• Anonym (Hållbar)

Att leva utan bil

För att ställa om och leva hållbart tänkte jag att ett bra steg är att inte ha egen bil.

Att vara med i bilpool funkar inte, för det finns dåligt utbud av elbilar, det är dyrt, och det är långt till närmsta bil för mig. 

Att hyra elbil funkar ganska bra och är mycket billigare, men dom är ofta fullbokade så man måste boka långt i förväg. 

Go more har ytterst få elbilar, inte en enda i min stad.

Jag ser ju att många människor i mitt områden har minst en bil per hushåll. Jag behöver bil ca en dag i månaden. Skulle det då inte vara rimligt att dela bil med någon i närheten. Det har visat sig vara svårt att hitta någon som vill göra det. Jag har en vän jag lånar bil av ibland (tankar alltid upp ordentligt såklart) men hur ska man hitta nån med elbil att dela med? Jag vågar inte riktigt fråga nån rakt ut. 

• Svar på tråden Att leva utan bil
  • Anonym (Bilfri)
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-19 17:44:23 följande:
    Det får ju vara dyrt och obekvämt men när jag cyklar till biluthyrningen och kör förbi flera parkeringspkatser med mängder av oanvända bilar är det synd att jag inte kunde få hyra nån av dom. Jag delar själv med glädje många av mina saker via Hygglo. 
    Vi lever utan bil sedan 15 år, men då har vi valt att lägga upp vårt liv så att det fungerar. Vi bor inom gångavstånd till allt vi behöver i vardagen, inklusive en bilpool som vi använder i snitt 3 gånger i månaden - 2 storhandlingar i månaden samt när vi besöker släkt och vänner på lite längre avstånd eller skjutsar barnen till typ matcher och kalas. Vi försöker planera längre resor så att vi kan ta tåg, men när det inte funkar så har vi hyrt bil (för längre än någon dag är det bättre att hyra än att använda vår bilpool). I akuta fall tar vi taxi eller uber, men bilpoolen är smidig och snabb att boka till även när det är kort om tid.

Att inte ha bil ser vi som ett privilegium och vi räknar med att vissa saker kommer att bli lite dyrare och omständligare på grund av det. Största kostnaden är helt klart att vi bor centralt, men även att vi unnar oss hemkörning och leveranser, samt att vi handlar i de lite dyrare närbutikerna. Samtidigt sparar vi förstås pengar på att inte ha bil och en massa tid på att inte behöva underhålla och ta hand om den.
  • Anonym (Hållbar)
    Anonym (Bilfri) skrev 2023-04-19 17:58:39 följande:
    Vi lever utan bil sedan 15 år, men då har vi valt att lägga upp vårt liv så att det fungerar. Vi bor inom gångavstånd till allt vi behöver i vardagen, inklusive en bilpool som vi använder i snitt 3 gånger i månaden - 2 storhandlingar i månaden samt när vi besöker släkt och vänner på lite längre avstånd eller skjutsar barnen till typ matcher och kalas. Vi försöker planera längre resor så att vi kan ta tåg, men när det inte funkar så har vi hyrt bil (för längre än någon dag är det bättre att hyra än att använda vår bilpool). I akuta fall tar vi taxi eller uber, men bilpoolen är smidig och snabb att boka till även när det är kort om tid.

