• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-12-26 19:32:51 följande:

Mathilda88, skönt att höra att du mår bättre igen! Kunde man göra karyotypning på de två klinikerna du pratat med i Danmark? 

Ja man kunde göra det hos dom Glad Så troligen blir det där då jag inte blivit klok på hur vi kan lösa det i Sverige. Men lät på läkaren som att många gjort det så någon lösning måste finnas.. Svårt att finna bara känns det som.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-12-27 09:51:46 följande:

Idag var testdag och det var negativt. Dags att börja planera försök 4..

Åh nej! Beklagar, höll tummarna hårt för er! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Vad händer nu försök 4? Hjärta
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:07:38 följande:
    Ja man kunde göra det hos dom  // Glad Så troligen blir det där då jag inte blivit klok på hur vi kan lösa det i Sverige. Men lät på läkaren som att många gjort det så någon lösning måste finnas.. Svårt att finna bara känns det som.
    Så skumt att ingen verkar ha det i Sverige. Vilka två kliniker hade du pratat med?
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:09:10 följande:
    Tack 💔 Nu blir det försök 4, lutar åt cvl eftersom de ligger i topp resultatmässigt och eftersom det är relativt nära. Skulle helst vilja ha fler utlåtanden dock.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-02 10:58:54 följande:
    Ja man vet inte vad man ska tro, å ena sidan känns det som att vissa kliniker rekommenderar massa tester kanske för att tjäna pengar, å andra sidan känns det som att andra bara vill chansa och köra en massa IVF-omgångar utan att gå till grunden med problemet 😅

Hur går det för dig? Har du börjat med sprutorna än?
    Men visst känns det precis så! Vet inte riktigt hur man ska känna egentligen... Är just rädd för att bara köra en massa äggplock och sen visa sig vara ett uppenbart problem som vi kunnat antingen åtgärda eller slippa genomgå onödigt mkt smärta ifall donation är den enda lösningen.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-04 15:21:02 följande:
    Så skumt att ingen verkar ha det i Sverige. Vilka två kliniker hade du pratat med?
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:09:10 följande:
    Tack 💔 Nu blir det försök 4, lutar åt cvl eftersom de ligger i topp resultatmässigt och eftersom det är relativt nära. Skulle helst vilja ha fler utlåtanden dock.
    Jag har pratat med Vitanova och Triangeln, sen nu även haft kontakt med Olga-kliniken i Cypern (koordinator) och Copenhagen Fertility Center (barnmorska). Ska på ett seminarie i Malmö med Olga-kliniken och ev få en konsultation med läkare där och se vad de anser. Barnmorskan på CFC som jag pratade med idag tyckte inte att det fanns något behov av att genomföra karyotypning, utan istället inställd på RMCs inställning från plock 2 att det bara behövdes fler plock för at få fram rätt ägg. Om det nu är äggen vill säga.. Men om det är äggen så borde vi köra långt protokoll, men inte heller CFC ville köra det, utan precis som Vitanova och Triangeln så kör de på kort protokoll. Men hon sa att deras plan är att plocka 5 ägg istället för 15 ägg, så hon har redan planerat in att iståfall köra igång med Menopur 150 och rekommenderar ett 3-pack. Även att vi kan börja med ett pack och sen konvertera det till trepack om första gången inte går bra.
    Min ångest att bara köra på med flera plock är att sambon inte ska orka med och dra i bromsen. Och då kanske inte komma i mål eller krävas en lång paus helt i onödan så vi får börja om.. Ångest!
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-04 09:39:26 följande:
    Exakt. Det känns ju som att man kan få fler förklaringar till Vrf det inte går. kanske testat innan femte gången om det inte går nu :)

jag håller fortfarande på med sprayen. de ska ringa mig från CvL imorgon den 5/1 och då ska jag förhoppningsvis börja med sprutorna imorgon kväll. 
    Spännande! Hjärta Hur upplever du dom hittills? Funderar ju på dom med som ett alternativ. Om man ska bege sig över bron och betala medicinerna själv eller flyga norrut..
  • Mathilda88
    Sola13 skrev 2024-01-02 11:36:20 följande:

Vi ska också så småningom välja klinik för omgång 4! bor i Skåne och har också gått på RMC Tidigare. Överväger Sverige, Danmark eller annat ställe i Europa men så svårt att veta vad som är bäst! 

