Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

SOS ALLA MAMMOR

Först och främst, grattis till graviditeten! Att plussa är en väldigt speciell känsla, alldeles oavsett ålder eller hur länge man längtat efter det där plusset. 

Jag skulle nog säga att mitt bästa råd är att försöka att inte oroa sig för mycket eller i onödan. Det är lätt att tankarna vandrar till oro att få missfall, att allt inte ska se bra ut på RUL, att det inte kommer gå som man vill vid förlossningen, att bebis föds med gulsot, att man inte har allt man behöver redo, att man inte är förberedd. 

Att oroa sig är helt normalt, men det ska inte ta överhanden. Man får försöka jobba på att tygla sin oro och tänka att det är något som kommer följa en hela livet med barn. 

Det andra jag vill skicka med är att försöka njuta av det du har framför dig. Det är lätt att fastna i det jobbiga med illamående, molvärk, foglossning osv, men försök att hitta ljusglimtarna ändå. Även om det finns mycket som kan vara jobbigt med att vara gravid, är det också en helt fantastisk upplevelse. Jag kan ångra att jag inte njöt mer under min första graviditet, för det är verkligen något speciellt med att vara gravid för första gången. Det behöver inte vara avancerade saker, men mer att inte bara fokusera på att bara komma sig i mål och att stressa på med livet innan det är dags. 
    För egen del hade jag sjukt mycket på jobbet vid förra graviditeten. Jag kämpade genom viktnedgång, hög puls och dåliga blodvärden där mitt enda fokus var jobbet. 

Nu när jag är gravid för andra gången är min inställning en helt annan. Jag jobbar såklart, men jag tar mig tid att även njuta av annat. 

Förlossningen var jag själv orolig för innan, men i takt med att det närmade sig försvann rädslan och ersattes med pepp. Jag tittade mycket förlossningsvideor på youtube vilket hjälpte, kanske framförallt för att förstå hur olika förlossningar kan vara. För mig var det nyttigt att inte ställa in mig så mycket på något, utan gå in med ett öppet sinne. Jag tog hjälp av personalen och fick jättefint stöd och stöttning från både dem och min sambo. 

I övrigt då. Man behöver inte så mycket till bebis. Vi köpte allt utom vagn och babyskydd begagnat och sparade mycket pengar på det. Det finns supermycket fina och bra grejer på marketplace, tradera etc. 

Det finns tusen saker att säga, både om tiden som gravid, förlossningen och första tiden med bebis - men då skulle det bli många sidor. Rent generellt är mitt råd att försöka pusta ut och slappna av, allt kommer lösa sig. Det finns inte rätt eller fel, allt handlar om vad du och din man har för preferenser. Allt kommer gå bra, ni fixar detta! ❤️

Svar på tråden SOS ALLA MAMMOR