• Bejje

Jobba för Foodora

Jag har ett normalbetalt jobb inom IT. Jag är absolut inte överklass på något sätt utan tjänar ganska dåligt för mitt yrke, men ändå rätt normal lön sett över alla klasser.

Min fru drar nästan inte in några pengar alls då hon varit både sjukskriven en lång tid och sedan blivit av med mycket av ersättningen.

Hon har vissa psykiska problem som gör att hon har svårt att få ett jobb, så nu funderar vi på att jobba extra för Foodora på ledig tid för att dra in lite extra.

Tanken är att jag kör och hon hoppar ur och går och levererar.

Jag slösar ofta bort min lediga tid på rätt onödiga saker ändå och har inget mot att köra bil, så kan lätt göra det några timmar per vecka eller mer om det som nu snart är semester.

Har också elbil och laddar extremt billigt, så det kommer inte kosta mycket att leverera.

Vad tror ni om den saken. Är det vansinne eller kan det vara en bra idé?

Har ju inte blivit anställd än, bara sökt,så det kanske inte ens blir något utav det, men vi får väl se. 

Har vi några här som har erfarenhet av det? Förstår att det måste vara jävligt jobbigt att ha som enda jobb, men nu är jag bara ute efter att dra in lite extra pengar, inte att ha som huvudjobb.

• Svar på tråden Jobba för Foodora
  • Bejje
    Jemp skrev 2023-07-19 21:47:21 följande:
    Så du ska inte söka och hon ska inte söka? 

Varför arbetsträna på ett ställe som är så ökänt för dåliga arbetsförhållanden? 

Och nej, processen kring rehabilitering funkar givetvis inte så. Naturligtvis är det bra att försöka komma i arbete igen, men ovanstående har helt rätt att den här planen kan ge er problem. 
    Jo det är jag som söker jobbet.
    Det är för att vi vill kunna leverera med bil och frun har inget körkort.

Jag har bil och körkort. Så jag kör och hon levererar. Jag förstår att det kan sätta henne i en sits där hon inte får ersättning, men jobbet och lönen går till mig, så på så sätt skvallras inte till försäkringskassan.

Vi vill så klart inte lura dom på pengar, utan gör det under kort tid för att se om det funkar. OM det funkar så kan förhoppningsvis hon stå på jobbet istället för mig och då avsluta sin sjukförsäkning. Sen kanske köpa cykel elller moped till henne att jobba med.

Går det inte bra, så är vi tillbaka på ruta ett och då behöver hon sin sjukförsäkning och därförvill vi inte sätta jobbet på henne just nu, då tidigare försökt för henne att jobba självständigt har slutat dåligt och ny sjukskrivning.
  • Bejje

Är officiellt anställd nu, men har inte jobbat än. Dök upp en möjlighet att jobba idag som inte fanns igår då någon sjukanmälde sig, men tog inte det passet då jag redan gjort planer för dagen. 

Men på torsdag släpps alla lediga tider för nästa vecka, så då ska jag boka in några tider. Tycker det verkar vara ett rätt soft extra jobb. Men får se när man väl gjort några leveranser, hur man ser på saken. Kan ju alltid sluta när jag vill då jag som sagt har ett primärt vanligt heltidsjobb. 

• Bejje

Har jobbat ett pass nu. Första 1-2 ordrarna var lite kaos, sen gick det hur smidigt som helst. Kan säga som så mycket att det blev mer än 2 levererade per timme, men mindre än 3. Detta var för att vara första gången så är absolut inte missnöjd.

Ca 2,5 kan man säga.

• Studentpappa
    Bejje skrev 2023-07-28 10:59:17 följande:

Har jobbat ett pass nu. Första 1-2 ordrarna var lite kaos, sen gick det hur smidigt som helst. Kan säga som så mycket att det blev mer än 2 levererade per timme, men mindre än 3. Detta var för att vara första gången så är absolut inte missnöjd.

