Inlägg från: Anonym (rimligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rimligt)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 15:31:18 följande:
    Det beror på vad man lägger i att terapi inte fungerar.  Om man under terapin gemensamt kommer farm till att man bör avsluta relationen har terapin fortfarande fungerat. Man har kommit fram till ett gemensamt beslut och kan gemensamt göra ett så bra avslut för barnen som möjligt.

Om terapin inte fungerar på grund av att någon eller båda parter inte tar den på allvar. Då är det tråkigt men helt upp till paret att avgöra om de ska hålla ihop eller ej. Förhoppningsvis gör de vad som är bäst för familjen, om det är att avsluta eller ej beror på omständigheterna.

Att bara en av parterna ska fortsätta att kämpa är sällan ett framgångsrecept.
    Men personen sluta väl "kämpa" i samma sekund hen valde att bedra sin familj och då blir det ju kanske lite svårt att ta den där nyfunna kämparglöden som så  plötslig blossade upp EFTER att personen blev avslöjad och inte före på allvar?

Bevisligen var ju familjen inte så viktig när man valde att sätta den på spel för sex, bekräftelse eller vad det nu var man sökte...men helt plötsligt bli familjen jättemegaviktig när man blir påkommen. Det klingar ju en aning falskt och det finns ju kanske all anledning att ifrågasätta det.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 15:57:28 följande:
    Tyvärr kan jag inte ge dig rätt på det där med barndomstrauma. Eftersom terapi är obligatoriskt i mitt arbete så det råder ingen brist på terapi i mitt fall.
    Bra
    Inställningen att man som vuxen ska göra allt man kan för sina barn är väl ganska utbredd i samhället. 

Du tar upp riskerna med att stanna kvar i ett trasigt förhållande. Ja självklart är det ingen bra strategi att gömma huvudet i sanden, man måste ju göra något åt trasslet. Det trasslar ju inte upp sig självt. 

Jag hoppas att du inser skillnaden mellan att vilja reparera ett förhållande för barnens skull, och att gömma huvudet i sanden. 
    Nja, alla 'r nog överens om at man ska göra allt man kan för sina barn, men det är ju inte säkert att vara kvar i en trasig relation med en falsk och respektlös person alltid är det bästa för barnen, det kan ju lika väl vara väldigt skadligt för dem att växa upp i destruktiva relationer. Och det märkliga här är din extremt ensidiga syn på det.
    Du tar upp riskerna med att stanna kvar i ett trasigt förhållande. Ja självklart är det ingen bra strategi att gömma huvudet i sanden, man måste ju göra något åt trasslet. Det trasslar ju inte upp sig självt. 
    Eller släppa trasslet helt och börja om på nytt fräscht och otrasslat garn?
    Varför är inte det oxå ett alternativ?
    Jag hoppas att du inser skillnaden mellan att vilja reparera ett förhållande för barnens skull, och att gömma huvudet i sanden. 
    Jag hoppas att du inser att försöka reparera ett trasigt förhållande inte är det enda alternativet och inte alltid är det bästa heller. På tal om att gömma huvudet i sanden och så....
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 16:17:39 följande:
    Men menar du enbart barnens skull eller även för föräldrarna fortfarande vill och tycker om varann? Det är en jäkla skillnad.
    Jag tror inte något av dem spelar något större roll för kvinna50+, relationen ska bara "räddas" till vilket pris som helst för det har hon fått för sig är bäst för barnen alltid, finns liksom inget annat alternativ i universum.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 16:13:12 följande:
    Du går händelserna lite i förväg här. Man börjar väl inte reparera sin relation innan den behöver repareras? Man går inte i par terapi förrän något  har hänt.?

Naturligtvis vore det en dröm att alla skulle ha möjlighet till par terapi kontinuerligt, du skulle vi säkert ha mycket färre skilsmässor och upplösta relationer. 

Att på FL utrycka sin frustration over en otrogen partner späder bara på bitterheten, vilket inte gynnar någon    
    Man sätter väl inte igång och har sönder relationen och kräver sen att alla ska delta i att laga det man själv haft sönder? För om relationen nu var så viktigt varför hade man medvetet sönder det och hur kan man förvänta sig att andra ska tro på att man tycker det är viktigt?

Nja, terapi är som sagt terapi och inte magi och ingen terapi i världen kommer hjälpa falska människor som inte vill förändras till det bättre.

Nej, tvärtom så är det väldigt bra att ventilera känslor och tankar med andra när man är i kris, det är ju till stor del vad terapi går ut på. Älta är ju en del av krisens faser, reaktionsfasen om jag inte minns fel.

Att hålla allt inne för att behaga den som såg till att man hamnade i kris är ju inte alls att rekommendera och ett perfekt recept för att fastna i bitterhet viket enbart gynnar den som såg till att man hamnade i kris.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 17:33:01 följande:
    Men självklart måste man vilja! Det går inte att tvinga någon!  Det trodde jag alla tog som en självklarhet!
    halleluja, amen och kors i taket... du bekräftar att det finns alternativ till att vilja vara kvar... wow Solig
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 17:39:21 följande:
    Jag utgår från att om man inte tycker om varandra så skils man. Det är ju fundamentet för en relation. 
    Vad får ni det ifrån att man ska hålla ihop än fast man inte tycker om varandra? Det är ju rent förfärligt.

Om man inte tycker om varandra borde man inte heller skaffa barn, något jag tycker är självklart.
    Eller så tyckte man kanske om varandra tills den ene började bete sig som ett svin och då slutade man gilla personen?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 17:48:05 följande:
    Förstår inte riktigt vad som är så provocerande med att sätta barnen främst. 

