Inlägg från: Anonym (Filosofen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Filosofen)

Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?

Idag träffade jag en vän som är föräldraledig med sitt tredje barn. Hon beskrev hur hon kände sig oerhört trygg i sin relation med sin sambo, hur han är en superbra pappa. Hon har tre friska barn som hon valt att skaffa och dem bor i ett bostadsområde i ett fint hus som de trivs i. Men.. ändå var det nåt som skavde. Hon sa att hon kände som att något inte kändes helt rätt i livet och att hon inte visste vad. Jag själv fick för inte så längesen mitt första barn och jag är så tacksam över hen. Absolut tycker jag att det är jobbigt ibland, men jag tänker ofta på hur lyckkigt lottad jag är som har ett friskt, piggt barn som jag får vakna tillsammans med varje morgon. Jag vet att livet kunde varit betydligt värre, och väljer att se allt det fina i mitt liv. 

Jag vill inte på nåt sätt förminska min väns upplevelse, alla har rätt till sina känslor. Men jag bara försöker förstå. Varför är mpnga så olyckliga trots att de verkar få så mycket av det.som de strävar efter? Varför gör jag så sällan människor, genuint, prata om att de är tacksamma för allt de har i livet? Varför vill vi alltid ha mer?  "Bwhöver vi egentligen mer, eller är det vår inställning vi borde jobba med? Är vi för bortskämda för att vara lyckliga? 

• Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?
  • Anonym (Filosofen)

"Anonym Trine", med all respekt så har jag bonusbarn, visserligen större så klarar det mesta själva, men jag är inte riktigt så privligerad. Vi bor 5 personer i en trea. Men, med all respekt, även om vardagen är oerhört tuff, om man valde att försöka få barn och sen fick det, friska och välartade dessutom, är man inte då tacksam för det? Man fick ju, per definition, exakt det man ville ha?  Är det inte värt att stanna upp och reflektera över? Samtidigt som man får vardagen att gå ihop?  Jag bara spånar, och jag använder bara min vän som ett exempel. Det finns ju så måånga som tyvärr känner att något fattas dem i livet. Jag tänker iböand, i avsaknad av andlighet, att vi inte fått redskap för att könna tacksamhet. Dessutom lever vi i en jaktkultur där man alltid ska försöka få nåt bättre och sträva efter mer istället för att stanna upp och uppskatta de man har. 

• Anonym (Filosofen)
    Anonym (S-G) skrev 2023-08-09 22:59:48 följande:

Jag tror inte du märker det, men du låter väldigt självgod och lyfter dig på din väns bekostnad.

Tack för att du uppmärksmmade det, de var inte min avsikt! 
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (Jag) skrev 2023-08-09 22:57:35 följande:

Det låter som att du förstorar upp lite, även om jag inte hörde er konversation själv. Din vännina ventilerade säkerligen bara. Livet går ju upp och ner för alla. Ibland är man på topp och ibland har man sämre dagar där man kanske är trött och stressad och hade tänkt att livet skulle sett annorlunda ut. Det betyder inte att man är otacksam.

Och frågar du mig tror jag grunden till svenskarnas depressioner och bitterhet beror på vädret. Spanien har tex över 3000 soltimmar per år, Sverige har i snitt 1500. Brist på D vitamin ger tex symptom som nedstämdhet, svaghet, smärta i kroppen, trötthet. Slå sedan ihop det här med en stressig vardag, nästan ständigt mörker och kyla. Det är som bäddat för bitterhet. 

Det förstår jag att hon gjorde och jag vill inte förminska hennes upplevelse. Jag använder mest henne som ett exempel på en mentalitet jag tycker finns hos många.
     Det gälller inte bara hon, utan generellt hör jag sällan någon säga sig vara tacksam över sin friska kropp, sitt fina hem eller sina barn. Man tar det mesta i livet för givet. Jag är också trött, gnällig och har pissiga dagar. Men jag jobbar aktivt med att faktiskt vara glad över saker och inte söka efter det jag inte har eller kan påverka. Jag kan känna att jag inte har nåt och säga i vissa sammanhang eftersom jag inte känner på samma sätt, för jag vill just inte låta självgod eller förminskande. 

