• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-02-01 21:01:32 följande:
    Ja det är fortfarande bra AMH och har ju fin effekt på medicinerna så är tacksam för det Hjärta. Nej CvL sa att de inte hade kört med det med oss heller, men vi tänkte ge det en chans med tanke på att vi har problem med fragmentering och ingen inte kunnat förklara hur de hittar och sållar ut de fragmenterade spermierna.. 

Va spännande att höra! Efter att ha läst studierna så hoppas jag att melatonin under själva stimuleringen ska räcka, men ska bli intressant att höra om din längre tids intag kan göra än mer skillnad!

Ja bra fråga hur de ska hitta de fragmenterade spermierna.. glömde fråga om det när vi var där. Läkaren anmärkte på det snabbt i slutet av vårt möte men pratade inte mer om det. 

Lycka till på plocket imorgon! ❤️❤️

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-04 12:55:39 följande:

Ja bra fråga hur de ska hitta de fragmenterade spermierna.. glömde fråga om det när vi var där. Läkaren anmärkte på det snabbt i slutet av vårt möte men pratade inte mer om det. 

Ja ska försöka komma ihåg att fråga!

Tack så hemskt mkt! Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-04 12:55:39 följande:

15 ägg fick vi ut idag! Kommer få mail på onsdag (dag 2) om antalet mogna och befruktning. Planen är återföring på lördag dag 5, men de ringer ifall de skulle se ngt som gör att de vill återföra tidigare. 

Frågade embryologen om man kunde se/avgöra vilka spermier som är fragmenterade, men det kan man tydligen inte. Så extra tacksam för att de ville köra TESA och minimera antalet fragmenterade och på så vi förhoppningsvis minska risken markant att plocka en sådan och injicera i ett ägg. Förstår då inte RMC Malmös inställning att med ICSI så undgår man det problemet? 
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-02-05 19:04:32 följande:
    15 ägg fick vi ut idag! Kommer få mail på onsdag (dag 2) om antalet mogna och befruktning. Planen är återföring på lördag dag 5, men de ringer ifall de skulle se ngt som gör att de vill återföra tidigare. 

Frågade embryologen om man kunde se/avgöra vilka spermier som är fragmenterade, men det kan man tydligen inte. Så extra tacksam för att de ville köra TESA och minimera antalet fragmenterade och på så vi förhoppningsvis minska risken markant att plocka en sådan och injicera i ett ägg. Förstår då inte RMC Malmös inställning att med ICSI så undgår man det problemet? 
    Åh toppen med 15 ägg! ❤️ Känns som bra förutsättningar. Hur mår du nu efter plocket?

Ja verkligen, då går det inte att undvika det samtidigt som det inte verkar vara så många som har problem med fragmentering? Bra att ni kör på TESA ju. Hoppas det blir återföring på lördag, spännande vecka!

Jag var på VUL idag och bad dem testa progesteron eftersom det förra gången låg på 7 på stimuleringsdag 11 och vår läkare från Eliva då inte ville göra ET eftersom det var för högt redan. De såg väldigt frågande ut på cvl och sa att det var ovanligt att testa men fick testa ändå och då var det på 4,5 på stimuleringsdag 10. Ska det vara på 0 eller innan plock? Någon som vet?
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-05 19:43:15 följande:
    Åh toppen med 15 ägg! ❤️ Känns som bra förutsättningar. Hur mår du nu efter plocket?

Ja verkligen, då går det inte att undvika det samtidigt som det inte verkar vara så många som har problem med fragmentering? Bra att ni kör på TESA ju. Hoppas det blir återföring på lördag, spännande vecka!

Jag var på VUL idag och bad dem testa progesteron eftersom det förra gången låg på 7 på stimuleringsdag 11 och vår läkare från Eliva då inte ville göra ET eftersom det var för högt redan. De såg väldigt frågande ut på cvl och sa att det var ovanligt att testa men fick testa ändå och då var det på 4,5 på stimuleringsdag 10. Ska det vara på 0 eller innan plock? Någon som vet?
    Ja bättre utgångspunkt är svårt att få känns det som sett till antal utan överhängande risk för OHSS. Bara till att hoppas på god andel mogna Hjärta{#emotions_dlg.flower} och att de utvecklas fint Hjärta
    Vet inte hur många som har problem med fragmenterade spermier, men tillräckligt många för att RMC Malmö ansett att det är en viktig komponent att testa under fertilitetsutredning, men många andra regioner avstår ännu. 
    Ja, mkt intressant och spännande vecka framför oss. 