Det innebär ju inte alltid att fortsätta tillsammans. Att det ändå är bra för familjen att man genom terapi kan göra uppbrottet till ett gemensamt projekt. Att skapa så lite drama som möjligt är också att sätta barnen främst
    För att vara kvar i trasiga relationer inte alltid är det bästa för barnen Och att envist hävda det är såklart provocerande eftersom det är ett falsk påstående..

Om man inte längre är tillsammans så är man ju inte längre en familj utan två skilda föräldrar med gemensamma barn som ofta skaffar sig nya familjer. Det där med att låsas vara en familj till varje pris verkar vara en väldigt känslig fråga för dig.

Japp det är viktigt att sätta barnen först, både när det gäller uppbrott och i att försöka att inte ha sönder familjen för sitt eget nöjes skull och medvetet skapa onödiga dramer för det kan ju knappast kallas för att sätta barnen först, eller hur?
  • Anonym (rimligt)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:32:45 följande:
    "Åh fan, du drar det gamla vi är bara människor kortet?"
    kryddat med moral relativism så fisa vid matbordet blir lika dåligt som att skita där man äter även om den som städar upplever det ena som värre än det andra.

Har någon dragit det dåliga "man ska inte kasta sten" argumentet?
    Ja, det är lustigt hur allt från lägga en smygare till att kapa av huvudet på någon kan generaliseras till "ett mänskligt misstag" när man på alla sätt ska försöka normalisera skitbeende.

Men det som är ännu lustigare är hur ensidig toleransen för skitbeteende verkar vara där att vara otrogen är bara mänskligt men vilja dumpa en otrogen partner är totalt omänskligt.

Tydligen verkar kraven moget beteende barar gälla den som blir bedragen inte den som är otrogen så den som är otrogen behöver inte fundera över vad det kommer ha för konsokvenser för barnen, men den som blir bedragen måste det. Tomte
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (KM) skrev 2023-09-03 14:47:57 följande:

Finns nog inget ämne som väcker så mycket ilska som just otrohet, det gör att det blir svårt att diskutera på ett nyanserat sätt. Det gängse synsättet är att den som är otrogen är ett jävla svin som förtjänar en evighet i skärselden och det är väl bara att göra slut först osv. 

Ändå är otrohet relativt vanligt, men stigmat kring det gör att det blir svårt att förstå riktigt varför eller hur det fungerar, ingen vill ta i ämnet. 

Jag har blivit bedragen, skulle min nuvarande vara otrogen skulle jag till skillnad från många andra inte bara ta mitt pick och pack och dra, skulle faktiskt sätta mig ner och försöka förstå vad som lett fram till detta och sedan föreslå parterapi om han skulle vilja det.

Kärlek och relationer är komplexa.

Nja, ämnet otrohet är av naturliga skäl känslig men det som leder till bisarra diskussioner är inte ämnets känslighet utan alla dåliga ursäkter och löjliga försök att förminska och normalisera det.

Jag tror alla förstår ganska väl hur det fungerar och varför folk gör så, det som verkar vara svårt att enas om är om det verkligen är ok att bete sig så mot människor man ska föräställas älska. 

Om du vill slösa bort tid på en person som bevisligen är opålitlig och utsätta dig för risken att det forsätter ske i framrtiden är ju upp till dig men det gör ju inte dig till en mer upplyst och förstående person för det. Det är en smakfråga.

Ja kärlek och relationer är komplexa men alla beter ju inte sig som svin när det blir komplext, vissa gör det andra klarar att hantera livets komplexitet med värdighet.
  • Anonym (rimligt)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 15:18:37 följande:
    ja, det verkar som vissa går in för att försöka normalisera skitbeende.
    Alla människor gör fel och misstag men att dessa fel och misstag skulle vara likvärdiga och att de medvetna fel man gör skulle vara misstag...men det det är ju de som förstår människor på riktigt medan andra tänker svartvitt

"Tydligen verkar kraven moget beteende barar gälla den som blir bedragen..."
    Det är som att ha ett överbeskyddat småsyskon där man alltid ska vara mogen och hantera konflikter vuxet även om man själv inte är mer än människa, och det är småsyskonet som bestämt spelreglerna. Det luktar offermentalitet.

Får nog aldrig en vettig kommentar på detta:
    A recent (2022) study from Germany sought to provide answers. The researchers used a nationally representative sample of over 12,000 German adults, followed for up to 12 years (between 2008 and 2020) to examine the relationship dynamics around infidelity. The researchers documented over 1,000 infidelity events in their sample.
    [...]
    Fourth, with few exceptions, relationship recovery post-infidelity is difficult. "Neither victims nor perpetrators seemed to bounce back to their initial levels of relationship well-being. However, a more consistent socialization pattern emerged with respect to personal well-being: Both victims and perpetrators experienced a gradual increase in life satisfaction and self-esteem in the years following the event."

In other words, individuals may recover more easily from infidelity than do relationships. Sometimes, the real victim of infidelity is not any of the individuals involved, but the union between them.

Fifth, the authors used their data to test competing theories of post-infidelity behavior. On one hand, the "investment model" predicts that high-commitment partners will be more likely to forgive their partners, as they are more willing to invest in relationship maintenance. On the other, expectancy violation theory argues that highly committed individuals will be less likely to forget and forgive, because their disappointment at their partner's violation would be stronger than that of less committed individuals.

The authors' data provide support for the latter. They note: "Consistent with the expectancy violation theory, higher (vs. lower) levels of commitment were associated with worse adjustment (for both partners)... following infidelity."

www.psychologytoday.com/ca/blog/insight-therapy/202212/why-women-may-not-always-feel-so-bad-about-cheating
    Nej det kommer du nog inte få för då måste man ju ha faktiska argument då är det ju mycket enklare med känsloargument, grova generaliseringar och rena fantasier Flört
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?