Att inte ha bil ser vi som ett privilegium och vi räknar med att vissa saker kommer att bli lite dyrare och omständligare på grund av det. Största kostnaden är helt klart att vi bor centralt, men även att vi unnar oss hemkörning och leveranser, samt att vi handlar i de lite dyrare närbutikerna. Samtidigt sparar vi förstås pengar på att inte ha bil och en massa tid på att inte behöva underhålla och ta hand om den.
    Låter bra. Jag har bara varit utan bil 2 år. Försöker anpassa livet men delvis besvärligt. Gångavstånd till bilpool låter som en dröm. Jag har flera km och har små barn jag inte kan lämna hemma. Storhandla gör jag utan bil men just att hälsa på vänner eller kunna köra barnen till matcher. Samåker med andra föräldrar men känns inte b resa att aldrig kunna köra.  Eller kunna  hämta tonåringen på natten om det hänt nåt. 
  • Guldnovan
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-19 17:49:53 följande:
    Jah tänker kanske 1000:- för 1-2 tillfällen i månaden. Men självklart enbar vid tillfällen bilen ändå är ledig. Är det snålt? 
    Jag kanske tänker fel men att dela en bil med en annan person är för mig 50% men det var inte så du tänkte. Jag som bilägare sedan 40 år skulle aldrig gå med på din lösning. Det är upplagt för trubbel vid reparation, skador, vem betalar vad och hur mycket. En lösning likt din tror jag är något som personer med ditt sätt att tänka/bilfria tror kan funka men en bilägare inte skulle gå med på. 
  • Anonym (Bilfri)
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-19 18:07:31 följande:
    Låter bra. Jag har bara varit utan bil 2 år. Försöker anpassa livet men delvis besvärligt. Gångavstånd till bilpool låter som en dröm. Jag har flera km och har små barn jag inte kan lämna hemma. Storhandla gör jag utan bil men just att hälsa på vänner eller kunna köra barnen till matcher. Samåker med andra föräldrar men känns inte b resa att aldrig kunna köra.  Eller kunna  hämta tonåringen på natten om det hänt nåt. 
    Japp parkering för bilpoolen (en av dem) ligger knappt tre minuters gångväg bort, precis bredvid tunnelbanestationen. Vi flyttade inte till detta huset för att vi ville leva utan bil, men det var i alla fall en av anledningarna.
  • Anonym (Bilfri)
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-19 18:07:31 följande:
    En sak till, vi brukade också fixa storhandlingarna till fots/med cykel, men nu har vi 3 tonåringar och jag skulle inte vilja släpa hem den mängden mat utan bil!! Och för att hämta tonåringar akut på natten så funkar uber och taxi bra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-19 17:44:23 följande:
    Det får ju vara dyrt och obekvämt men när jag cyklar till biluthyrningen och kör förbi flera parkeringspkatser med mängder av oanvända bilar är det synd att jag inte kunde få hyra nån av dom. Jag delar själv med glädje många av mina saker via Hygglo. 
    Ett tipsa då: Kop en elbil, den kan ju vara ståendes när du inte behover den OCH Du kan hyra ut den till andra som behover bil 1-2 ggr i månaden. Har du tur kan du säkert hitta 3 andra familjer i din sits i ditt närområde som kan vilja  hyra din elbil när de har behov.
  • Anonym (Hållbar)
    Guldnovan skrev 2023-04-19 18:09:01 följande:
    Jag kanske tänker fel men att dela en bil med en annan person är för mig 50% men det var inte så du tänkte. Jag som bilägare sedan 40 år skulle aldrig gå med på din lösning. Det är upplagt för trubbel vid reparation, skador, vem betalar vad och hur mycket. En lösning likt din tror jag är något som personer med ditt sätt att tänka/bilfria tror kan funka men en bilägare inte skulle gå med på. 
    Det bästa vore att hitta nån som använder sin bil till vardags för att komma till jobbet men inte varje dag på kvällar och helger. Och någon som vill leva mer hållbart. Kan det finnas? 
  • Anonym (Hållbar)
    Guldnovan skrev 2023-04-19 18:09:01 följande:

Men om jag betalar 50% av bilkostnaden skulle du kunna tänka dig? under förutsättning att du alltid får ha bilen när du vill naturligtvis. Min tanke är bara att jag använder den när den ändå inte skulle användas. 

Så jag behöver erbjuda ca 2500:- av bilkostnaden, samt om bilen skadas medan jag har den. Men jag uppskattar om den som äger bilen och använder den dagligen fixar med däckbyte, besiktning osv. Känns det rimligt?

