• Anonym (fördelning)

Hur dela upp intäkterna?

Hej

Jag håller på att starta ett bokprojekt som kommer att innehålla en del bilder. 

Jag har pratat med en bekant om denne är intresserad av att fotografera till boken mot del i intäkterna då jag i dagsläget inte har råd att betala lön. 

Bekantingen var intresserad, men anser att fördelningen ska vara 50/50. 

Bekantingens bedömning av sin egen insats i tid kring fotograferandet är att det kommer att ta allt som allt 10-12 timmar då denne bara behöver dyka upp, fotografera och sen efterbearbeta. Belysning och allt sådant kommer att vara klart och allt kommer att vara uppställt. 

Min egen insats i form av tid kommer att vara ca 3-4 månader om jag gjorde detta på heltid men jag har ett heltidsjobb, detta är en hobby jag har som jag ombetts göra en bok om. 

Bekantingen fotograferar som hobby, men är oerhört duktig. 

Jag tycker 70/30 är mer rimligt medan andra jag har talat med anser att jag ska ha 89-90% av intäkterna. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?
  • Anonym (En)
    BuoBä skrev 2023-08-25 09:46:18 följande:
    Fast om det finns en chans att sälja fler böcker, och tjäna mer pengar, så är det rätt korkat av fotografen att gå med på ett tak på 87 böcker... 
    Ja iofs, men skrev ju att därefter kan ju ts erbjuda 70/30 som hon ville från början. Men dumt av mig att föreslå att ts därefter skulle ha 100%, det har du rätt i.

Tror ändå det bästa är att ge fotografen antingen timpris eller ett pris per bild. Då är ju denne garanterad att bli ersatt.

För även om det finns 87 förbeställa kan det ju likagärna bli 0.  Och ts kan ju få förhinder att avsluta projektet efter att fotografen lagt ner sin tid.
  • Anonym (Kr)

Skulle jag vara fotograf i detta läge skulle jag inse att det finns en inte oanselig risk att det inte blir någon bok eller försäljningen blir väldigt begränas. Dvs inga pengar.

För att komnesera för den risken måste den eventuella betalningen bli rätt stor. 

TS: Ett förslag. Erbjud fotografen ett bra fastpris men att betalningen kommer om ett år när bokintäkterna kommit in.

• Anonym (Betty)

Spontant låter det ju lite magstarkt att hen ska ha hälften med tanke på hur mycket tid du lägger.

Men det beror så klart lite på vad du tror att du kommer tjäna på boken. Om du drar in 2000 och fotografen vill ha hälften. Ja då får man ju säga att 1000 kronor är ganska lite för 12 timmars jobb.

Men om du tror att du ska tjäna 30000. Ja då är det lite väl att hen ska ha 15000 för en dags arbete. 

Sen beror det på lite annat. Tänker du betala fotografen svarta eller vita pengar? Anser du att du hjälper fotografen att komma ut och denna får reklam? Ja få får du förhandla om priset. 

• Sunflora
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-25 19:19:32 följande:

Spontant låter det ju lite magstarkt att hen ska ha hälften med tanke på hur mycket tid du lägger.

Men det beror så klart lite på vad du tror att du kommer tjäna på boken. Om du drar in 2000 och fotografen vill ha hälften. Ja då får man ju säga att 1000 kronor är ganska lite för 12 timmars jobb.

Men om du tror att du ska tjäna 30000. Ja då är det lite väl att hen ska ha 15000 för en dags arbete. 

Sen beror det på lite annat. Tänker du betala fotografen svarta eller vita pengar? Anser du att du hjälper fotografen att komma ut och denna får reklam? Ja få får du förhandla om priset. 

Rekommenderad timlön för en fotograf är 1139 kronor/timme, lägger personen ner 12 timmar blir det 13 668 kronor så 15 000 är inte särskilt långt ifrån det. 
  • Anonym (fördelning)
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-25 19:19:32 följande:

Vita pengar handlar det om. Fotografen har som sagt fotografering som hobby och ja, jag tänkte att hen fick fota och använda bilderna som reklam för sig själv då denne vill kunna fotografera som yrke. 

