• Fjäril kär

Få ihop högtider?!

Om barnen är veliga får föräldrarna lägga sitt veto och helt enkelt bestämma åt dom. Väntar dom in bäst firande får ni vuxna ta kommandot och samarbeta med alla inblandade bio/bonus-föräldrarna och säga att det här funkar inte vi måste kunna planera ledighet och visa hänsyn till övvrig släkt.  Kanske är det dags att även blanda in barnen i era vuxna planer redan på tidig nivå så dom kanske har bättre möjligheter att kunna välja. 

När jag var gift och hade både bonus och biobarn och gemensamma barn så sa jag tidigt ifrån att åka runt . Jul firas hos oss för den som vill och huset är öppet . Men jag åker inte själv och firar hos andra eller på annan ort. Det kändes bara stressigt just för att det var svårt att kunna planera minst ett halvår i förväg med semester,  biljetter etc  och ändå riskera att allt bokas av pga vädret eller sjukdom osv.  

Barnen tyckte det var jätteskönt att det alltid var jul hos oss för då visste dom vad de hade att se fram emot och hade tydliga planer vad som händer hos oss. Upplevde att dom hade lättare att välja jularna då de fick följa med  deras andra föräldrar och ibland åkte bort till farmor/mormor/kusiner etc  och fick emellanåt en inte alltför barnvänlig jul. 

• Fjäril kär
    användare2020 skrev 2023-10-29 16:49:23 följande:
    Absolut, men det är inte så ?bara? när sambons ex inte är så samarbetsvillig och inte så tillmötes när det gäller planering?
    Då är det hennes problem,  inte ert.  Vi hade inte heller särskilt roliga ex att försöka samarbeta med, vi blev många gånger motarbetad och det var lite av den anledningen jag satte ner foten och höll julen hemma. Då visste vi att iallafall en del av julen skulle gå att genomföra oavsett vad exen hittade på . För barnens skull satte vi julen som en fast punkt hos oss så det fanns iallafall nånting som trygghet när exen strulade. Och det var ju stressigt att planera in resor utan att veta om man ens kom iväg för var det inte vädret eller inställda tåg så var det ett ex som gnällde och inte skickade iväg barnen som tänkt.  Vi fick helt enkelt kompromissa och gilla läget. 
Svar på tråden Få ihop högtider?!