• Anonym (Hk)

Hur bor du? Det går ofta jättebra att klara sig utan bil. Kollektivtrafik och cykel kommer man långt med. Tänk så mycket pengar att spara och när det där Ikea köpet kommer så kan man hyra bil.

• sextiotalist
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-19 23:35:31 följande:

Men om jag betalar 50% av bilkostnaden skulle du kunna tänka dig? under förutsättning att du alltid får ha bilen när du vill naturligtvis. Min tanke är bara att jag använder den när den ändå inte skulle användas. 

Så jag behöver erbjuda ca 2500:- av bilkostnaden, samt om bilen skadas medan jag har den. Men jag uppskattar om den som äger bilen och använder den dagligen fixar med däckbyte, besiktning osv. Känns det rimligt?

Leasa en bil istället 
  • Anonym (Hållbar)
    Anonym (Hk) skrev 2023-04-20 06:19:18 följande:

Hur bor du? Det går ofta jättebra att klara sig utan bil. Kollektivtrafik och cykel kommer man långt med. Tänk så mycket pengar att spara och när det där Ikea köpet kommer så kan man hyra bil.

Handlar inte på ikea, bara på blocket :) men ja jag hyr bil vid sådana tillfällen. Funkar sådär.  Är ensamstående med 3 barn. Måste boka långt i förväg och hämta bilen medan firman har öppet. Det går men tänk om jag haft grannens bilnyckel. Bara skicka ett mess och kolla är den ledig i morgon kväll från 19 och framåt och sen bara plocka upp den där saken på blocket efter middagen. 
  • Anonym (Hållbar)
    sextiotalist skrev 2023-04-20 06:49:15 följande:
    Leasa en bil istället 
    På vad sätt blir det miljövänligare än att köpa en? 
  • Ess

Jag hade inte gått med på en sådan deal. Min bil är min, jag har ansvar för den och bara jag kör den.
  • Anonym (Cyan)

Helt omöjligt att svara på. Du måste hitta någon att komma överrens med.
    En bil är dyr att hålla och för många en hyfsat tung investering.

Om du vänder på steken: Om du köper en bil; under vilka premisser är du villig att dela bilen med dem?
    -Hur viktigt är det att bilen alltid är ren?
    -Hur hanteras om någon tappar en glass i bilen? (Katastrof eller "sånt händer")
    -Parkeringsskador?
    -Smitningsskador? (Självrisk)
    OSV

Hitta sedan någon som delar din syn och dela med dem.

• Anonym (Hk)
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-20 07:14:41 följande:
    Handlar inte på ikea, bara på blocket :) men ja jag hyr bil vid sådana tillfällen. Funkar sådär.  Är ensamstående med 3 barn. Måste boka långt i förväg och hämta bilen medan firman har öppet. Det går men tänk om jag haft grannens bilnyckel. Bara skicka ett mess och kolla är den ledig i morgon kväll från 19 och framåt och sen bara plocka upp den där saken på blocket efter middagen. 
    Ja det ska vara lite bök att få tag i en bil :) Då blir det inga impulsköp och man köper inte på sig en massa onödigt.
  • sextiotalist
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-20 07:15:28 följande:
    På vad sätt blir det miljövänligare än att köpa en? 
    Ingen större skillnad mot dina alternativ 
  • sextiotalist

Acceptera att det är nästan inga som vill ställa upp på det sätt som du önskar.
    Så fortsätt hyra bil eller skaffa en egen bil

• Anonym (Hållbar)
    sextiotalist skrev 2023-04-20 10:56:23 följande:
    Ingen större skillnad mot dina alternativ 
    Att leasa en elbil som står i garaget 28 dagar i månaden jämfört med att låna/ hyra din elbil 2 gånger i månaden ? 
Svar på tråden Att leva utan bil