• Anonym (fördelning)

Hur dela upp intäkterna?

Hej

Jag håller på att starta ett bokprojekt som kommer att innehålla en del bilder. 

Jag har pratat med en bekant om denne är intresserad av att fotografera till boken mot del i intäkterna då jag i dagsläget inte har råd att betala lön. 

Bekantingen var intresserad, men anser att fördelningen ska vara 50/50. 

Bekantingens bedömning av sin egen insats i tid kring fotograferandet är att det kommer att ta allt som allt 10-12 timmar då denne bara behöver dyka upp, fotografera och sen efterbearbeta. Belysning och allt sådant kommer att vara klart och allt kommer att vara uppställt. 

Min egen insats i form av tid kommer att vara ca 3-4 månader om jag gjorde detta på heltid men jag har ett heltidsjobb, detta är en hobby jag har som jag ombetts göra en bok om. 

Bekantingen fotograferar som hobby, men är oerhört duktig. 

Jag tycker 70/30 är mer rimligt medan andra jag har talat med anser att jag ska ha 89-90% av intäkterna. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?
  • EpicF

Är du säkert på att bokprojektet kommet att generera intäkter? 

Kom ihåg att du ska räkna bort alla utgifter från intäkterna, även fotografens utgifter. 

Bästa är faktiskt att fotografen får en fast lön samt betalt för utlägg denne har haft. 

• Anonym (fördelning)

Jag svarar på flera inlägg här, hoppas jag inte missar någon. 

Fotografen har detta som hobby och kommer, enligt egen uppskattning lägga tio-tolv timmar på det hela. Fotografen kommer inte att ha några extra utgifter för detta utan satsar sin tid eftersom hen redan har all utrustning som behövs. 

Hen önskar att kunna leva på detta framöver, eller iaf kunna fotografera på deltid och sa själv när jag kom med förslaget: Ja! Det blir utmärkt reklam för mig! 

Man kan säga att det är en fakta/tips och trix/hur går man tillväga bok inom ett visst ämne, det är alltså inte en barnbok eller så. Bilderna är för att göra det hela mer trevligt och lockande. Har 87 st förhandsbokade, men så klart vet jag ju inte om de går vidare med beställningen i slutändan. Det kommer, iaf inte till en början, bli en pappersbok. 

Ja, givetvis kan fotografen begära vad hen vill, det betyder inte att jag kommer att gå med på det. 

• Anonym (Kr)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-08-24 21:28:23 följande:

Jag svarar på flera inlägg här, hoppas jag inte missar någon. 

Fotografen har detta som hobby och kommer, enligt egen uppskattning lägga tio-tolv timmar på det hela. Fotografen kommer inte att ha några extra utgifter för detta utan satsar sin tid eftersom hen redan har all utrustning som behövs. 

Hen önskar att kunna leva på detta framöver, eller iaf kunna fotografera på deltid och sa själv när jag kom med förslaget: Ja! Det blir utmärkt reklam för mig! 

Man kan säga att det är en fakta/tips och trix/hur går man tillväga bok inom ett visst ämne, det är alltså inte en barnbok eller så. Bilderna är för att göra det hela mer trevligt och lockande. Har 87 st förhandsbokade, men så klart vet jag ju inte om de går vidare med beställningen i slutändan. Det kommer, iaf inte till en början, bli en pappersbok. 

Ja, givetvis kan fotografen begära vad hen vill, det betyder inte att jag kommer att gå med på det. 

Bara att du säger nej och anlitar en annan fotograf
  • Anonym (fördelning)
    Anonym (Kr) skrev 2023-08-24 21:55:16 följande:
    Bara att du säger nej och anlitar en annan fotograf

Ja, jag kommer att ge mitt förslag och vill hen inte går jag vidare. Jag känner väldigt många som är bra på att fotografera varav några som arbetar med det. Denne kontaktade jag eftersom jag visste att hen ville nå ut mer med sina bilder och i framtiden kunna jobba med det på något vis. 

Tidigare har jag köpt bilder av professionell fotograf att använda som bakgrund till mina visitkort etc och då betalade jag 500 kr för rättigheterna till 5 bilder. Priserna lär ju ha gått upp nu dock och särskilt när bilderna ska vara av en viss typ, de bilderna jag köpte var ju redan tagna så att säga. 

• Anonym (En)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-08-24 22:02:20 följande:

Ja, jag kommer att ge mitt förslag och vill hen inte går jag vidare. Jag känner väldigt många som är bra på att fotografera varav några som arbetar med det. Denne kontaktade jag eftersom jag visste att hen ville nå ut mer med sina bilder och i framtiden kunna jobba med det på något vis. 