Oj, intressant! Har dålig koll på vilka nivåer progesteron ska ligga på under de olika faserna. Lät klart bättre iallafall. Berätta gärna när du vet mer! 
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-02-05 22:17:12 följande:
    Ja bättre utgångspunkt är svårt att få känns det som sett till antal utan överhängande risk för OHSS. Bara till att hoppas på god andel mogna Hjärta{#emotions_dlg.flower} och att de utvecklas fint Hjärta
    Vet inte hur många som har problem med fragmenterade spermier, men tillräckligt många för att RMC Malmö ansett att det är en viktig komponent att testa under fertilitetsutredning, men många andra regioner avstår ännu. 
    Ja, mkt intressant och spännande vecka framför oss. 

Oj, intressant! Har dålig koll på vilka nivåer progesteron ska ligga på under de olika faserna. Lät klart bättre iallafall. Berätta gärna när du vet mer! 
    Verkligen perfekt antal, hoppas på många mogna ❤️ Skönt att få vila ut idag. Tänkte på fragmenterade embryon, inte så många som nämner det, vet du om det hör ihop med fragmenterade spermier eller är det två separata faktorer?

Googlade nu och verkar som att progesteron inte ska vara över 1,5 när man tar sin trigger. Står på Olgas hemsida att vanligaste orsaken till att återföring misslyckas är för att progesteron och slemhinna inte är i fas så blir orolig att det här inte kollas regelbundet samt att det enligt två kliniker verkar vara ovanligt att progesteron är förhöjt innan. Ska fråga mer på plocket.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-06 08:33:32 följande:
    Verkligen perfekt antal, hoppas på många mogna ❤️ Skönt att få vila ut idag. Tänkte på fragmenterade embryon, inte så många som nämner det, vet du om det hör ihop med fragmenterade spermier eller är det två separata faktorer?

Googlade nu och verkar som att progesteron inte ska vara över 1,5 när man tar sin trigger. Står på Olgas hemsida att vanligaste orsaken till att återföring misslyckas är för att progesteron och slemhinna inte är i fas så blir orolig att det här inte kollas regelbundet samt att det enligt två kliniker verkar vara ovanligt att progesteron är förhöjt innan. Ska fråga mer på plocket.
    Ja tack, väntar på svaret via mail imorgon! Får vänta och se.. Lång väntan! 
    Nej ingen vet säkert. Svenska klinikerna tror det är pga dålig äggkvalité och att de med hjälp av ICSI undkommer de fragmenterade embryona, medan de danska klinikerna tror på manlig faktor med historiken, höga andelen fragmenterade spermier (som man ej kan undvika bara genom att titta på dom) och låga procenten på morfologin (4%). Olga pratar om ev dubbel faktor men att de kan optimera äggen genom en betydligt längre stimulering och på så vis gå runt det problemet helt (låta de lagra upp mer energi så de orkar dela sig utan fragmentering). 

Oj, det låter ju lite oroväckande. Hoppas de kan ge dig några svar eller iallafall att de kollar upp det och lägger upp en plan! Och inte bara kör på och riskerar fler misslyckanden Hjärta. Man lider mkt nog ändå i denna process. Så bra att du stod på dig och fick taget provet! Hjärta
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-02-06 19:16:36 följande:
    Ja tack, väntar på svaret via mail imorgon! Får vänta och se.. Lång väntan! 
    Nej ingen vet säkert. Svenska klinikerna tror det är pga dålig äggkvalité och att de med hjälp av ICSI undkommer de fragmenterade embryona, medan de danska klinikerna tror på manlig faktor med historiken, höga andelen fragmenterade spermier (som man ej kan undvika bara genom att titta på dom) och låga procenten på morfologin (4%). Olga pratar om ev dubbel faktor men att de kan optimera äggen genom en betydligt längre stimulering och på så vis gå runt det problemet helt (låta de lagra upp mer energi så de orkar dela sig utan fragmentering). 

