• Anonym (Bitter tjej)

Min man är sur hela tiden

Ja, som titeln lyder. Han är sur från att han vaknar tills att han lägger sig, han är sur över att jag har planer, han är sur över att barnen låter för mycket, han är sur över att tvätten inte är sorterad precis som han önskar, han är sur över allt. Man går på äggskal runt honom, barnen märker av de oxå och säger:pappa är alltid arg eller varför är pappa arg?. 

jag har testat allt, att inte svara honom, att tjafsa emot, att vara glad trots hans surhet, att vara tillmötesgående. Ingenting hjälper och han vill inte heller gå i terapi. Ibland känns det som att han beter sig såhär medvetet så att jag ska tröttna och lämna honom. 

Men han e såhär mot sina föräldrar också, så det är inte personligt. Utan mer den han har blivit. Men jag orkar inte vakna och vänta på att någon annan ska bestämma humöret för dagen. Jag är en glad person egentligen. Enda anledningen till att jag inte separerar är pga barnen. Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Min man är sur hela tiden
  • Anonym (...)

Jag hade lagt tydligt korten på bordet : Så här ser  vårt liv ut. Ja vill inte ha det såhär tills jag dör. 
    Vänta in hans reaktion och beroende på den, antingen göra slut, kanske parterapi , kanske att han ska gå ensam i i terapi osv. 
    Vänta inte på att HAN ska lösa det. Har han inget vettigt att säga när du lagt fram det hela, måste du ta kommandot över ditt liv (och barnens). 

• Postman
    Anonym (...) skrev 2023-05-13 11:52:06 följande:

Jag hade lagt tydligt korten på bordet : Så här ser  vårt liv ut. Ja vill inte ha det såhär tills jag dör. 
    Vänta in hans reaktion och beroende på den, antingen göra slut, kanske parterapi , kanske att han ska gå ensam i i terapi osv. 
    Vänta inte på att HAN ska lösa det. Har han inget vettigt att säga när du lagt fram det hela, måste du ta kommandot över ditt liv (och barnens). 

Precis, bra beskrivet. Hade gjort detsamma.  
  • TvillingmammaVästgöte

När blev han så här sur? Jag antar att han inte var det innan ni bildade familj?

Är han stressad? Är det något han inte trivs med i livet? Jobbet? Familjelivet? Har du frågat honom varför han är så sur? Mår han bra fysiskt?

• Anonym (leave it)

Förmodligen deprimerad men det är inte särskilt attraktiv eller manligt och eftersom det även går ut över barnen så hade jag lämnat så han kan sitta där och sura i sin ensamhet.

• Drottningen1970

På vilket sätt gynnar det barnen att växa upp i en dysfunktionell familj med olyckliga föräldrar menar du?

• AndreaBD

Kan vara en depression. Var försiktig så att du inte hamnar i det där att han gör lite grann åt det, och sedan är det så gott som tillbaka där man var, eller i alla fall så är det bara minimalt bättre - jag väntade i ganska många år på att det skulle bli bättre, också med tre barn. Men det blev inte det. 

Antigen så har han viljan att göra en ordentlig förändring eller så får du ta konsekvenserna. 

• Anonym (!!!)

Varför skyller du på barnen? Du skrev ju själv att det påverkar dem negativt. Lämna för barnens skull om inte för din egen..

• Anonym (J)

Det kunde varit jag som skrev det här. Min man är också jämt sur och ingenting blir då roligt, inte ens när vi går ut och äter på restaurang hela familjen eller reser bort. Han pratar knappt med mig utan sitter tyst. Jag saknar tiden när vi kunde prata om allt och skratta ihop. 

Har du testat att prata med honom och ta upp att du upplever honom som sur? Jag har själv försökt men han tyckte inte alls att det förhöll sig så och bla bla bla. Ingen idé att ta upp något

• Anonym (Hmm)

Har du provat att skilja dig? Man brukar må så mycket bättre när man lämnar en sur bråkstake som vägrar förbättra sin del av relationen. Ultimatum! Parterapi eller skilsmässa! Väljer han inget av dem inom en vecka så kontakta jurist och ansök om skilsmässa direkt. Det är ändå ett halvårs betänketid där du hinner få alla "ankor i en rad" så att säga. Ställ dig i bostadsköer eller fundera på om du kan ta över boendet.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (leave it) skrev 2023-05-13 13:08:26 följande:

Förmodligen deprimerad men det är inte särskilt attraktiv eller manligt och eftersom det även går ut över barnen så hade jag lämnat så han kan sitta där och sura i sin ensamhet.

Säger man samma sak om en mamma som drabbats av depression?

Är hon deprimerad och sur? Strunt samma varför , lämna henne! Då blir det bättre för barnen. 

Svar på tråden Min man är sur hela tiden