• EpicF

Praktik 4 månader är det normalt?

Du får fråga skolan. Ibland kan man få validera bort praktik. Men ja, det är normalt att ha praktik i 4 månader, istället för uppdelat. 

Men om du inte orkar, hur ska du kunna orka att jobba som barnskötare sedan? 

• EpicF

Anonym (Anna): Det är vanligt att man har inlämningar i tillägg till praktik och även att man behöver lägga tid på att plugga inför prov. 

• EpicF
    Anonym (I) skrev 2023-08-30 20:08:13 följande:

Utbildningen är bara på 1 år så därför jag tycker 4 månaders praktik 40  veckan känns mycket. När jah dessutom har prov och inlämningar. När ska jag hinna med dom när jag har så mycket praktik? Önska det framgick från början hur mycket praktik det faktiskt var. Andra komvux utbildningar har varit på 4-5 veckor praktik , så kunde inte drömma om att det skulle vara 4 månader just på hermods. har vänner som utbildat sig till barnskötare på komvux och där var det endast 5 veckor Praktik.. att det kan skilja så mycket, trots att det också var heltid 

Du ska hinna med dem på din fridit, precis som du alltid gör med inlämningar och studera till prov. 
  • EpicF
    Anonym (Annat yrke) skrev 2023-08-30 20:42:35 följande:
    Jag tänker att det naturligtvis är mycket, men att yrkeshögskolor oftast leder till jobb, just för att människor som genomgått dem har fått praktisk erfarenhet av yrket och god koll på vad yrket kräver och går ut på.

Jag förutsätter att du ska göra proven och inlämningsuppgifter under din praktikperiod. På arbetstid, eller helt enkelt den tid som skolan skrivit att ni ska göra den i schemat!

Vilken utbildning du än läser, var du än läser den kommer du inse att andra utbildningar hade haft bättre (fyll i valfri bra grej) och mindre (fyll i valfri trist sak)!
    Eller så för hon de på sin fritid, vilket man normalt gör. 
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2023-08-31 08:37:05 följande:

Jag är medveten om detta. Dock man kan i många yrken få lön medan man lär sig som är bättre .
    Det är redan brist på barnskötare.
    Man måste ta in outbildade människor för att få in personal.

Alla kan eller vill inte ta CSN lån. 

Alla har inte en partner som vill eller kan betala allt.
    Jag vet hur det fungerar , jag tycker bara inte att det är ett bra system när jag gäller bristyrken där man redan har svårt att få tillräckligt med personal.

De allra flesta människor är berättigad och kan ta csn-lån. 

Vill man inte så får man finansiera sina studier på annat sätt, också under vfu/lia
  • EpicF
    Anonym (Annat yrke) skrev 2023-09-01 09:15:29 följande:
    Fast om man lånat upp all sin CSN behöver man väl knappast ett år på yrkeshögskola, utan just att arbeta.
    Kan vara att man valt fel utbildning tidigare. Vill omskola sig. Slösat CSN på utlandsstudier som inte ger jobb eller sk flumkurser/flumutbildningar som inte ger jobb. 

Finns massa orsaker att man väljer yrkeshögskola trots att man inte har förbrukat allt CSN. Men då får man finna andra sätt att finansiera sina studier på och då sätt som fungerar med LIA om man har det i utbildningen. 
  • EpicF
    Anonym (Annat yrke) skrev 2023-09-01 09:15:29 följande:
    Fast om man lånat upp all sin CSN behöver man väl knappast ett år på yrkeshögskola, utan just att arbeta.
    Kan vara att man valt fel utbildning tidigare. Vill omskola sig. Slösat CSN på utlandsstudier som inte ger jobb eller sk flumkurser/flumutbildningar som inte ger jobb. 

Finns massa orsaker att man väljer yrkeshögskola trots att man inte har förbrukat allt CSN. Men då får man finna andra sätt att finansiera sina studier på och då sätt som fungerar med LIA om man har det i utbildningen. 
Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?