Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Kaede skrev 2023-09-17 14:22:44 följande:

Fast de frågat ju eftersom de upplever saker som inte stämmer. Magkänslan säger ngt. De vill bolla sina tankar mot någon. Din fråga utgår fortfarande från svart och vitt. Typ om man har det perfekt, varför letar man då efter bevis på att ens man är otrogen? Men om man får för sig att ens man är otrogen är ju ngt antagligen inte okej. Eller sånär individen sjukligt svartsjuk men även det är ju en relation som inte är okej. 

Jag tror för övrigt att de allra flesta människor inte  plågar sig  med att fundera på om deras partner är otrogna eller ljuger eller mörkar om saker som ett söndagsnöje. De allra flesta som frågar sig de frågorna och vill hitta bevis eller bolla upplevelsen mot någon annan, har ett skav i sig och vill veta. 

Därför blir din frågeställning helt irrelevant i tex min värld. Varför undrar folk om deras man varit otrogen? Ja för att de misstänker något så klart! Varför finns det de som inte undrar alls? Ja för att de inte misstänker ngt såklart! Alternativt har gjort en deal kring det redan eller så! 

Jag vet inte om vi är lyckligare än andra. Vi har problem som alla andra och jag tycker att det räcker med att ta hand om dessa på bästa sätt. Lyckligtvis har vi båda samma åsikt om att vi måste lösa konflikterna där de dyker upp. Kanske beror det på att vi inte vill skiljas med något ouppklarat, När min man åkte sist och 4 månader av separation väntade så hade varken han eller jag något som låg och skavde. 

Kanske är det så att det ouppklarade, brister i kommunikationen blir gödningsmedel till osäkerhet och misstänksamhet. Så tänker i alla fall jag,

Naturligtvis förstår jag att misstänksamheten finns där om någon av parterna varit otrogen och berättat. Men det är väl det pris man får betala för total ärlighet. 

Jag tror inte på den totala ärligheten därför att den så gott som alltid kommer att såra den andre. Relationer bygger på att man inte sårar varandra och att man är ärlig om sina känslor

Om man odlar misstänksamheten kan man lika gärna lägga ner relationen tycker jag.  
  • Tyra myra

Visst kan vi vara misstänksamma av naturen och då är det viktigt att man inser att detta tillhör personligheten.  När man ingår i en relation är det två personligheter som ska bända och brytas med varandra. För att en relation ska fungera måste de vara någorlunda kompatibla.  

Därför är det viktigt att man är öppen med varandra och inte försöker gömma bort de personlighetsdrag man har.  

Om man har ett misstänksamt personlighetsdrag bör man vara öppen med detta så att partnern kan förhålla sig till detta.  Partnern måste också förstå och acceptera att personligheten är inget man kan ändra på.

Misstänksamhet som skapas av miljön är däremot lättare att påverka men det kräver att man jobbar aktivt.

Vi bör nog alla ta oss en funderare på hur vi bemöter misstänksamhet.

• Tyra myra
    Anonym (därför) skrev 2023-09-26 00:10:01 följande:
    Ja för människor som gillar att gå bakom ryggen på sin partner kommer ju såklart vara jätteöppen med det så partnern får en chans att förstå det och diskutera det i detalj Flört

Ja personlighet går sällan att förändra och därför är det ju ganska dumt att fortsätta vara kvar i en relation med en person som är falsk om man inte gillar att bli förd bakom ljuset för personen kommer ju inte förändras och det man då har att se fram emot är att antingen acceptera perspnens falskhet eller dra.

Vi bör nog alla ta oss en funderar över varför vissa gillar att lura andra och blir sen sura och jätteförvånade när andra bli misstänksamma och varför det läggs så mycket fokus på den drabbades befogade misstänksamhet och så lite fokus på den andres falskhet.
    Den diskussion du söker finns i överflöd här på forumet men tyvärr tror jag inte att den leder så längt, eftersom det handlar om att förstå sig själva också.

Det är först när vi börjar förstå varför vi reagerar som vi gör som vi kan börja förstå varandra.
Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen