• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-15 07:11:08 följande:
    Men vad beror den låga ökningen på? Märket är ju 4,1% och målet är väl att komma så nära som möjligt? Förklarade din arbetsgivare vad det berodde på?
    Kommunerna har just nu extrem brist på pengar pga inflationen. Många kommuner sparar nu hejdlöst. Läste igår på svt.se om en man på 96 år som inte längre får sina matlådor. Kommunen måste spara. Och Helsingborgs kommun skall nu börja ta betalt för hjälpmedel som tex rullator. 
  • Anonym (normi)
    Anonym skrev 2023-04-15 08:01:03 följande:
    Eller sjukbror! Glad

Även jobb med lägre standard behövs iofs för att samhället ska fungera.

Som jag t ex som hoppade av ett halvhögt jobb pga stress och sökte mig ett jobb som lokalvårdare. Kalla mig städare om du vill, eller hygientekniker. Jag skiter i vilket och njuter vidare av att kunna lämna jobbet när jag går hem.
    Absolut. Jag tror inte någon i tråden faktiskt ser ned på dagisfröknar. Problemet uppstår med alla fröknar i tråden som fått fullkomlig hybris därför blir förolämpade över att anses ha helt vanliga jobb med helt vanliga arbetsuppgifter med en väldigt chill arbetsmiljö, tider och villkor. Många av dessa människor tjänar lika mycket eller mer än vissa t.ex. riktiga lärare, sjuksköterskor eller poliser och har ändå mage att säga att de är grovt underbetalda. 

Jag finner mitt jobb oerhört givande och är därför accepterande av sjuka scheman, noll raster, en galen högstressig arbetsmiljö och extremt höga krav med liv som insats. Men nog förstår jag charmen i att byta det mot ett jobb som går att släppa när man kommer hem och en riktig fritid. All respekt för den synen och all respekt för alla härliga städare. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 07:57:27 följande:
    Ingen bryr sig om att ni slösat bort flera år på högskolan med massa onödiga flummiga kurser. Du får försöka använda hur många fina ord du vill verkligheten är fortfarande att ni gör ett helt vanligt jobb på en låg nivå. 

Jag tror inte sjuksköterskor bryr sig om du kallar dem sjuksyster. 
    Säger man dagisfröken eller sjuksyster tyder väl mest på att man är gammal. Eller som du, att man vill nedvärdera en yrkesgrupp. Att man kallar både barnskötare och förskollärare för dagisfröken tyder också på det och man vill visa att man anser det inte vara någon skillnad av betydelse. Precis som man kallar både usk och ssk för sjuksyster. De som har såna här nedvärderande åsikter har aldrig insikt i vad yrkena egentligen innebär. Man ser förskolan när man hämtar och lämnar sina barn 10 min och ssk när man tar ett blodprov och så "vet" man hur det är. Inget märkvärdigt eller krävande eller viktigt. Så trött på såna personer.
  • Anonym
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:21:19 följande:
    Absolut. Jag tror inte någon i tråden faktiskt ser ned på dagisfröknar. Problemet uppstår med alla fröknar i tråden som fått fullkomlig hybris därför blir förolämpade över att anses ha helt vanliga jobb med helt vanliga arbetsuppgifter med en väldigt chill arbetsmiljö, tider och villkor. Många av dessa människor tjänar lika mycket eller mer än vissa t.ex. riktiga lärare, sjuksköterskor eller poliser och har ändå mage att säga att de är grovt underbetalda. 

Jag finner mitt jobb oerhört givande och är därför accepterande av sjuka scheman, noll raster, en galen högstressig arbetsmiljö och extremt höga krav med liv som insats. Men nog förstår jag charmen i att byta det mot ett jobb som går att släppa när man kommer hem och en riktig fritid. All respekt för den synen och all respekt för alla härliga städare. 
    Som jag själv skrev i min första kommentar, dessa fröknar som liksom får hybris och tror att de är Guds gåva till familjerna.
    Jag kommer fortsätta att säga dagisfröken oavsett vad de tycker, och vill de ge igen så får de väl kalla mig för städkärring. {#emotions_dlg.djavulsk}