Visst är det svårt! Vi överväger iallafall bara Köpenhamn eller Uppsala. Även som bekvämlighetsalternativ har vi börjat överväga ngn klinik i Malmö ifall att alla är överens om att det enbart krävs flertalet äggplock. Särskilt då jag har i åtanke att sambon mentalt inte kommer orka en massa försök så måste jag försöka vara taktisk och smart och göra det så lindrigt och smidigt som möjligt.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-12-29 10:20:44 följande:

LMSM, jag hittade karyotypning här: https://cmedicalfertilitet.se/priser-uppsala/

Kostar 8000, mailade dem för ett par veckor sedan men fick inget svar. Har cvl nämnt något om karyotypning eller andra undersökningar som kan vara värda att göra?

Tack för länken!
    Hugaligen vad allt ska kosta ja så snart man landar i det privata träsket.. 
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-01-04 13:55:54 följande:
    Håller tummarna att det går på fjärde försöket! Undrar också vad som händer om man betalar för karyotypning och kommer med det pappret till CvL, om de typ inte tror på dessa test, kommer det göra någon skillnad för behandlingen eller är det pengar i sjön?

Åh spännande! Blir det samma dos som sist? Vilka danska kliniker var det du hade haft konsultation med?
    tack!
    ja du det är en bra fråga. De kan ju inte bara strunta i att ta ngn hänsyn till det om det skulle visa ngt? Men å andra sidan vad finns det då att göra? Det måste ju bli ngn form av donation då antar jag....

Jag hr tidigare fått 375 Gonal F, Menopour 375 samt sista långa protokollet med 375 Gonal f. Nu jag har gjort långa med synarela två veckor och nu påbörjat injektioner med 300 Gonal f + 150 menopour. Det känns bra att man gör ngt annorlunda och hoppas verkligen verkligen att det här är det som fungerar för mig. 

Jag var ju tidigare inne på att köra en lite lägre dos för att jag fått för mig att lägre dos skulle kunna ge bättre kvalitet men ingen läkare i Sverige har egentligen hållt med mig så testar detta nu och kanske tvingar dom att ge mig en lägre dos nästa gång om det inte fungerar. Dag 4 med sprutor idag och har första ultraljud på torsdag :) 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 20:46:52 följande:
    Spännande! Hjärta Hur upplever du dom hittills? Funderar ju på dom med som ett alternativ. Om man ska bege sig över bron och betala medicinerna själv eller flyga norrut..
    Jag har egentligen bara haft ett enda möte med dom och det var i november. Jag fick då en startdag för sprayningen med Synarela som jag påbörjade när de hade stängt under julen. I fredags ringde en sköterska för att kolla hur det gått och hon var trevlig och sa till mig att påbörja injektionerna då :) tycker iof att alla sköterskor som ringt från Sophiahemmet har varit minst lika trevliga så där är det ingen skillnad. 
    Dock tycker jag ju att första mötet med läkaren på CvL var väldigt bra och gick igenom mkt med oss och besvarade frågor i över en timme. Det kändes bra att de gav oss den tiden och att de försökte förklara så mycket som möjligt :) 

Jag Ska tillbaka dit på torsdag 11/1 för ultraljud, kan återkomma då om hur jag upplever det :)

Såg att du ska träffa Olga bla och jag tycker även att de verkade vara super och erbjöd en mängd olika andra saker för att säkra graviditet, hade jag orkat så hade jag nog åkt till Cypern eller Spanien men det får bli efter det här i sånt fall, 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023