Intressant om solen, säkert spelar det in väldigt mycket. Många vittnar ju om att de mår bättre på just sommaren.
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (No) skrev 2023-08-09 23:24:22 följande:

Det hemskaste är att känna sig olycklig fast man utifrån har allt. Materiella saker är just bara materiella saker. Jag har varit deprimerad för ett tag sedan och ngt som tyngde mig mkt var att jag kände att jag hade så mkt men måste ändå dåligt. Det är en del av bilden, att skuldbelägga sig själv oavsett vad det gäller när man mår dåligt. 

Kämpa på, man får känna att det är skit. Det kommer att bli bättre  Våga söka hjälp om det känns övermäktig! .

Jag beklagar verkligen att du varit i en depression. Hur mår du idag? Har du kommit ur din depressesion? Styrkekram

Men i min väns fall är det inte bara de materiella, hon har, enligt egen utsaga, en trygg relation, ett rikt socialt liv etcetera. Jag förstår att man ändå kan må dåligt, jag har givetvis inte patent på att bestämma vem som "får" må dåligt eller inte. Jag menar nog mer, för vår egna skull, att vi kanske skulle må bättre om vi tillämämpade lite mer tacksamhet?
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (Prestation) skrev 2023-08-09 23:48:44 följande:

Jag tror många känner sig så pressade att alltid prestera. Jag känner av det jättemycket. I många kulturer, även i Sverige förr i tiden, så var nästan alla del av en familj där man presterade tillsammans. Allt hängde inte på en själv utan man var del av något större. Nu hänger så mycket på en själv och misslyckas man så är det ens eget fel. 

Jag tror alltför många inte känner sig villkorligt älskade av sina nära och kära utan man känner en press att vara bra för att vara uppskattad och älskad. Det tror jag bidrar till en känsla av Att det skaver inuti. 

Det här har jag tänkt så mycket på! Jag, personligen, vantrivs med den individualiserade kulturen och trycket på att jag som person ska vara så speciell och att allt är upp till mig. Jag mår mycket bättre när jag bidrar i ett större sammanhang. 
  • Anonym (Filosofen)
    Lönnsirap skrev 2023-08-10 07:49:30 följande:

Lyckan kommer, lyckan går....

Bara tanken att du blivit lycklig och kommer förbli det, ständigt utan behov av gnäll är vacker, men vittnar om att du har dåligt koll på den mänskliga existensens förutsättningar. 

Du har gått in i en "välja glädje"-fälla, där du tänker att du hittar något som kommer skydda dig, eftersom du själv är tacksam och just nu inte har något som skaver.

Livet har olika faser, och det finns delar av lycka, delar av olycka och delar som skaver och där man inte riktigt vet varför.

Jag tänker att istället för att försöka hitta "felet" kring varför lyckan inte ständigt förblir, så bör du sikta på att att glädjas denna stund och vara lite tacksam om att du faktiskt har en vän som delar med sig om sitt, så att du dels får en påminnelse om hur bra du har det, men också en om hur lyckan kommer och går.

Alltså jag tror inte att jag kommer vara lycklig för alltid. Jag gråter, är trött, är besviken, känner mig uttråkad och ostimulerad precis som många andra. 

Du dömer hela mig och min person utifrån några enstaka rader jag skrivit. Jag har massor som skaver och oroar mig. Jag väljer inte alltid "glädje". Men jag försöker påminna mig själv om hur bra jag har det på många sätt. Det innebär inte att vara glad hela tiden. 