Tack, du för ett bra resonemang och har respekt även om alla dessa "högutbildade pedagoger" aka dagisfröknar får det att brinna i huvudet av kränkthet. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:21:19 följande:

Jo du ser ju uppenbarligen ner på yrket i alla dina inlägg. 
    Så du är ssk? Är ju komiskt i så fall för är det något yrke som fått hybris så är det väl just ssk. Blir ju ännu mer hybris om du blir provocerad av att andra yrken med lika lång utbildning också vill ha högre löner. Har du arbetat på förskola så du kan uttala dig om deras arbetsmiljö? Så mycket bullshit från dig 
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:30:26 följande:
    Så du är ssk? Är ju komiskt i så fall för är det något yrke som fått hybris så är det väl just ssk. Blir ju ännu mer hybris om du blir provocerad av att andra yrken med lika lång utbildning också vill ha högre löner. Har du arbetat på förskola så du kan uttala dig om deras arbetsmiljö? Så mycket bullshit från dig 
    Nåja, du ser nog hellre en dagisfröken utan högskoleutbildning än en syrra utan dito.

Eller?

Om nej, motivera gärna. Sen kan du komma hit så ska jag sätta en nål i handen på dig. Utan sjukvårdsutbildning.
  • Anonym (Siri)
    Anonym skrev 2023-04-15 08:33:20 följande:
    Nåja, du ser nog hellre en dagisfröken utan högskoleutbildning än en syrra utan dito.

Eller?

Om nej, motivera gärna. Sen kan du komma hit så ska jag sätta en nål i handen på dig. Utan sjukvårdsutbildning.
    Dålig jämförelse du. En usk kan sätta nål i armen. Behövs ingen högskoleutbildning för det. Men jag kommer inte falla i din fälla och nedvärdera ssk. Jag anser förskollärare och ssk vara likvärdiga yrken. Ssk har däremot definitivt fått upp sin lönenivå betydligt. Efter åratal av gnäll över just hur underbetalda de är. Och fortsätter anse sig vara.
  • Anonym (normi)
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:30:26 följande:
    Ska du berätta för mig vad mina åsikter är? Vad roligt. Då kan väl du ha ett eget samtal i ditt huvud med dig själv och din fantasibild av mig. Lämna riktiga mig utanför dina påhitt. 

Nej, jag är inte sjuksköterska. Däremot går de en proper utbildning med reellt värde och har ett helvetes tufft jobb, åtminstone på mitt sjukhus, och bör därför självklart ha en lön som matchar det. Sjuksköterskor och poliser har arbetsuppgifter, arbetstider och en arbetsmiljö som motiverar högre löner. Dagisfröknar har det inte.
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:37:47 följande:
    Dålig jämförelse du. En usk kan sätta nål i armen. Behövs ingen högskoleutbildning för det. Men jag kommer inte falla i din fälla och nedvärdera ssk. Jag anser förskollärare och ssk vara likvärdiga yrken. Ssk har däremot definitivt fått upp sin lönenivå betydligt. Efter åratal av gnäll över just hur underbetalda de är. Och fortsätter anse sig vara.
    Ok, men jag är inte sjukvårdsutbildad som sagt så ditt svar är inte relevant.
    Är inte utbildad i att ta hand om ungar heller men gör hellre det än att leka syrra. Tror att de flesta håller med om den slutsatsen.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:40:16 följande:
    Ska du berätta för mig vad mina åsikter är? Vad roligt. Då kan väl du ha ett eget samtal i ditt huvud med dig själv och din fantasibild av mig. Lämna riktiga mig utanför dina påhitt. 

Nej, jag är inte sjuksköterska. Däremot går de en proper utbildning med reellt värde och har ett helvetes tufft jobb, åtminstone på mitt sjukhus, och bör därför självklart ha en lön som matchar det. Sjuksköterskor och poliser har arbetsuppgifter, arbetstider och en arbetsmiljö som motiverar högre löner. Dagisfröknar har det inte.
    Problemet är att du inte vet vad en förskollärare är. Det är uppenbart. 
    Ok du är inte ssk. Vill du påstå att du är läkare? Nej det är du inte. En läkare skulle inte uttrycka sig som du och vara avundsjuk på en lön på 32 700. Suck.
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