• Anonym

700kr i löneförhöjning😡

Rätt bra för att vara dagisfröken skulle jag säga.

• Anonym
    blomman 2 skrev 2023-04-14 18:01:07 följande:
    Eh??dagisfröken?? Tycker att det är ett nedvärderande uttryck för vår profession. Du verkar inte ha så stor kännedom om vårat yrke.
    Innan ni dagisfröknar fick hybris så var det så alla sa.
    Du ÄR dagisfröken även om du vill ha en finare titel.
  • Anonym
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 19:03:01 följande:
    När någon (som den jag svarade på) säger att de som jobbar i förskolan ÄR dagisfröknar och att det enbart handlar om hybris och jakt efter finare titel...jo då behövs det nog en uppläxning...
    Det heter förskollärare och har gjort läääääääänge.
    Att det i folkmun hetat nåt annat förändrar ju ingenting...
    Hur svårt ska det vara?
    Det är något fel på din Ä- tangent.
  • Anonym
    Marie7 skrev 2023-04-14 20:03:47 följande:
    Hoppas verkligen du inte har egna barn som går på förskola. Finner inte ord för hur nedvärderande du är mot oss som tar hand om och undervisar dagens förskolebarn.  Fruktansvärt förödmjukade.
    Undervisar?
  • Anonym
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:23:42 följande:
    Fy vad kränkande. "Dagisfröken"
    Blir du kränkt av det så är du iaf brutalt lättkränkt.
  • Anonym
    Drottningen1970 skrev 2023-04-14 21:59:09 följande:

Skulle alla dagar i veckan hellre ha en 1,2 eller 3 åring på 70 eller 80 talets dagis som, som du påpekar fokuserade på omsorg, vilket är exakt det som små barn behöver. Tyvärr alltså. 

Man behöver inte 240 högskolepoäng för att ge små barn det som de är i störst behov av. Trygghet, omsorg. Det är verkligen pärlor för små söta svin.

Tänk om vi istället för dyra högskoleutbildade i enorma barngrupper istället kunde halvera barngrupperna och få in helt vanliga kärleksfulla vuxna som kunde ge omsorg istället för onödig pedagogik till tvååringar. 

Det enda inlägg som egentligen behövs.

Tack Drottningen!
  • Anonym
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 07:57:27 följande:
    Ingen bryr sig om att ni slösat bort flera år på högskolan med massa onödiga flummiga kurser. Du får försöka använda hur många fina ord du vill verkligheten är fortfarande att ni gör ett helt vanligt jobb på en låg nivå. 

Jag tror inte sjuksköterskor bryr sig om du kallar dem sjuksyster. 
    Eller sjukbror! Glad

Även jobb med lägre standard behövs iofs för att samhället ska fungera.

Som jag t ex som hoppade av ett halvhögt jobb pga stress och sökte mig ett jobb som lokalvårdare. Kalla mig städare om du vill, eller hygientekniker. Jag skiter i vilket och njuter vidare av att kunna lämna jobbet när jag går hem.
  • Anonym
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:21:19 följande:
    Absolut. Jag tror inte någon i tråden faktiskt ser ned på dagisfröknar. Problemet uppstår med alla fröknar i tråden som fått fullkomlig hybris därför blir förolämpade över att anses ha helt vanliga jobb med helt vanliga arbetsuppgifter med en väldigt chill arbetsmiljö, tider och villkor. Många av dessa människor tjänar lika mycket eller mer än vissa t.ex. riktiga lärare, sjuksköterskor eller poliser och har ändå mage att säga att de är grovt underbetalda. 

Jag finner mitt jobb oerhört givande och är därför accepterande av sjuka scheman, noll raster, en galen högstressig arbetsmiljö och extremt höga krav med liv som insats. Men nog förstår jag charmen i att byta det mot ett jobb som går att släppa när man kommer hem och en riktig fritid. All respekt för den synen och all respekt för alla härliga städare. 
    Som jag själv skrev i min första kommentar, dessa fröknar som liksom får hybris och tror att de är Guds gåva till familjerna.
    Jag kommer fortsätta att säga dagisfröken oavsett vad de tycker, och vill de ge igen så får de väl kalla mig för städkärring. {#emotions_dlg.djavulsk}

Tack, du för ett bra resonemang och har respekt även om alla dessa "högutbildade pedagoger" aka dagisfröknar får det att brinna i huvudet av kränkthet. 
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:30:26 följande:
    Jo du ser ju uppenbarligen ner på yrket i alla dina inlägg. 
    Så du är ssk? Är ju komiskt i så fall för är det något yrke som fått hybris så är det väl just ssk. Blir ju ännu mer hybris om du blir provocerad av att andra yrken med lika lång utbildning också vill ha högre löner. Har du arbetat på förskola så du kan uttala dig om deras arbetsmiljö? Så mycket bullshit från dig 
    Nåja, du ser nog hellre en dagisfröken utan högskoleutbildning än en syrra utan dito.

