Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-02 18:47:17 följande:
Varför höll du på att förlora jobbet?
Så vida man inte har gjort något olagligt ska det inte hända. Har man uttryckt sig olämpligt kan man få en tillsägelse eller varning, men sparkad blir man inte. Om man blir uppsagd, eller hotas av uppsägning, på oklara grunder, ska man kontakta facket och ta det vidare. Det är nämligen inte tillåtet för arbetsgivare att göra så.
Jag hade en arbetskamrat som kallade araber för avskum. Hon blev inkallad till chefen, det var allt. Och då var det hon uttryckte ändå ganska grovt. (Hon var inte svensk själv om det nu spelar någon roll, utan kom från ett östeuropeiskt land.)
Man läser ofta på nätet om folk som förlorat jobbet eller varit nära att förlora jobbet pga sina åsikter, men jag har aldrig sett det hända i verkligheten.
Pga transfobi. En okänd person screenshottade transfobiska saker jag sa i just det inlägget samt klippte ut transfobiska saker jag skrivit i ett äldre inlägg, kompilerade detta, skickade till min arbetsgivare med text i stil med "Är det den här sortens transfobi er verksamhet står för? Gör något åt det annars kan det här tas ännu högre" Detta ledde till en varning och om det återupprepades "vet jag inte om vi kan ha dig kvar". Dessutom togs det upp på personalmöte dels som nån sorts skambeläggning och dels som en slags varning till kollegor att posta sådant på facebook är emot värdegrunden.
Så helt enkelt inte värt det vare sig som statement eller skämt. oavsett om det inte står på ens facebook vart man jobbar kan en person ta reda på vart man jobbar och trycka till en.