Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...

Anonym (många fördomar!) skrev 2023-12-10 09:37:07 följande:
    Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...

Vad fördomsfull du är och verkar inte veta något om NPF diagnoser.
    Tycker att du ska läsa på ordentligt innan du uttalar dig.
    Föräldrar som berättar att deras barn är en npf diagnos gör det som en förklaring inte som en ursäkt! föräldrar brukar inte hitta på att deras barn har diagnoser men givetvis kan det vara barn där det misstänks men som inte blivit diagnostiserad ännu.
    Givetvis är föräldrar till barn med npf olika och precis som föräldrar till barn utan diagnoser finns det ?lata ? föräldrar men jag som jobbat i skola ser hur föräldrar till barn med npf diagnoser kämpar för och med sina barn oftare så mycket mer än andra föräldrar men ändå möts av vissa andra föräldrars oförstående men de flesta andra föräldrar visar förståelse men vissa har stora fördomar och man tycker synd om föräldrar som kämpar när man ser hur mycket jobb dom lägger ner, det gäller givetvis inte alla föräldrar men många. speciellt tycker jag synd om syskon som får möta fördomar ifrån vuxna angående deras syskon.
    Jag som jobbar med barn har mycket mer förståelse för barn med diagnoser som möter svårigheter och beter sig därefter och deras föräldrar som kämpar med detta än föräldrar till barn som inte har diagnoser som kan bete sig på ett visst sätt och föräldrarna nonchalerar det. 
    Har barn diagnoser kan man få hjälp och verktyg att jobba med det men det försvinner ju inte på en gång.
    Har även haft barn med diagnoser i mina barns klasser, alla dessa föräldrar har varit öppna om det och alla har kämpat för sina barn att då möta oförståelse och fördomar är förskräckligt! 
    Sen måste förskolor och skolor se till att alla barn blir rätt bemötta och behövs resurser måste det få finnas, givetvis ska barn utan diagnoser inte komma i kläm för ett par elever har det men det är vuxnas problem att lösa och inte barn med diagnoser som ska få skulden. 
    Vi har också skolplikt och det är skolans sak att se till att det fungerar med stöd ifrån andra enheter, föräldrar jobbar och ska kunna lita på att skolan fungerar vare sig man har diagnos eller ej varken barn med eller utan diagnoser ska komma i kläm 
    Ja det är utmanande med barn med olika diagnoser men oförstående och fördomar hjälper inte till. 
    Alla kan få barn med diagnoser och många har syskon till dessa barn som inte har diagnos som också drabbas av vuxnas fördomar.

Jag känner till en och annan lat och opedagogisk förälder, de får ju kämpa med resultatet men i stället för att börja i rätt ände (sej själva) kämpar de för att barnen ska få diagnoser.

• ClumsySmurf
    Anonym (Såhär ser jag det) skrev 2023-12-19 19:49:29 följande:

Jo, HSP är ett hittepåbegrepp myntat av EN psykolog tillika författare som tjänar pengar på att skriva om detta. Det är alltså inget vedertaget inom psykiatrin. Det är en modeterm som inom psykiatrin lättare skulle beskrivas med andra (vedertagna) diagnoser. 

https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=18005&Q=Ligger+det+n%E5gon+sanning+i+begreppet+h%F6gk%E4nslig+%28HSP%29%3F

O
    k, har du genomgått en neuropsykiatrisk utredning? 

HSP är inte ett vetenskapligt begrepp men har en korrelation med olika temperamentsdrag, neuroticism är ett av dem

www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886905003909
    s3
    journals.plos.org/plosone/article/file
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-12-19 19:59:44 följande:
    HSP är odiagnostiserad autism. Jag tycker det är synd att begreppet finns det ger en felaktig förklaringsmodell som gör att många får vänta onödigt länge på diagnos. 
    inte samma sak som autism

• ClumsySmurf
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-23 16:17:41 följande:

Känns som att tråden tog ett sidospår huruvida hsp finns eller inte och personligen känns inte det som det viktigaste utan insikten att alla inte fungerar på samma sätt.

Jag tex har en fysisk sjukdom som jag gick jättemycket till läkaren för som ung men man kunde aldrig hitta felet för den famns helt enkelt inte. Sedan några år finns det en diagnos och det känns väldigt skönt att ha fått ett namn på det. Sedan gör det ingen skillnad i sak då det inte finns någon medicinsk behandling som botar utan det är gymmet som gäller och det gjorde jag ändå  

Och gällande hsp, även om det inte finns några medicinskt fastställda kriterier så innebär det ju inte att det finns "gemensamma problem" hos en massa människor som kan förklaras med det. Rent krasst så känns det som att symptomen sorterar in som en delmängd av autism eller add men att man har bara de problemen och inte de andra som de med npf-diagnoser har. Mitt barn med add tex bockar av alla kriterier för hsp plus andra saker för att också få en npf-diagnos. Om han inte hade bockat av de andra sakerna så hade jag som förälder absolut tyckt det varit bra att ändå förstå det där med intryckskänslighet och kunna ha en förståelse för att vissa varfagliga situationer som är enkla för de flesta kan vara svåra för honpm även om han inte fått en diagnos.

Det verkar finnas en korrelation mellan neuroticism och npf
    www.psychologytoday.com/us/basics/neuroticism

Skulle han göra ett test som bygger på femfaktorteorin ligger han antagligen under genomsnittet på conscientiousness men över på neuroticism

Svar på tråden Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...