Ta hål i örat - Ålder?
Vi satte en 10-årsgräns för vår dotter. Då ansåg vi att hon skulle fixa att göra rent själv (vi hjälpte henne givetvis första dagarna, men sedan fixade hon det själv).
Det jag rekommenderar är verkligen att leta upp en piercingstudio. De har koll på sakerna och det är bättre med nål än att skjuta höronen. Han vi var hos förklarade skillnaden för både oss och dottern. Superbra! Kan ju säga att jo, han hade själv piercingar och tatueringar "typ överallt" och såg lite "udda" ut. Helt grymt pedagogisk mot dottern på alla vis, det var nästan så jag trodde hon göra fler piercingar för att han var så suveränt duktig!
Hon fick lite bedövningssalva på örsnibbarna och kände inget mer än att han typ höll i örat. Support efteråt om vi behövde var absolut inga problem. Bara att höra av sig om man funderade över något med hålen. Skulle rekommendera honom alla dagar i veckan.
Det jag skulle undvika är att använda tunga örhängen och hängande/stora örhängen. Det första för att inte tynga ner örsnibben, det är inte särskilt snygg på äldre tanter som haft tunga örhängen genom livet... Självklart kan man ha det i bland men inte varje dag!
Hängande/stora ringar är lätt att fastna i så det har vår bara fått ha typ sommartid hittils så hon inte fastnar i halsdukar osv. Alternativt satt i dem när hon kommit fram dit hon ska.
Det finns "sovvänliga" örhängen om man letar. De allra första vi fick (små titanpinnar) gillade dottern att sova med. Dock försvann pluppen på en så hon har haft små ringar som hon sovit med istället.