Min poäng är inte atr förminska någon annan, men jag är mer nyfiken på ett generellt plan. Min upplevelse från min bekantskapskrets av svensk medelklass är att jag sällan eller aldrig hör någon lyfta tacksamhet. Folk som bor i stora hus klagar bara på att det är så jobbigt att behöva städa eller att det alltid finns nåt att renovera. Folk som har friska underbara barn klagar på att de har för liten egentid. Folk som har välbetalada jobb klagar på sina jibb. Min poäng är att, är jag galen som tycker att man borde jobba mer med att känna glädje och tacksamhet för sina privilegier? Mår man inte bättre som människa då? För sin egen skull? Istället för att känna "åhhh nu är det semester och jag måste lägga den tiden på att måla om huset" tönka: " fantastiskt! Jag har råd med ett stort hus till mig och mina barn och nu rustar jag upp det så vi kan fortsätta bo här". Jag menar, tänk alla son tvingas leva som hemlösa med sina barn? Eller i lägenhet och önskar de hade råd med hus? Många materiella saker som folk klagar om är ju frivilligt. Jag vet folk som bor i stockholms innerstad med alla möjliga kommunikationer runt hörnet, och ÄNDÅ har de bil och håller på och klagar över hur dyrt det är med parkering. Men ha ingen bil då? 
  • Anonym (Filosofen)
    Lönnsirap skrev 2023-08-10 08:46:00 följande:
    Jag dömer inte dig! Jag dömer ut ditt resonemang.

Du har en hypotes, du vill ha prövad och jag tänker att det definitivt finns en poäng i tacksamhet är EN del i att vara lycklig. 

Jakten på lycka driver oss människor, på gott och ont. Men den ligger inte alltid där vi tror och den är inte en kontant vi kan uppnå.

Folk klagar inte för att de är olyckliga, utan för att bearbeta sitt liv och kommunicera om det som är viktigt för dem. Det krävs en övermänniska för att känna tacksamhet över att tonåringen ätit upp all mat på morgonen och lämnat köket i krigstillstånd... Eller för att vara glad åt att avloppet behöver bytas akut ... 

Personligen är jag tacksam över att folk tidigare gnällt om vissa saker, så att jag vet bättre än att skaffa växthus, sommarstuga eller 4 barn!
    Fast jag vet inte, om 50 % av det man kommunicerar är klagande över materiella saker man själv valt, så kankse man bör ändra inställning? Alltså varför inte zooma ut och se sina "problem" ur ett annat perspektiv? Om ens tonåring lämnat köket i krigstillstånd kan ju det faktiskt handla om hur man uppfostrat hen? Och JA, jag bor också med en tonåring så jag kan uttala mig. Och att avloppet behöver bytas ut akut är ju givetvis jättejobbigt och dyrt! En svår situation. Men även där kan man ju ställa sig frågan; går det att lösa? Har jag råd? Kommer det här att få långtgående konsekvenser för mig eller människor runtomkring mig? Min poäng är väl att det är skillnad på att tycka att något är jobbigt, svårt och drygt och att tycka synd om sig själv på riktigt. Utmaningar och svåra perioder är en del av livet. 

Haha så sant det du skrivet i ditt sista stycke! Jag är uppväxt i hus och skulle aldrig palla måla om, skotta, klippa gräs etcetera på min fritid. Därför har jag helt enkelt inget hus (plus att jag inte har råd haha). 
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (S-G) skrev 2023-08-10 10:31:15 följande:
    Dun vän delar med sig av sina känslor och du avfärdar det som obegripligt gnäll; vad har hon att klaga på?
    Lyfter du din tacksamhet hela tiden?
    Men jag avfärdade inte henne, eller någon annan som beskriver negativa känslor. Jag har bara svårt att förstå. Jag lyfter inte min tacksamhet hela tiden, men om jag blir tillfrågad så beskriver jag hur jag tänker och känner. Jag fattar att ingen vill höra en bror duktig som tycker livet är toppen varje sekund. Jag klagar också på sömnbrist, mensvärk, inflation etcetera. Men vadfan, jag kan inte låta bli att bli provicerad på folk som klagar och "oroar" sig över höjda matpriser när de shoppar kläder varje månad för 5000 spänn, har två bilar, lantställe etcetera. Då har jag god lust att svara: "ni kommer nog klara er". Varför leta problem och inte lösningar?
  • Anonym (Filosofen)
    sextiotalist skrev 2023-08-10 14:30:28 följande:
    Konstigt nog är vi bland de länder där man  är lyckligast i många undersökningar 
    Ja detta har jag också läst! Men samtidigt äter väl var 8:e vuxen antidepressiva? Är lite förvirrad!
Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?