöver inte alls bli så.

    4.Jag har hört att utbildningen är minst sagt HETSIG, någon som kan säga annorlunda om det?


    Har inte den erfarenheten. 


    Grundlärare 4-6




    1.Skulle ni säga att denna åldersgrupp på något sätt är enklare att ?handskas? med än F-3? 


    Jag tror detta är en svår ålder då utvecklingen spretar MYCKET. Samt att det är här de börjar bli mer självmedvetna, det blir diskussioner om sociala medier, det digitala, de kan råka ut för folk som inte är snälla osv. 

    2.Vad är den stora skillnaden mellan F-3 och 4-6 egentligen? Alltså angående utbildningen, yrket och barnen. 


    Pass

    Ämneslärare 7-9




    1.Hur pass krävande är detta? Alltså i förhållande med att ungdomarna inte lyssnar och hur mycket tid man måste lägga åt rättningen på fritiden?


    Äldre barn = mer attityd, så är det. Samtidigt kan du ha världens härligaste tonåringar som går att diskutera med. Och de som är intresserade är verkligen det!

    2.Jag är mest intresserad av religion, men funderar på om det faktiskt finns tillgängliga jobb för det på arbetsmarknaden?


    Kolla upp annonser så se du ungefär vad som eftersöks, vilka kombinationer. På en liten ort/skola kanske det inte behövs så jättemånga inom religion utan du får vara beredd på en kombination. 

    3.Studerar man mycket matematik under utbildningen? Och i så fall hur pass svårt är det? (Jag verkligen HATAR matematik, behövt skriva typ 20 omprov tills jag äntligen fick godkänt i gymnasiet)



    Pass

    4.Om jag ångrar mig och sedan vill arbeta med F-3, får jag det? Eller finns det typ en enkel kurs på 15 hp för att ge mig den behörigheten? Eller hur funkar det? 


    Nej det går inte att byta så rakt av. Det man lär sig för att jobba med de riktigt små barnen har ett annat upplägg. 

    5.Om jag istället ångrar mig och vill arbeta i gymnasiet, hur fungerar det då?


    Högstadie>gymnasie ska vara lättare att övergå emellan. Men prata med en SYO på lärosätet där du tänker söka så får du svar på allt sånt!

    Generellt om lärare




    1.Finns det möjlighet att arbeta med något annat än just lärare efter sin utbildning?


    Lärare behövs ju inom tex LSS och på SIS-boenden och liknande. Även inom vården. Eller som läromedelsförfattare, handläggare på kommuner & myndigheter mm. 

    2.Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen. 




    3.Kan man bygga sin egen lärarexamen och då också kunna få lärarlegitimation? Isåfall hur gör man? Alltså vad är det som krävs och hur lång tid måste man då studera?




    Personalvetare




    1.Hur pass socialt är detta yrke? 


    Väldigt. Du har människor och förhållandena kring dem som ditt arbetsfält. 

    2.Jag undrar om detta är ett typiskt ?vuxenarbete?? Med det sagt att det aldrig kommer något roligt och att man alltid ska vara seriös, samt att man ständigt arbetar utan att kunna få kommunicera med sina kollegor?


    Tvärtom, man kommunicerar mycket. 

    3.Hur var utbildningen? Lätt / svår? Mycket och avancerad matte?


    Enda som är tufft är statistikdelarna i så fall. Men kolla kursplanen där du tänkt läsa. 

    4. Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.




    Avslutningsfrågor




    1.Från det jag tidigare har nämnt kan ni komma på ett annat yrke som skulle passa mig?




    2.Jag har hört att om man kommer in på sitt förstahandsval så stryks man från de resterande utbildningarna man har sökt. Jag undrar därmed om man kan vara lite taktisk och söka till läkare i sitt förstahandsval, för att på så vis vara säker att man blir struken från den, så att om jag behöver extra tid att fundera över vilken utbildning jag ska välja av lärare / personalvetare har jag sommaren över att lista ut det. (Jag antar att om man inte blir antagen på sitt förstahandsval, har man förutsättningen att kunna välja mellan de andra utbildningarna man har blivit antagen till?