Eller?

Om nej, motivera gärna. Sen kan du komma hit så ska jag sätta en nål i handen på dig. Utan sjukvårdsutbildning.
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:37:47 följande:
    Dålig jämförelse du. En usk kan sätta nål i armen. Behövs ingen högskoleutbildning för det. Men jag kommer inte falla i din fälla och nedvärdera ssk. Jag anser förskollärare och ssk vara likvärdiga yrken. Ssk har däremot definitivt fått upp sin lönenivå betydligt. Efter åratal av gnäll över just hur underbetalda de är. Och fortsätter anse sig vara.
    Ok, men jag är inte sjukvårdsutbildad som sagt så ditt svar är inte relevant.
    Är inte utbildad i att ta hand om ungar heller men gör hellre det än att leka syrra. Tror att de flesta håller med om den slutsatsen.
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:55:18 följande:
    Det är en helt irrelevant jämförelse. Att ta hand om sjukdomar är inte enda anledning till att ha högre lön. Finns många yrken med hög lön som inte räddar liv. Man kan ha ansvar på andra sätt. 
    Det där med läsförståelse är inte din starkaste sida, så vi säger väl så.
    För nätfridens skull.
  • Anonym
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 09:02:59 följande:
    Jag undrar om det inte har med någon sorts osäkerhet att göra. Detta hävdelsebehov och det dramatiska krävandet efter andras bekräftelse är inte normalt. 
    Du har nog rätt i din spaning tror jag.

En spade är en spade, är en spade. Sen om man vill kalla det för ett grävverktyg för att snitsa till det lite? Tja, gör det. Men det är fortfarande en spade.
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 09:07:10 följande:
    Ja men då kan du ju skriva vad du refererar till. För du jämför ju med ditt eget liv hela tiden. Vilka är "kollegor som rullar förbi med uttagna organ på människan ni försökt rädda" om du inte jobbar i sjukvården? Vad gör du där om du inte är usk ssk eller läkare. Är du transportör bara då? 
    Jag kan inte låta bli... men nu nedvärderar du en grupp människor själv!
    "Transportör bara"?

Drömmer

(Får tillägga att jag inte har en susning om hur organ till transplantationer transporteras, men nog f*n är de som utför jobbet viktiga. Deras kunskaper/utbildningar slår din dagisfröken sju dagar i veckan.)
  • Anonym
    Marie7 skrev 2023-04-15 11:04:21 följande:
    Alltså nu får du ge dig. Vad arbetar du själv med? 
    Vi inom förskolan oavsett om man är förskollärare eller barnskötare gör ett hästjobb. Vi har inte alltid de bästa förutsättningarna och får trolla med knäna väldigt ofta. Stora barngrupper få pedagoger. Ofta flera barn med särskilda behov i varje grupp men inga resurstimmar sätts in. Vi ska undervisa, ge omsorg, alltid vara tillmötesgående gentemot vårdnadshavare. Arbetar man privat ska ägarna ha vinst utdelning. Arbetar man kommunalt ska även kommunen gå plus. Detta på bekostnad av oss pedagoger och barnen. Vi ska följa en läroplan och se varje enskilt barns behov och styrkor. Undervisa och ge omsorg. Hur tror du man hanterar en dag med 18 treåringar på ibland 2 pedagoger om den tredje är sjuk? Och man fortfarande måste enligt rektor ge undervisning? Sug på den du. Vi kämpar i förskolan för att ge barnen en bra grund att stå på inför skolan. För det ska vi ha bra betalt. Punkt.
    Du menar alltså att du har ett lika tufft jobb som en polis?
    Ja men bra, då vet vi.
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 12:38:16 följande:
    Så du tycker ett arbete som du inte vet om det existerar eller har en susning om vad det innebär är viktigare och deras kunskap och utbildning (som du inte heller vet vad den är) slår ett annat yrke som inte existerar. Bra då vet vi. Superintressant.
    Är du allvarlig?
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-17 12:25:56 följande:
    Jo det krävs högskoleutbildning för att arbeta som förskollärare. Det är ju inget du bestämmer. Och du bestämmer inte heller att det är för mycket med 30k+. 
    Men du bestämmer ju vad andra i trådan har för jobb och tillvaro?
  • Anonym
    Anonym (normi) skrev 2023-04-17 02:47:22 följande:
    Ja, hör du inte hur brutalt hennes jobb är? De behöver gå med vinst! Vara snälla mot föräldrar! Jag har aldrig hört talas om så brutala arbetsvillkor.
    Anonym (Lärare) skrev 2023-04-16 15:19:41 följande:

Låt mig gissa, du är undersköterska med ett enormt mindrevärdeskomplex och akademikerförakt?

Precis, det är oerhört synd om någon som måste slita så!
    Tar tar på krafterna att torka snoriga näsor och byta blöjor på de yngsta. Såklart. Tungan ute

Högskoleutbildade dagisfröknar? Lite tramsigt, eller rätt mycket förresten.
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