Praktik 4 månader är det normalt?
Det låter konstigt att man måste vara tillräckligt rik för att jobba som barnskötare gratis i 4 månader för att utbilda sig till barnskötare.
Inte konstigt att det är brist på barnskötare.
Det låter konstigt att man måste vara tillräckligt rik för att jobba som barnskötare gratis i 4 månader för att utbilda sig till barnskötare.
Inte konstigt att det är brist på barnskötare.
Det är riktigt dåligt tänkt att praktikanter inte får betalt eftersom det gör att många får välja bort utbildningen.
Man är samtidigt tvungen att ta in vikarier , vissa är helt utan utbildning och / eller erfarenhet eftersom det är brist på utbildade personal.
Vikarier gör knappast mer som en praktikant men får betalt.
Utbildningen är bara på 1 år så därför jag tycker 4 månaders praktik 40 veckan känns mycket. När jah dessutom har prov och inlämningar. När ska jag hinna med dom när jag har så mycket praktik? Önska det framgick från början hur mycket praktik det faktiskt var. Andra komvux utbildningar har varit på 4-5 veckor praktik , så kunde inte drömma om att det skulle vara 4 månader just på hermods. har vänner som utbildat sig till barnskötare på komvux och där var det endast 5 veckor Praktik.. att det kan skilja så mycket, trots att det också var heltid
Anonym H
Man får givetvis CSN-lån under tiden man har praktik eftersom det ingår i ens utbildning. Så det är ju inte så att man inte har en inkomst under tiden.
Praktik är heller inte arbete, man är där för att LÄRA. Även om man gör mycket samma som personalen ska man ha tid för frågor, reflektion, prova på osv.
Man får ta tillfället i akt och se alla delar av yrket genom att både iakkta och delta själv.
En praktikant ska ha en handledare och även vissa uppgifter som ska utföras och ofta utvärderas.
Det är också möjligt att det inte är 8 h aktiv praktik/dag som avses utan kan vara att man har praktik vi säger 7 h och så 1 h för reflektion/utvärdering/planering osv.
Jag är medveten om detta. Dock man kan i många yrken få lön medan man lär sig som är bättre .
Det är redan brist på barnskötare.
Man måste ta in outbildade människor för att få in personal.
Alla kan eller vill inte ta CSN lån.
Alla har inte en partner som vill eller kan betala allt.
Jag vet hur det fungerar , jag tycker bara inte att det är ett bra system när jag gäller bristyrken där man redan har svårt att få tillräckligt med personal.
Visst kan man. Men man kan också välja bort yrken där det krävs lång obetald praktik.
Det är inte bra om det handlar om yrken med stor personalbrist.
Man kan ockå välja att betala ut lön medan personalen lär sig.
Många vill fult förstålig inte få skulder för att utbilda sig till just yrken med låg lön.
Det är ingen prist på praktikanter som är villiga jobba gratis när det gäller yrken i film , journalistik osv.
Men just lågavlönade jobb inom barnomsomsorg och vård är redan inte så populära.
Just ekonimin borde ej vara ett hinder om man annars vill gärna jobba med barn och omsorg.
Som sagt jag vet hur det fungerar med praktik och CSN jag tycker bara inte att det är bra .
Att man klarar av att läsa vad som ingår i utbildningen beror inte på att man inte får betalt.
Men det gör att färre söker utbildningen.
Jag lär ut och handleder människor i ett annat yrke och gissa vad , de lär sig trots att de får lön?
Jag har också en pedagogisk utbildning och jobbat på förskola och skola , så jag tycker absolut att man borde se till att utbildingen blir mer populär.
Men det är såklart märkligt att man / TS inte kollar upp innan vad som gäller.
Men vi får tycka olika helt enkelt gällande att praktik ska vara med eller utan lön.
Det är en diskussionforum.
Och det är ju många i såna industrier som pratar om hur fel och oetiskt det är att ha det så. Att det begränsar vilka som faktiskt kan söka sig in till såna yrken och att det blir ett faktiskt problem.
Bara för att det är på ett visst sätt just nu, betyder inte att det måste fortsätta så.
Pluggar på distans på hermods. Har haft praktik på förskola när jag gick i 8an och även på gymnasiet. Pluggar just nu till barnskötare, och då krävs det 4 månader praktik 8 h per dag. vet inte hur jag ska orka? fick inte reda på detta från början heller att det var såhär mycket praktik. Dom flesta som har praktik har ju några veckor. Har ju erfarenhet kring dagis och även 3 egna små barn, så tycker dethär känns väldigt jobbigt. Dels att jag är gratis arbetskraft men även att jag inte kan jobba på mitt jobb på 4 månader. Så blir utan inkomst och lever på sparade pengar. Nån som vet om man kan fixa nåt intyg på att man har erfarenheten och kan korta ner praktiken något?
Vem ska betala praktiken tänker ni? Det är mkt svårt att hitta praktikplatser som det är.