    Du behöver tänka till när du rangordnar för kommer du in på nr 1 så stryks övriga. Och kommer du inte in på nr 1 så går det nedåt. Det är inte så att nr 1 stryks och alla övriga står öppna liksom. Men så här, ska man vara strategisk så tror jag på att söka personalvetare i första hand för den kommer ha fler direktsökande. Jag kan tänka mig att lärare på många ställen inte kommer fyllas upp helt utan finnas öppen för sen anmälan. Alltså, kommer du in på personalvetare så kan du backa och söka in på lärare i samband med terminsstart medan jag tror att det omvända blir svårt. För personalvetare brukar ha många reserver. Men det ska du också fråga SYO, jag kanske är helt ute och cyklar där. 

    Behöver verkligen eran hjälp, så blir väldigt tacksam om det är så att ni enbart kan svara på en av frågorna.

  • Anonym (Tove)
    En sak jag tänker på när jag läser ditt senaste svar.
    Blir du personalvetare och tex jobbar med rekrytering på en arbetsplats så kommer du förmodligen ha mer kontakt med chefer (som du hjälper att rekrytera) och kandidater (som du ska intervjua) än med dina kollegor. Det är min erfarenhet. 
    Om du inte går åt något annat håll och jobbar med arbetsrätt, arbetsmiljö, chefsstöd i andra typer av frågor. Det är ett väldigt brett område. 
    Och blir du lärare så är du förstås med eleverna en stor del av dagen. Men eleverna är inte dina kollegor. Du lär ju ha fler lärare på skolan som är dina kollegor ihop med fritidsledare, lärare i fritidshem, elevassistenter, speciallärare/pedagoger, elevhälsoteam och rektor. 
  • Anonym (Tove)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-31 16:42:27 följande:
    Mentalt påfrestande. Konstant stress på kort och lång sikt. Ofta tighta scheman, särskilt om man jobbar heltid, inte alltid man hinner hitta de där andningspauserna under dagen, långt från säkert att man har någon planeringstid att tala om. Dessutom ska du delta i obligatoriska möten som nästan aldrig ger något. Beroende på ämne så finns stor risk att det inte finns någon lärobok så du måste skapa allt material eller åtminstone ta över material från någon kollega och sedan fundera på hur du själv kan använda det, sånt tar mycket tid. Dessutom ska du lägga upp till tio timmar i veckan på att arbeta på din "fritid" (heltid kan vara 35 timmar på plats plus tio timmar förtroendetid). Veckor när man har toppar blir det betydligt mer än tio timmar. Sedan eleverna då, ett par hundra unga ivriga personer som kan vara allt från rent för jävliga till helt underbara, eller en mix i en klass. Många skolor har fortfarande mentorskap inbakat i tjänsten så du ska hålla på med sånt, ha koll på elevernas individuella situationer, ha kontakt med jobbiga föräldrar (de bra hör nästan aldrig av sig), vara lite av en extraförälder.

    Jag har semestertjänst och jobbar som en vanlig arbetare nästan, dvs jag har några timmar förtroendetid per vecka som ger någon enstaka dag ledigt på småloven och jul men helt vanlig semester sommartid, max 25 dagar. Jag har jobbat i 11 år som lärare, just nu på gymnasiet. Om ca tio år till kommer jag att ha 36 000 kr i lön, om jag inte byter plats och lyckas få någon tusenlapp upp pga det. Har aldrig hört såna fantasisummor för F-3! Jag byggde ihop min examen och det tog nästan sju år.
    Det låter inte optimalt att det ska ta tio år för dig med behörighet att nå 36000kr i månadslön? Det är förstås väldigt beroende på ort och vilka arbetsmöjligheter som finns men jag verkar inom storstadsregion och här går inga nyexade in lägre än 38-40k, ingen. Jag har en anhörig som är ny inom F-3 och som gick in på 35500kr. Småstad ca 30 min ifrån storstad. 
  • Anonym (Tove)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-31 17:44:32 följande:
    Medelstor stad, friskola. Med en löneökning på 500 er år i snitt så ja, då kommer det att ta mig tio år att nå den lönen. Så nej, inte optimalt på långa vägar. Kommunen betalar så klart ännu lägre.
    Ok, då har vi olika erfarenheter. Vi har 7 kommunala grundskolor i den kommun där jag är verksam och en kommunal gymnasieskola. Alla dessa har ferietjänst för lärare och ingenstans tjänar en behörig 31000kr som jag uppfattar att du gör om det ska ta dig 10 x 500 att nå 36000kr. 
    Lönerna är offentliga så det kan ju både kollegor och andra begära ut för varandra och för andra skolor. Friskolorna ligger generellt lägre och har oftare semestertjänst. Förort till Stockholm.
  • Anonym (Tove)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-04-01 07:52:11 följande:
    Precis, strax över 31k har jag i lön nu. Som nyexad (iofs i en annan stad) så hade jag strax över 23k i ingångslön.

