Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Respekterar inte dotterns kroppsliga integritet

Core skrev 2023-05-17 16:32:19 följande:

Fantastiskt, kväv unge med ditt curlande redan. Inte konstigt att unga människor sedan är mähän

Varje träff med olika typer av människor lär sig barnet av, även i liten ålder. Ska människan någon gång bli större och ta ansvar över sina egna gränser måste hon hittar dem först, och det händer inte med en hysterisk morsa som ska skydda från allt

Hur tänkte du att en ettåring skulle sätta dessa gränser?

• ClumsySmurf
    Core skrev 2023-05-17 16:51:03 följande:
    En ettåring kan inte sätta gränser, men jag upplever inte beskrivningen av situationen som ett tillfälle man måste begränsa . Bara bra för ett barn att själv upptäcka att alla Reagerar annorlunda, vi pratar inte om en hotfull situation om jag uppfattat saken rätt?

När min son var runt två fick han en redig utskällning av fruns morbror. Min första reaktion var att kliva in, men omvärderade och insåg hur viktigt det är med olika situationer för att ett barn ska förstå att omgivningen aldrig kan förändras efter ens eget tycke. Efter det förstod han att alla reagerar olika, och han blev mer lyhörd för andras reaktioner 

Jag menar bara man kan inte skydda sitt barn från allt, ungen blir ju ett nervvrak om han är runt en hysterisk kvinna som grinar efter farfar kramade för hårt, eller vad det nu var
    Men vuxna ska inte tydligen behöva lära sej det du förvänar dej av 1-2 åringar, vuxencurling är värre.

"Jag menar bara man kan inte skydda sitt barn från allt, ungen blir ju ett nervvrak"
    Du menar det, och jag påstår att du precis som farfar inte tycker lika när någon medvetet skiter i era gränser och tycker antagligen att det är socialt efterblivet vilket i sej är socialt efterblivet.

• ClumsySmurf
    Anonym (Ladybug) skrev 2023-05-17 17:47:47 följande:

Jag tänker att små barn tar efter föräldrarnas signaler. Om du signalerar att kroppskontakt är konstigt känner barnet så klart av det. I ettårsåldern brukar inte barn ha "kroppslig integritet".De byts blöja på, ofta av olika personer på tex förskola, ammas (om mamman valt det) och har inte tex skam för nakenhet. Det kommer senare. Känslan av obehag kommer alltså troligtvis från dig själv.

Brukar du borra in ansiktets i barnets hals? Annars det kanske bara var överaskning du såg i barnets reaktion, och att hon kommer gilla det? Om barnet däremot verkar må dåligt, säga nej eller försöka ta sig ur farfars grepp får du såklart säga ifrån "nej, hon vill inte, sluta".

Vissa barn är mer reserverade speciellt när det gäller vissa personer, om dessa tvingar sej på kan det bli värre.

Svar på tråden Respekterar inte dotterns kroppsliga integritet