Jag vet inte vad jag kommer att tjäna, jag lägger ner min tid på vinst och förlust. Gav fotografen samma chans. Personligen hade jag kunnat lägga 12 timmar på en chans att komma någonvart med mina drömmar, det har jag redan gjort i form av gratis tips kring det jag nu blev ombedd att skriva en bok om. 

Boken kommer att kunna användas för fortbildning av tex pedagoger av olika slag som OM en eller annan kommun väljer att köpa in den så kan det bli en del pengar. Den kan även användas av privatpersoner som behöver lära sig mer om detta område. De 87 förbeställda böckerna är från privatpersoner. 

Efter jag har lagt ner dessa 6 månader på halvtid så kommer jag även att behöva pusha för min bok, ringa, besöka, göra reklam osv för min bok. Allt detta kommer ju inte fotografen behöva göra, därav att jag inte tycker 50&% är rimligt. 

• Anonym (....)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-08-25 21:38:15 följande:

Vita pengar handlar det om. Fotografen har som sagt fotografering som hobby och ja, jag tänkte att hen fick fota och använda bilderna som reklam för sig själv då denne vill kunna fotografera som yrke. 

Jag vet inte vad jag kommer att tjäna, jag lägger ner min tid på vinst och förlust. Gav fotografen samma chans. Personligen hade jag kunnat lägga 12 timmar på en chans att komma någonvart med mina drömmar, det har jag redan gjort i form av gratis tips kring det jag nu blev ombedd att skriva en bok om. 

Boken kommer att kunna användas för fortbildning av tex pedagoger av olika slag som OM en eller annan kommun väljer att köpa in den så kan det bli en del pengar. Den kan även användas av privatpersoner som behöver lära sig mer om detta område. De 87 förbeställda böckerna är från privatpersoner. 

Efter jag har lagt ner dessa 6 månader på halvtid så kommer jag även att behöva pusha för min bok, ringa, besöka, göra reklam osv för min bok. Allt detta kommer ju inte fotografen behöva göra, därav att jag inte tycker 50&% är rimligt. 

Du verkar ha lite för höga tankar om ditt bokprojekt. 

Kommuner köper inte kn väcker hur som helst utan det och speciellt inte av privatpersoner. 
  • Anonym (fördelning)
    Anonym (....) skrev 2023-08-25 21:59:57 följande:
    Du verkar ha lite för höga tankar om ditt bokprojekt. 

Kommuner köper inte kn väcker hur som helst utan det och speciellt inte av privatpersoner. 
    Det är inte jag som har fört kommuner på tal, utan förlaget som ska ge ut den. 
  • Anonym (....)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-08-25 22:11:36 följande:
    Spelar ingen roll. Kommuner köper inte in "skolböcker" skrivna av privatpersoner. 
  • Sunflora
    Anonym (fördelning) skrev 2023-08-25 22:11:36 följande:
    Oseriösa förlag tar tyvärr till fula knep för att man ska anlita dem. De lovar guld och gröna skogar och hoppas att folk faller för det. Som en redan har nämnt är det fullständigt orealistiskt att kommunen kommer köpa in kurslitteratur av en privatperson. 
  • Anonym (Betty)
    Sunflora skrev 2023-08-25 19:30:57 följande:
    Rekommenderad timlön för en fotograf är 1139 kronor/timme, lägger personen ner 12 timmar blir det 13 668 kronor så 15 000 är inte särskilt långt ifrån det. 
    Fast nu var det inte en fotograf utan någon som har det som hobby på sidan om sitt vanliga jobb så varför ta ut pengar som en riktig fotograf? 

Så nästan 14000 för 1.5 dags jobb! Snygg månadslön fotografer har då! Känns ändå inte helt troligt. Tror inte en anställd fotograf som jobbar heltid har över 200000 i månaden. 
Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?