Inlägg från: Persikaplommon |Visa alla inlägg
  • Persikaplommon

Stämd för bild

Fredag Idag?

Men sök efter Image Copyright Infringement scam på Google?

• Persikaplommon
    AndreaBD skrev 2023-07-14 10:24:07 följande:
    Det här är ett officiellt brev av en riktig advokat. Och originalet verkar vara en kvalitetsmodellbild. Så det ser inte ut som ett scam. Men vi har också redan funderat på om det är någon slags extrainkomst för vissa advokater i Tyskland. 

Men tack för tipset, jag ska läsa mera på sidan, antagligen finns det ju något där som är lugnande, det såg ut så.

Samma scam finns i brevform också. Har ni kollat upp advokatbyrån? 

Vet du att brevet kommer från dem?
    Riktiga namn är inget bevis heller.

En jag känner råkade ut för scammers som använde riktiga ställen , riktiga människor , osv. 

Bara att det var inte den riktiga personen som skrev.
    Hen ringde för säkerhets skull och de visste ingenting?
    Som tur hen betalade ingenting.
    Det var inte samma scam men papersbrev som låtsades komma från riktiga personer från riktiga företag.

• Persikaplommon
    Ruter skrev 2023-07-14 13:35:17 följande:
    lawline.se/answers/upphovsrattsligt-intrang

Som jag förstår det har bilden legat uppe på eran hemsida och då kan det mycket riktigt vara att de kräver betalt. Nmkan vara så att leverantören har avtal med personen i fråga att använda bilden mot ersättning oavsett hur dåligt ihopklippt bilden är. Eftersom ni inte tagit kontakt med den som innehar rättigheten av bilden kan ni bli skyldiga att betala. Kontakta en svensk jurist för hjälp. 

Det är därför man aldrig ska ta någon annan bild från internet och lägga på sin offentliga hemsida. Man tar egna nya produktbilder av produkten för att veta att man äger rättigheterna till bilderna och att ingen kan komma och kräva ekonomisk ersättning.
    Det är ingen som ifrågasätter att upphovsrätt existerar. 
    Frågan är att de som kontaktade TS verkligen äger rättigheterna eller ej...
Svar på tråden Stämd för bild