SOS ALLA MAMMOR
Läs på, men inte för mycket är mitt tips.
Generellt är det fler föräldrar som berättar om sin oro eller när saker går åt skogen på ett eller annat sätt än när man mår bra och inte har något större problem.
Min vän hade ett barn som var litet i magen och fick tillväxt ultraljud. Hon var svinorolig och googlade. Resultatet var ju att hon fick upp allt där det var diverse komplikationer. Få skrev att barnet föddes välskapt och perfekt - för de har inte samma behov att skriva av sig. Spoiler alert; hennes barn var strax över 4 kilo när barnet föddes och vi skrattade gott åt att det såg litet ut i magen.
Jag hade vänner som spydde i princip 9 månader och var orolig för dig. Själv var första graviditeten 9 månader av underbart mående. Jag vet att det inte är alla förunnade, men det är sällan man läser om dem utan man läser om alla som har komplikationer för de har behov av att prata av sig.
Jag läste på en del men främst dessa två böckerna:
Denna var inför förlossningen och informativ och bra för det var nog det jag var orolig för. I efterhand inser man att även om förlossningen i sig är en stor händelse så är det en liten del av livet med barn egentligen. Men ändå så grymt häftigt!
Denna bok var rolig att läsa och följa barnets första år, den beskriver olika perioder i livets första månader i olika utvecklingsperioder och stämde hyfsat på mina egna och vänners barn.. Det verkar som den tyvärr utgått så titta på begagnat sidor/second hand.
Det finns många böcker om barn och barnuppfostran på nätet. En del är skrivna av välrenomerade forskar, psykologer osv. Läste för många år sedan om 2 barnpsykologer som hade gett ut böcker om barn och barnuppfostran och olika metoder osv. Sedan fick dessa 2 barnpsykologer själva barn. Det var en ögonöppnare - barnet gjorde ju inte alls som de skrivit i böckerna! De hade konstaterat att ingen som inte har barn själv borde få skriva böcker om barn... Så - läs på, men gör det lagom.
Men återigen. Googla inte för mycket. Läs på lagon. Lyssna på din barnmorska, se om du kan hitta några bra vänner i föräldragruppen. Låt ditt barn få visa vägen. Njut av graviditeten! Grattis!
Jo, ett tips till ska du få. Öppna förskolan en bra plats att hitta vänner med barn i samma ålder. En ljuvlig plats att hänga på. Många gånger finns det olika öppna förskolor så det kan vara värt att testa flera.