Inlägg från: OlgaElvira |Visa alla inlägg
  • OlgaElvira

Lättirriterad över småsaker

Jag känner igen det från mina föräldrar. Pappa blev irriterad över småsaker, det var som om han ville vil irriterad. Bordet var inte helt avtorkat, smulor kvar. Vi blev inte klara tillräckligt snabbt när vi skulle iväg. Snöskottningen var inte riktigt bra gjord. Någon lämnade skor på fel ställe. 
    När jag blev lite äldre insåg jag att det var samma hos hans föräldrar. Det var så alla tilltalade varandre, det var normalt sätt att kommunicera för honom. Kommer ihåg när jag i tidiga tonåren frågade farmor varför alla var så otrevliga mot varandra, hon förstod inte vad jag menade. 
    Kanske är det något liknande, lyssna på hur de tilltalar varandra. 
    Har han alltid varit så lättirriterad? Hur har han det på jobbet? Det ursäktar inte hans beteende, men det kan vara bra att veta orsaker/bakgrund för att få till en förändring.
    Kan du ta upp detta vid ett tillfälle när han inte är irriterad, samla ihop exempel och tala om det i jag-form.
    - när du blir irriterad över att jag xxx blir jag ledsen och sårad. Tycker du om att jag är ledsen och sårad? Han kanske säger att du borde skärpa dig, att du bara är överkänslig.
    - Jag gör mitt bästa, tycker du om att göra mig ledsen?
    Detta är bara exempel på en diskussion, bolla tillbaka hans argument och tala om hur han får dig att känna. 
    Nu vet jag inte om ni har eller planerar barn. Men det sätt han talar till dig blir det normsla för barnen och påverkar dem i detas framtida relationer.
    Lycka till i livet.

Svar på tråden Lättirriterad över småsaker