    Japp, där kom det. Förort till Stockholm. Lönerna är helt annorlunda i de trakterna men i resten av landet varierar det kraftigt. Jag är tyvärr fast i en av de sämst betalande kommunerna i hela landet dessutom, säg botten-tio ungefär. Ändå mindre än två timmar till Sthlm härifrån. Skulle jag vilja/orka/kunna pendla en timme bort (två totalt per dag) skulle jag kunna få ytterligare några tusen upp men det funkar inte för mig. Jag är tveksam på om lönerna hos friskolor verkligen är offentliga iom att det är ett företag i grund och botten? Jag kan iaf höra med lönekontoret och se vad de säger, men då har vi fortfarande det problemet att lönesättningen är individuell utifrån ålder/erfarenhet inom yrket, vilken typ av ämnen man har och sedan har vi 20+ fler lönekriterier som man behöver pricka in över medelnivå för att höja lönen ytterligare.
    Friskolornas löner är inte offentliga, där missförstod du.
    Men så här, jag har en nära anhörig som verkligen inte bor i storstad men som med stöd av facket hade just sin behörighet som argument. Och fick 35 som nyexad. Ferietjänst och kommun. Helt ärligt så tror jag inte att vi har en enda behörig lärare i vårt lönesystem som ligger på 31'. Det finns några ur det äldre gardet som kanske har 32-33 på heltid och som verkligen hade behövt röra på sig för en vettig utveckling (sorgligt men sant). Men förstelärare och erfarna lärare börjar nosa upp runt 47-50k nu.
  • Anonym (Tove)
    Anonym (E) skrev 2023-04-01 10:17:46 följande:
    Det finns inget avtalsbrott i att lärare har semestertjänst. Den stora orättvisan är istället när en praktisk estetisk lärare åtnjuter samma avtal i form av samma uv-tid och ferietjänst som en sv+en-lärare. Är det rättvist, knappast. Nej, bättre med semestertjänster eller 40+5 så både glidare och överbelastade synliggörs.

    Lärare med ferietjänst gnäller ohyggligt när de får jobba mer än sin arbetsplatsförlagda tid (brukar vara 35) men knappt en jäkel vill ha semestertjänst, det säger allt. 
    Helt rätt, ferietjänst enligt bilaga M är en möjlighet. Ingen rättighet. 
  • Anonym (Tove)
    Anonym (E) skrev 2023-04-01 19:00:31 följande:
    Alla är inte byxade att ständigt ligga på det som på ett annat jobb hade varit en rejäl "övertid" på 10,5 timme utöver 35. Dessa timmar behövs för den som har tillräckligt att göra och om loven verkligen ska arbetas in. Det går förstås att sprida ut en hel del förtroendearbetstid på lov om ständig kväll och helg blir för tungt, men det verkar vara ett fåtal som gör det. 
    Jag håller med. Och även där är det skillnad i vilka åldrar man jobbar med. Är man ny så kommer det att vara några år med ihopsamlande av uppgifter och material samt dokumentation. Hur inleder jag det här momentet, hur mycket tid tar arbetet med de här eleverna, vad var bra med det här materialet/övningen, vad kan jag göra bättre. 
    För små barn som är i starten på sitt lärande kan det praktiskt bli mycket planering, "klipp & klistra", man laminerar och skapar material själv om man inte råkar hamna på en skola med stor budget där man kan köpa in saker *ironisk* Men det gör man en gång, nästa gång man tar emot en F-klass och ska gå igenom bokstaven B så har man sitt "kit" att plocka fram. Sen har vi np. Jobbar man med årskurser som har np får man extra mycket att göra dessa terminer. Även föräldrar kan ha väldigt mycket att säga om np...
Svar på tråden Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT