• Anonym (Norra sthlm)

Gravid men han är upptagen

Vill inte dömas snälla utan skriver här
    för att då råd. Haft en relation med en man i ett år snart och fick nyss reda på att ja är gravid. 

har inte vetat att han varit upptagen speciellt länge och den infon jag fått har vart att det vart ganska oseriöst nu visar det sig efter att jag grottat att det finns ett barn också:( och att de bor ihop känner mig även utnyttjad och ledsen för jag jag inte så lätt att bli gravid och blev nu jätte glad har inget sagt än o vet inte alls vad ja ska säga eller göra känns bara förjävligt rent utsagt älskar honom o trodde de skulle va vi? kan kolla upp mer
    men vill ja veta mer blir bara ledsen han har ju ett ansvar med. 

tips önskas 😭😭❤️❤️

• Svar på tråden Gravid men han är upptagen
  • Anonym (M)
    Anonym (JB) skrev 2023-08-27 07:25:36 följande:

Om du exempelvis säger att du varit utomlands så kan de vilja se flygbiljetter, hotellbokningar, foton etc. Om det hänt efter krogen kan de vilja ha kontoutdrag som visar vilken natt och vilka ställen du var på. 

Jaha och om man inte vill eller kan visa det då? Vad ska de göra?
    Man kan gå på krogen och bli bjuden av en främling dessutom. Inga problem alls som kvinna.
  • Anonym (M)
    Anonym (JB) skrev 2023-08-27 07:25:36 följande:

Om du exempelvis säger att du varit utomlands så kan de vilja se flygbiljetter, hotellbokningar, foton etc. Om det hänt efter krogen kan de vilja ha kontoutdrag som visar vilken natt och vilka ställen du var på. 

Man måste inte ens medverka i faderskapsutredningen. Vad ska de göra åt det? I värsta fall kan man bli utan FK. Men att undvika att de får reda på vem pappan är, fullt möjligt. De kan kontakta personer man känner tex och försöka snoka reda på vem det kan vara. Men TS måste inte hjälpa till.
  • Anonym (So)
    Anonym (M) skrev 2023-08-27 11:48:03 följande:
    Man måste inte ens medverka i faderskapsutredningen. Vad ska de göra åt det? I värsta fall kan man bli utan FK. Men att undvika att de får reda på vem pappan är, fullt möjligt. De kan kontakta personer man känner tex och försöka snoka reda på vem det kan vara. Men TS måste inte hjälpa till.
    Väljer man att inte frivilligt delta i faderskapsutredningen kan polis komma och hämta en. Så jo, man kan bli tvingad till att delta om modern har utgett en som far.
  • Anonym (M)
    Anonym (So) skrev 2023-08-27 12:46:07 följande:
    Väljer man att inte frivilligt delta i faderskapsutredningen kan polis komma och hämta en. Så jo, man kan bli tvingad till att delta om modern har utgett en som far.
    Men jag pratar om TS, modern! Det är TS som frågar hur de ska ta reda på vem som är fadern om hon inte säger nåt.
  • Anonym (JB)
    Anonym (M) skrev 2023-08-27 11:43:02 följande:
    Man kan gå på krogen och bli bjuden av en främling dessutom. Inga problem alls som kvinna.
    De kan dra in underhållet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (JB) skrev 2023-08-27 16:24:54 följande:
    De kan dra in underhållet. 
    Det kan de och det har jag också skrivit, men nu var väl TS fråga om de kan få reda på namnet, vill hon undvika det så måste hon inte hjälpa till.
  • Anonym (So)
    Anonym (M) skrev 2023-08-27 13:21:20 följande:
    Men jag pratar om TS, modern! Det är TS som frågar hur de ska ta reda på vem som är fadern om hon inte säger nåt.
    Jaha, då är jag med! Ber om ursäkt, jag missförstod 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2023-08-27 11:43:02 följande:
    Familjerätten kan inte tvinga dig att medverka i faderskapsutredningen, men de samarbetar med Försäkringskassan, och du kommer inte att få något underhållsstöd för barnet så länge som du vägrar medverka. Detta är för att underhållsstödet ju ska krävas tillbaka från pappan, och då måste man veta vem han är - eller det måste i alla fall vara utrett bortom allt tvivel, att det inte går att ta reda på vem han är.

Så du blir till att börja med 1673 kr fattigare i månaden om du inte berättar. Det beloppet ökar också med barnets ålder. Och det går inte att få retroaktivt.

Jag tror dock att de kommer att hitta den här mannen vare sig du medverkar eller inte, eftersom du har haft en längre relation med honom. De kommer att gå igenom telefonräkningar och intervjua dina anhöriga, vänner, arbetskamrater o.s.v.. De går MYCKET långt nu för tiden, för att hitta pappan. 
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-28 00:06:25 följande:
    Familjerätten kan inte tvinga dig att medverka i faderskapsutredningen, men de samarbetar med Försäkringskassan, och du kommer inte att få något underhållsstöd för barnet så länge som du vägrar medverka. Detta är för att underhållsstödet ju ska krävas tillbaka från pappan, och då måste man veta vem han är - eller det måste i alla fall vara utrett bortom allt tvivel, att det inte går att ta reda på vem han är.

Så du blir till att börja med 1673 kr fattigare i månaden om du inte berättar. Det beloppet ökar också med barnets ålder. Och det går inte att få retroaktivt.

Jag tror dock att de kommer att hitta den här mannen vare sig du medverkar eller inte, eftersom du har haft en längre relation med honom. De kommer att gå igenom telefonräkningar och intervjua dina anhöriga, vänner, arbetskamrater o.s.v.. De går MYCKET långt nu för tiden, för att hitta pappan. 
    Precis vad jag skrev, TS kanske inte får från FK, och de kommer kanske snoka på annat håll. Men hon måste inte säga något eller svara på deras frågor om kvitton och annat vilket en annan person i tråden pratade om.
  • Anonym (Norra sthlm)

Då är de full fart med mindre trevliga sms och samtal om att ja måsta
    ta bort det. Extrem härskar teknik blir så ledsen. Lägger
    allt på mig. ? ja måste ju förstå att detta ej går ? ? det är
    de enda rimliga? ? du måste ta bort det? 
    det är ett barn är i vecka 8 på torsdag och han har mage o berätta hur enkelt det är med abort  bara 2 piller sen  klart.
    mår så dåligt av detta va tusan ska till läkare i veckan för att tidsbestämma men vet ju redan eftersom jag bara varit med honom.

Ska man nu säga: skit du i allt skriver far okänd o så
    får vi se om de gör nån utredning eller ej eller fråga om han vill stå
    med?
    men efter hans press nu gråter ja var kväll o funderar på
    abort nått ba inte gjort sen enbart första dagarna sen lom hormoner o de tankarna försvann? .. 

Svar på tråden Gravid men han är upptagen