Ifrågasätta beslut, barn
Hur menar du med utvecklingsstörd? Att barnet har en funktionsnedsättning /förståndshandikapp på riktigt eller bara att du tycker att barnet är dum i huvudet typ?
Om barnet har en funktionsnedsättning på riktigt lär det ju inte bero på att pappan är kriminell och att mamman var tonåring.. Eller missbrukade hon också något under graviditeten? Hur gammal är barnet?
Jag har själv tre barn som personer i min omgivning av olika anledningar har tyckt att jag inte borde behålla (fel pappa, fel tillfälle osv). Ibland tänker jag också såklart att jag har gjort mitt liv svårare .. har haft mycket problem med äldsta som jag fick när jag var tonåring med en misshandlande pappa som senare fick psykos ..vilket har lett till att barnet som nu är tonåring inte alltid har mått bra och har tagit ut väldigt mycket ilska på mig , nu bor hen hos farmor men vi träffas fortfarande och har fått en lite bättre relation.
Det jag ville ha sagt är väl att man inte ångrar ett barn även om det verkligen inte alltid är lätt. Är det så att det på något sätt är en ohållbar situation hemma får ni försöka lösa det på något sätt , försöka få avlastning från släktingar eller socialtjänsten eller så.. Annars är det väl bara att gilla läget .. och säg absolut inte till din sambo att du tycker att hon borde gjort abort.