SOS ALLA MAMMOR
Som ovan skriver, pusta ut och slappna av. Du har 35 veckor på dig att förbereda dig för barnet, och sedan 18 år på dig att utvecklas i ditt föräldraskap tillsammans med barnet. Dessutom är du född med ett antal modersinstinkter som troligen kommer att kicka in och göra dig till en ganska bra förälder även om du inte läst på det minsta. Jag gissar att du är uppspelt och jätteglad just nu och vill lära sig allt på en gång, och det är såklart bra om du känner så, men faktum är att du har all tid i världen (nästan) på dig. Det är också så att många av de åsikter och tankar kring barn och barnuppfostran man tillskansar sig under graviditeten, förändras när man lär känna sitt barn och märker vad som faktiskt funkar och vad barnet behöver. Mitt bästa tips är faktiskt att inte låsa fast dig för mycket vid det du läser nu, utan att försöka vara flexibel. Tänk inte ?när jag får mitt barn så ska jag minsann inte låta barnet hindra mig från att leva mitt liv, barnet får helt enkelt anpassa sig till mig?, utan försök tänka ?jag skulle verkligen vilja fortsätta med det här intresset jag har. Kanske kommer det ibland att uppstå konflikter mellan barnets behov och min vilja, det vet jag inte ännu, men jag hoppas verkligen att jag i så fall kan lösa dem?. Ha en föreställning om hur du vill att det ska bli, men lås dig inte för mycket. Vi är många föräldrar som, efter flera års erfarenhet av våra barn, bara kan skratta åt de åsikter vi hade som barnlösa.
Detsamma gäller förlossningen. Det kan vara jättebra att läsa på och ha ett hum om hur man vill ha det, men i slutändan är alla förlossningar olika och låser man fast sig för mycket vid en föreställning om hur det kommer bli så finns det en risk att man blir besviken.
Ibland kan det nästan vara en fördel att inte ha en massa äldre och erfarna kvinnor omkring sig som lärt sig en massa konstiga metoder från 70- och 80-talet för hur barn ska tas om hand. Det kan även vara jättestressade att få helt motsatta råd från olika håll. ?Barnet MÅSTE få närhet av dig hela tiden, dag som natt?. ?Barnet MÅSTE lära sig att sova själv hela natten redan från tidig ålder?. Det är så mycket enklare ibland att bara utgå från barnet. Vissa behöver mycket närhet och vissa inte. Man märker garanterat vilken typ av barn man har.
Sedan är det ju bra redan nu att läsa in sig på exempelvis kostråden från Livsmedelsverket. Det är också bra att kolla upp vad som gäller med eventuella läkemedel man tar. Och förstås att avstå från alkohol och tobak, men det vet du säkert redan.