Tidigare har jag köpt bilder av professionell fotograf att använda som bakgrund till mina visitkort etc och då betalade jag 500 kr för rättigheterna till 5 bilder. Priserna lär ju ha gått upp nu dock och särskilt när bilderna ska vara av en viss typ, de bilderna jag köpte var ju redan tagna så att säga. 

Om du känner så många fotografer förstår jag inte riktigt vad problemet är?
  • Anonym (fördelning)
    Anonym (En) skrev 2023-08-24 22:37:14 följande:
    Om du känner så många fotografer förstår jag inte riktigt vad problemet är?
    Att de övriga har tajt om tid.  Sen var jag också nyfiken på hur andra tänker kring detta då jag själv tycker att 50/50 är orimligt med tanke på mängden tid som går åt för var och en av oss. Uppenbarligen tycker de flesta att 50% är rimligt.   

Bilderna är viktiga, men utan text har bilderna inte sammanhang medan texten rent krasst klarar sig utan bilder, det blir dock inte lika inspirerande. Samt att jag då kommer att lägga ner ca 500 timmar gentemot fotografens 12. 
  • Anonym (En)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-08-24 22:54:21 följande:
    Att de övriga har tajt om tid.  Sen var jag också nyfiken på hur andra tänker kring detta då jag själv tycker att 50/50 är orimligt med tanke på mängden tid som går åt för var och en av oss. Uppenbarligen tycker de flesta att 50% är rimligt.   

Bilderna är viktiga, men utan text har bilderna inte sammanhang medan texten rent krasst klarar sig utan bilder, det blir dock inte lika inspirerande. Samt att jag då kommer att lägga ner ca 500 timmar gentemot fotografens 12. 

Man kan ju inte bara se till arbetstimmarna som läggs ned utan också till tex risker.

Om tex boken inte skulle sälja så kunde ju fotografen stå med 0 kr.
    Men mer troligt att fotona i sin tur kommer ju höja boken och få den att sälja ännu mer pga bilderna, vilket gör att du tjänar mer pga dem.

Det kan ju också hända att fotografen måste lägga ännu mer tid än beräknat.

Så rimligt eller ej är ju svårt att svara på, det ser du ju egentligen bara i efterhand. Du skrev ju också att du inte har råd med lön som nog egentligen varit det bästa. Dvs att du antingen betalar för timmarna eller att du betalar för bilderna.

Ett annat alternativ kan ju vara att ni delar 50/50 ett visst antal upplagor. Tex de 87 som är förbeställda, eller upp till 100 upplagor exempelvis. Därefter en fördelning 70/30 eller att du ensam får 100. 

Då vet fotografen ungefär vad denne kommer få för sitt arbete.

• BuoBä
    Anonym (En) skrev 2023-08-24 23:15:10 följande:

Man kan ju inte bara se till arbetstimmarna som läggs ned utan också till tex risker.

Om tex boken inte skulle sälja så kunde ju fotografen stå med 0 kr.
    Men mer troligt att fotona i sin tur kommer ju höja boken och få den att sälja ännu mer pga bilderna, vilket gör att du tjänar mer pga dem.

Det kan ju också hända att fotografen måste lägga ännu mer tid än beräknat.

Så rimligt eller ej är ju svårt att svara på, det ser du ju egentligen bara i efterhand. Du skrev ju också att du inte har råd med lön som nog egentligen varit det bästa. Dvs att du antingen betalar för timmarna eller att du betalar för bilderna.

Ett annat alternativ kan ju vara att ni delar 50/50 ett visst antal upplagor. Tex de 87 som är förbeställda, eller upp till 100 upplagor exempelvis. Därefter en fördelning 70/30 eller att du ensam får 100. 

Då vet fotografen ungefär vad denne kommer få för sitt arbete.

50% av vinsten för 87 e-böcker lär bli kaffepengar...
  • Anonym (En)
    BuoBä skrev 2023-08-25 06:29:44 följande:
    50% av vinsten för 87 e-böcker lär bli kaffepengar...
    Fotografen bör ju redan veta att det är ungefär vad som kommer säljas, och 50% av det är ju mer än 10-30%.
  • BuoBä
    Anonym (En) skrev 2023-08-25 07:09:39 följande:
    Fotografen bör ju redan veta att det är ungefär vad som kommer säljas, och 50% av det är ju mer än 10-30%.
    Fast om det finns en chans att sälja fler böcker, och tjäna mer pengar, så är det rätt korkat av fotografen att gå med på ett tak på 87 böcker... 
Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?