Ångrar katten
Oj så många hjärtlösa och elaka svar du fått. Lyssna inte på dem. Ibland blir det tokigt helt enkelt.
Jag ska försöka hjälpa dig så gott det går. Din katt är 1 år gammal och är mitt i den så kallade slyngelåldern. Han är en tonårsgrabb och håller på att bli vuxen med allt vad det innebär. Han behöver mängder med stimulans och övning i jakt och att smyga och klättra.
Är han innekatt eller får han gå ut? Är det en raskatt eller huskatt? Utevistelse ger massor med stimulans som han själv söker upp. Detta är för de flesta ungkatter det absolut bästa om det är möjligt. Undantaget sjuka eller skadade katter och vissa raskatter. Såklart släpper man inte bara ut katten utan är med den I början tills den vill bli mer självständig. Den ska vara chippad, registrerad och kastrerad. Helst vaccinerad också.
Om han inte kan gå ut får ni tillfredsställa behovet av stimulans inomhus. Köp eller tillverka roliga leksaker. Skaffa ett rejält klösträd som också hår att klättra och ligga i. Sen tar du hjälp av dina barn. Låt dem hjälpas åt att leka slut på katten! En katt i den åldern kräver 2+ timmars lek och rörelse varje dag. Förklara läget för barnen att katten kräver mer än du trodde. Berätta varför ni måste hjälpas åt att få honom att trivas.
Se till att han har flera olika platser att dra sig undan på när han vill vila och lär barnen respektera när han inte vill leka längre.
Också viktigt att ni säger "aj" tydligt när han bits. Han kommer snart koppla att ni tycker det gör ont. Avbryt aktiviteten som gör att han nafsar direkt. Vilka situationer brukar det ske i? Vem biter han oftast?
Såklart kan man överväga att lämna tillbaks katten till uppfödaren men tror att dina barn skulle ha svårt att förlåta det om de längtat efter en katt länge. Ha det som absolut sista utväg.
Jag har jobbat länge med djur och vet mycket
om kattbeteende.