Ca 2,5 kan man säga.

Och det ger en ersättning på?
    Ride it like you stole it
  • Bejje

Inte mycket, men appen säger att det blir en timlön på 127 kr timmen.

Det är så klart lite, men då är det min första gång. Vi får se vad kommande pass ger, säkert, närmare 15o kr timmen i alla fall

• Studentpappa
    Bejje skrev 2023-07-28 12:49:21 följande:

Inte mycket, men appen säger att det blir en timlön på 127 kr timmen.

Det är så klart lite, men då är det min första gång. Vi får se vad kommande pass ger, säkert, närmare 15o kr timmen i alla fall

Hade ju inte varit skitdåligt om man inte behövde stå för transportkostnaden själv. Nu har man ju läst att du gör detta som någon märklig form av arbetsträning istället för att din fru får göra den via f-kassan el.dyl. men det går aldrig ihop om du inte åker moped eller cyklar.

Jag kan köra egen bil i tjänsten och få 32:-/mil netto i milersättning, det blir en backaffär om du inte åker en gammal skorv. Så jag tar hyrbil för jag vägrar att betala för att köra åt arbetsgivaren.

• Bejje
    Studentpappa skrev 2023-07-28 21:05:19 följande:

Hade ju inte varit skitdåligt om man inte behövde stå för transportkostnaden själv. Nu har man ju läst att du gör detta som någon märklig form av arbetsträning istället för att din fru får göra den via f-kassan el.dyl. men det går aldrig ihop om du inte åker moped eller cyklar.

Jag kan köra egen bil i tjänsten och få 32:-/mil netto i milersättning, det blir en backaffär om du inte åker en gammal skorv. Så jag tar hyrbil för jag vägrar att betala för att köra åt arbetsgivaren.

Jag betalar ca 5 kr per mil i laddning för min elbil.
    Får om jag minns rätt ca 50 kr per mil i ersättning, så det är helt OK.

• Bejje

Gjorde mitt tredje pass idag.gav 182 kr timmen.
    Inte lika högt som mitt ordinarie jobb, men kan säker komma allt närmre det då jag nyss börjat med detta.

Kommer jag upp i över 200 kr timmen så börjar det närma sig min vanliga grundlön utan OB eller övertid.

Jobbar nästan aldrig OB heller på mitt vanliga jobb utan det handlar mest om övertid ibland.

Tror jag får ca 230 kr timmen om man delar min grundlön på 160 timmar.
    Så jag tror jag kan komma upp i 200 kr timmen i alla fall på detta som extrajobb och då är det inte så dåligt.

• Brattman

Allt handlar inte om pengar, så den frågan du bör ställa dig är vilket syfte du har med upplägget.

Det finns människor som arbetar helt ideellt, utan någon ersättning alls. Så om ditt syfte är att du vill ägna dig åt en rolig fritidsaktivitet tillsammans med din fru, och tycker matleveranserna är kul när du och din fru får komma ut och göra något tillsammans istället för att bara sitta och slappa framför TV:n. Då skulle jag säga: Kör på!

Men om det bakomliggande syftet egentligen är att dra in pengar till hushållet, då skulle jag säga: Nej, nej nej! Det finns andra betydligt mer lönsamma jobb, och det är inte ekonomiskt försvarbart att två personer ägnar sig åt att utföra ett jobb som ger en (låg) lön till enbart av dem.

• Studentpappa
    Bejje skrev 2023-07-28 23:44:32 följande:

Jag betalar ca 5 kr per mil i laddning för min elbil.
    Får om jag minns rätt ca 50 kr per mil i ersättning, så det är helt OK.

Får du 50:-/mil av foodora eller av din vanliga arbetsgivare? Du kan väl inte skriva reseräkning när du kör åt foodora...

Ska din fru kunna jobba självständigt måste hon väl köra själv på något vis?
Svar på tråden Jobba för Foodora