Oj, det låter ju lite oroväckande. Hoppas de kan ge dig några svar eller iallafall att de kollar upp det och lägger upp en plan! Och inte bara kör på och riskerar fler misslyckanden Hjärta. Man lider mkt nog ändå i denna process. Så bra att du stod på dig och fick taget provet! Hjärta
    Hoppas på bra nyheter för dig idag! ❤️❤️
    Har de svenska klinikerna sagt att man kan undvika fragmentering av äggen med ICSI? Undrar eftersom vi gjort ICSI tre gånger och ändå haft fragmentering 1-3. Har ni kört vanlig IVF också? Låter vettigt av Olga, tyvärr blev det bara 10 stimuleringsdagar för mig denna gång 🤨

Har fått lite klarhet i progesteronnivån nu. Provet som togs hos Eliva var 7,5 nmol/L vilket motsvarar 2,2-2,5 ng/mL. Provet som togs nu motsvarar därmed 1,3-1,6 ng/mL. Gränsen som jag googlade mig till går vid 1,5 ng/mL. Så verkar på gränsen men kanske ändå ok. Kliniken tyckte det var bra och sa att de inte brukar testa det. Samtidigt verkar tex Olga lägga mycket vikt vid det.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-07 13:26:29 följande:
    Hoppas på bra nyheter för dig idag! ❤️❤️
    Har de svenska klinikerna sagt att man kan undvika fragmentering av äggen med ICSI? Undrar eftersom vi gjort ICSI tre gånger och ändå haft fragmentering 1-3. Har ni kört vanlig IVF också? Låter vettigt av Olga, tyvärr blev det bara 10 stimuleringsdagar för mig denna gång 🤨

Har fått lite klarhet i progesteronnivån nu. Provet som togs hos Eliva var 7,5 nmol/L vilket motsvarar 2,2-2,5 ng/mL. Provet som togs nu motsvarar därmed 1,3-1,6 ng/mL. Gränsen som jag googlade mig till går vid 1,5 ng/mL. Så verkar på gränsen men kanske ändå ok. Kliniken tyckte det var bra och sa att de inte brukar testa det. Samtidigt verkar tex Olga lägga mycket vikt vid det.
    Nej bara att undvika de fragmenterade spermierna genom ICSI, inte undvika fragmenterade embryon. Olga-kliniken tror sig kunna undgå det genom längre stimulering, Sellmer genom TESA och calcium-jon tillsats. Nej har inte kört vanlig IVF då sambon har för få spermier. Vet dock inte om man kanske gjorde det nu med donatorn kanske! Ja jag fick enbart 11 stimuleringsdagar denna gång, men även sist när vi fick 2 fina. 

Åh men så skönt att senaste iallfall var under/på gränsen och inte förhöjt! Såklart känts tryggare med lägre och mer marginal, men så mkt bättre än det förra! Hjärta
    Ja Olga tar verkligen ett helhets-grepp över situationen! Men jag får smärre panik över allt de vill ha undersökt - främst att man på något vis ska hitta ngn klinik som kan ställa upp på alla dessa prover och undersökning - ex filmat VUL. Det ger mig ärligt talat enormt stresspåslag och ångest! Klarar inte av att begära det av ngn klinik eller ringa runt och få än fler nej gång på gång som nu med recepten. Då bad jag ändå även om VUL för att de skulle vara mer positiva, men icke. 
    Så även om jag skulle vilja välja Olga så vet jag verkligen inte hur jag ska reda ut allt runt omkring Gråter Sen är det den etiska aspekten med att de skattar till Ryssland och Putin. Och resekostnader etc. Hoppas kunna hitta ngn närmare med liknande upplägg att satsa på, men verkar såklart inte så.
  • Mathilda88
    Fått återkoppling från kliniken!
    15 ägg ut, 14 av dom var mogna! {#emotions_dlg.flower} Så 7 av vardera injicerades med sperma från sambon resp donatorn. {#emotions_dlg.flower}
    Av dess 14 tog sig 8.
    Idag på dag 2 har alla 8 delat sig vidare. 5 av dom är med sambon och 3 med donatorn. Oklart om alla delat sig vidare korrekt eller olika delningsgrad (som vi haft alla tidigare gånger).

Men.. Stort Men.. Fragmenteringen är hög på alla. Gråter Precis som alla andra gånger utom senaste gången med de två ofragmenterade som vi fick åter på dag 2. Att äggen såg ut till att ha det ngt kämpigt. 

Så baserat på våra senaste försök så är oddsen väldigt dåliga för återföring på lördag Gråter, ärligt talat nästan obefintliga. Men embryologen skulle återkomma imorgon med uppdatering om hur de ser då. Så bara till att hålla tummarna hårt {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023