Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Ska jag ta bort helförsäkringen

I ditt fall hade jag valt trafikförsäkring.

Hade det själv när jag jade mina första gamla begagnade bilar som jag inte brydde mig speciellt mycket om. 

• EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 21:46:22 följande:

I vilken situation skulle man behöva rättsskydd???????

Om du kraschar med någon och det går så långt som till domstol. Men det är nog inte så väldigt troligt
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 21:59:30 följande:
    En advokat eller vad är det som ska betalas av försäkringen?? Vad kan det kosta som mest om man inte har rättsskydd?
    I många försäkring ingår rättshjälp, såsom advokat eller juridiskt biträde. 

Ingen aning vd det kan kosta. Men att det skulle gå så långt är rätt osannolikt. 
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-29 22:22:53 följande:
    Varför säger du att det är osannolikt?

Jag hoppas verkligen det, vill inte hamna bakom skranket!
    Jag har hittills aldrig hört om någon dom där två som krockst har varit oeniga och möts i domstol.

Det finns säkert fall, men det väl inte speciellt att det händer. 

Skador på andras egendomar, bilar, täcks av försäkringen man har. Och även trafikförsäkring täcker detta. Men visst är man oenig med händelseförloppet så får man bestrida, men jag har aldrig varit med om att det gått till domstol. 

Däremot backade jag själv in i en bil för många år sedan (valde mellan att baka in i bilen bakom eller att bli påkörd av en buss), och där hade andra föraren skrivit i skadorna på bilen som inte fanns vid skadetilläller till sitt försäkringsbolag. Han hade dock missat att min kompis som var med hade fotat av bilen (båda bilarna) och att ingen av bilen hade någon skada vid olyckstillfället. Kan säga som så här, han gick inte vidare. 

Så ett tips är att alltid fota bilen man kört på precis efter skadetillfället (då med datum och klockslag) och även sin egna bil. 
Svar på tråden Ska jag ta bort helförsäkringen