• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Quincey
    Björkenli skrev 2024-02-01 00:47:57 följande:

Quincey

Jag ska byta från gonal F till Menopur nästa cykel "bara för att testa något nytt" enligt läkaren. 
    Nyfiken på hur dina läsare presenterade förslaget att mixa båda som i ditt fall? Och varför högre av den ena och inte den andra,  om de nu sa något om det?

Blir lite nyfiken på det också..
    Att fortsätta med gonal f 300 som jag tagit innan och lägga till Menopur 150. 
    Eller tvärtom,  Menopur 300 och gonal f 150 kanske. 

Jag kan fråga kliniken förstås men ändå så värdefullt att höra om era erfarenheter. 

Bra fråga. Av det jag googlat mig till och läst på familjeliv så ger menopur bättre kvalitet och gonal-f fler ägg. Så i ditt fall kanske du borde behålla gonal-f på ett hörn? Har de sagt något till dig om långa protokollet? Vet att många med lägre AMH kör på det.

Vårt första möte med läkaren förra året var väldigt kort, fick då både menopur och gonal-f och ställde tyvärr inga frågor, visste inte att de flesta bara får den ena.

Till vårt tredje försök bad jag om bara menopur i ett försök att förbättra vår kvalitet (embryona fick sen fler celler men då hade vi också börjat med mååånga kosttillskott). Då sa vår läkare att menopur leder till fler födslar men att vi kommer få färre ägg än med kombobehandling. På cvl sa de att de brukar köra på menopur och jag var ok med det så ställde inga frågor då heller..

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-02-01 00:47:57 följande:

Quincey

Jag ska byta från gonal F till Menopur nästa cykel "bara för att testa något nytt" enligt läkaren. 
    Nyfiken på hur dina läsare presenterade förslaget att mixa båda som i ditt fall? Och varför högre av den ena och inte den andra,  om de nu sa något om det?

Blir lite nyfiken på det också..
    Att fortsätta med gonal f 300 som jag tagit innan och lägga till Menopur 150. 
    Eller tvärtom,  Menopur 300 och gonal f 150 kanske. 

Jag kan fråga kliniken förstås men ändå så värdefullt att höra om era erfarenheter. 

Utifrån vad man läst andra har tagit som stimulering så låter det som att det fungerat för en del att kombinera de två upp till maxdos. Alltid värt att fråga.
  • Björkenli

@ Mathilda88 

Ok!!

Det var någon jag läste om som skrev att hon fick mycket bättre svar av bara Menopur än Gonal-f, så det kanske kan vara så för vissa. 
    Så känner mig lite nyfiken på att prova Menopur, men som du skrev kanske inte ta bort Gonal-f helt om det brukar ge fler ägg. Vill ju verkligen ha mer än 1 ägg nästa gång. 

Kanske Menopur 300 och Gonal-f 150 då😄

Leker fertilitetsdoktor här. 

Får fråga vad Stork klinik tycker- har konsultation på måndag!!

Får jag bara 1 äggblåsa framöver så ökar ju inte minns chanser med stimulation eller IUI jämfört med vanligt samlag. 
    En kompis skrev att jag borde skaffa en tinder profil och fråga efter män som vill ställa upp en gång i månaden😆
    Herregud...  ja att ligga för att spara 25 000 Kanske är att överväga😆😆😆

Skojar förstås!

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-01 08:18:07 följande:
    Skönt att höra, räcker ju med det mentala lidandet, måste vara så tufft med det fysiska också. Ja det kanske påverkar om det togs under nedregleringen, kanske kliniken har koll på hur det funkar.

Håller tummarna för blastocyster nu! också väldigt intressant att se hur det blir med TESA. Vi var också inne lite på det förut.

Tack! ❤️ Var inte inställd på att mensen skulle komma nu så hann inte ställa in mig mentalt på att börja igen, men det kanske är bra. Har du förresten tagit melatonin vid tidigare försök?
    Ja men verkligen, kan tycka att det mentala är mkt nog än att behöva fysiskt också.. 
    ja jag får nog fråga om det kan ha haft påverkan. även om det kanske egentligen inte är en anmärkningsvärd försämring. Tänker mer då jag trots allt har bra med blåsor på ultraljuden och ofta bättre respons på medicinen än andra med samma värden. 

Tack! Hjärta Va intressant att ni också funderat på TESA! 

Ajdå, nej inte lätt att vara förberedd på allt hela tiden. Hoppas det blir bra ändå Hjärta

Nej jag har inte tagit melatonin tidigare tillfällen med rädsla att påverka mina sömnhormoner negativt efter 3,5 år med propavan pga utmattning och propavan, var rädd att påverka kroppens egna tillverkning negativt. Men tar nu denna omgång. Så får se om det kan göra ngn skillnad. 
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-02-01 11:57:15 följande:

@ Mathilda88 

Ok!!

Det var någon jag läste om som skrev att hon fick mycket bättre svar av bara Menopur än Gonal-f, så det kanske kan vara så för vissa. 
    Så känner mig lite nyfiken på att prova Menopur, men som du skrev kanske inte ta bort Gonal-f helt om det brukar ge fler ägg. Vill ju verkligen ha mer än 1 ägg nästa gång. 

Kanske Menopur 300 och Gonal-f 150 då😄

Leker fertilitetsdoktor här. 

Får fråga vad Stork klinik tycker- har konsultation på måndag!!

Får jag bara 1 äggblåsa framöver så ökar ju inte minns chanser med stimulation eller IUI jämfört med vanligt samlag. 
    En kompis skrev att jag borde skaffa en tinder profil och fråga efter män som vill ställa upp en gång i månaden😆
    Herregud...  ja att ligga för att spara 25 000 Kanske är att överväga😆😆😆

Skojar förstås!

Nej precis ett ägg i månaden kan du släppa själv utan dyr stimulering haha Flört
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-02-01 11:58:03 följande:

Men- hade ju varit ett intressant experiment att se hur många män som skulle svara!!

Tveklöst!
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-01 08:18:07 följande:
    Skönt att höra, räcker ju med det mentala lidandet, måste vara så tufft med det fysiska också. Ja det kanske påverkar om det togs under nedregleringen, kanske kliniken har koll på hur det funkar.

Håller tummarna för blastocyster nu! också väldigt intressant att se hur det blir med TESA. Vi var också inne lite på det förut.

Tack! ❤️ Var inte inställd på att mensen skulle komma nu så hann inte ställa in mig mentalt på att börja igen, men det kanske är bra. Har du förresten tagit melatonin vid tidigare försök?
    Glömde skriva, jag tar 5mg Melatonin denna rundan då jag inte upplever effekt på 3 mg.
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-02-01 13:44:37 följande:
    Ja men verkligen, kan tycka att det mentala är mkt nog än att behöva fysiskt också.. 
    ja jag får nog fråga om det kan ha haft påverkan. även om det kanske egentligen inte är en anmärkningsvärd försämring. Tänker mer då jag trots allt har bra med blåsor på ultraljuden och ofta bättre respons på medicinen än andra med samma värden. 

Tack! Hjärta Va intressant att ni också funderat på TESA! 

Ajdå, nej inte lätt att vara förberedd på allt hela tiden. Hoppas det blir bra ändå Hjärta

Nej jag har inte tagit melatonin tidigare tillfällen med rädsla att påverka mina sömnhormoner negativt efter 3,5 år med propavan pga utmattning och propavan, var rädd att påverka kroppens egna tillverkning negativt. Men tar nu denna omgång. Så får se om det kan göra ngn skillnad. 
    Ja är ju ingen fara direkt, du har ju bra AMH men kanske vore intressant att veta. TESA var ett förslag från förra kliniken ifall det skulle visa sig att vi hade högt DFI. Cvl tyckte inte tesa var nödvändigt utan menade att det ska gå att hitta bra spermier med ICSI så håller tummarna..

Ok intressant! Jag tog melatonin i 10 dagar innan förra äggplocket. Fick då 3/5 embryon med 8 - 10 celler, jämfört med bara en med 8 celler på 15 tidigare dag 3-embryon, kan ha varit något annat kosttillskott men nu kör jag melatonin i ca 5 veckor innan plock och hoppas det gör skillnad!
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-01 17:14:36 följande:
    Ja är ju ingen fara direkt, du har ju bra AMH men kanske vore intressant att veta. TESA var ett förslag från förra kliniken ifall det skulle visa sig att vi hade högt DFI. Cvl tyckte inte tesa var nödvändigt utan menade att det ska gå att hitta bra spermier med ICSI så håller tummarna..

Ok intressant! Jag tog melatonin i 10 dagar innan förra äggplocket. Fick då 3/5 embryon med 8 - 10 celler, jämfört med bara en med 8 celler på 15 tidigare dag 3-embryon, kan ha varit något annat kosttillskott men nu kör jag melatonin i ca 5 veckor innan plock och hoppas det gör skillnad!
    Ja det är fortfarande bra AMH och har ju fin effekt på medicinerna så är tacksam för det Hjärta. Nej CvL sa att de inte hade kört med det med oss heller, men vi tänkte ge det en chans med tanke på att vi har problem med fragmentering och ingen inte kunnat förklara hur de hittar och sållar ut de fragmenterade spermierna.. 

Va spännande att höra! Efter att ha läst studierna så hoppas jag att melatonin under själva stimuleringen ska räcka, men ska bli intressant att höra om din längre tids intag kan göra än mer skillnad!
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023