• Anonym (Elena)

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD eller liknande diagnoser, så fort någon beter sig lite illa, eller ett problem uppstår?
    Det kan vara att barnen, partnern, en enskild person, osv..beter sig illa eller annorlunda.

Både IRL och tex här på forumet..Så ska det skyllas på någon av dessa diagnoser. så fort någon gjort något "fel" -

Det behöver inte ens vara att dom gjort något större fel alls, men ändå så ska det skyllas på dessa diagnoser, nuförtiden.

Föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn skyller gärna på adhd..
    Någon som har en partner som beter sig omoget på något vis..skyller på att dom måste ha Adhd, eller ADD
    Eller så svarar folk till TStartaren- att "ja din partner har nog ADD ADHD..och då får du acceptera läget..
    Osv, osv det var bara ngr ex.det finns många fler..

Suck..Så har man en dignos så är det ok att bete sig dåligt, alltså?

Vi som är födda innan år 2000 har sällan ngr diagnoser alls...Utan det verkar vara ett 2000 fenomen...Där varannan unge får någon av dom diagnoserna..

• Svar på tråden Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...
  • ClumsySmurf
    Anonym (många fördomar!) skrev 2023-12-10 09:37:07 följande:
    Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...

Vad fördomsfull du är och verkar inte veta något om NPF diagnoser.
    Tycker att du ska läsa på ordentligt innan du uttalar dig.
    Föräldrar som berättar att deras barn är en npf diagnos gör det som en förklaring inte som en ursäkt! föräldrar brukar inte hitta på att deras barn har diagnoser men givetvis kan det vara barn där det misstänks men som inte blivit diagnostiserad ännu.
    Givetvis är föräldrar till barn med npf olika och precis som föräldrar till barn utan diagnoser finns det ?lata ? föräldrar men jag som jobbat i skola ser hur föräldrar till barn med npf diagnoser kämpar för och med sina barn oftare så mycket mer än andra föräldrar men ändå möts av vissa andra föräldrars oförstående men de flesta andra föräldrar visar förståelse men vissa har stora fördomar och man tycker synd om föräldrar som kämpar när man ser hur mycket jobb dom lägger ner, det gäller givetvis inte alla föräldrar men många. speciellt tycker jag synd om syskon som får möta fördomar ifrån vuxna angående deras syskon.
    Jag som jobbar med barn har mycket mer förståelse för barn med diagnoser som möter svårigheter och beter sig därefter och deras föräldrar som kämpar med detta än föräldrar till barn som inte har diagnoser som kan bete sig på ett visst sätt och föräldrarna nonchalerar det. 
    Har barn diagnoser kan man få hjälp och verktyg att jobba med det men det försvinner ju inte på en gång.
    Har även haft barn med diagnoser i mina barns klasser, alla dessa föräldrar har varit öppna om det och alla har kämpat för sina barn att då möta oförståelse och fördomar är förskräckligt! 
    Sen måste förskolor och skolor se till att alla barn blir rätt bemötta och behövs resurser måste det få finnas, givetvis ska barn utan diagnoser inte komma i kläm för ett par elever har det men det är vuxnas problem att lösa och inte barn med diagnoser som ska få skulden. 
    Vi har också skolplikt och det är skolans sak att se till att det fungerar med stöd ifrån andra enheter, föräldrar jobbar och ska kunna lita på att skolan fungerar vare sig man har diagnos eller ej varken barn med eller utan diagnoser ska komma i kläm 
    Ja det är utmanande med barn med olika diagnoser men oförstående och fördomar hjälper inte till. 
    Alla kan få barn med diagnoser och många har syskon till dessa barn som inte har diagnos som också drabbas av vuxnas fördomar.

Jag känner till en och annan lat och opedagogisk förälder, de får ju kämpa med resultatet men i stället för att börja i rätt ände (sej själva) kämpar de för att barnen ska få diagnoser.

• Anonym (många fördomar!)
    ClumsySmurf skrev 2023-12-11 01:16:22 följande:
    Jag känner till en och annan lat och opedagogisk förälder, de får ju kämpa med resultatet men i stället för att börja i rätt ände (sej själva) kämpar de för att barnen ska få diagnoser.
    Jag ifrågasatte inte föräldrar som är "lata" jag tom skrev att jag har större förståelse för barn med diagnoser som möter svårigheter  inte alltid klarar alla utmaningar men där jag ser hur dessa föräldrar sliter än föräldrar till barn utan diagnoser som inte inte vill ta tag i saker.
    Jag känner inga föräldrar som bara säger att deras barn har diagnoser bara för att vara lata och skylla på något däremot naturligtvis föräldrar som misstänker diagnoser och då gör så gott som alltid skolan det också.

Men det jag vänder mig emot är när man går på föräldrar till barn som så uppenbart har diagnoser och föräldrar kämpar, får hjälp ifrån Bup mm och ändå bara får höra fördomar, det är nedvärderande mot dessa föräldrar.
    Ingen ska bara skylla på sin diagnos och kunna göra vad som helst men dom föräldrar jag träffar har alla så gott som gjort allt dom kan och samarbetar med skolan, Bup mm för att det ska fungera så bra som möjligt.
    Men diagnosen finns ju där, den försvinner ju inte och anpassningar runt barnet måste ju göras. Både för det barnets skull och de andra eleverna.
    Man behöver inte utgå ifrån att alla är stökiga, många barn är inte alls stökiga men orkar t ex inte sitta en helt lektion och bara ta emot en massa information och intryck, det blir för mycket för dom.
    Många av dessa barn klarar inte alla höga ljud och det blir jobbigt med stora klasser osv. Många flickor blir tysta och ta för blyga och när det blir för jobbigt försvinner dom bort och orkar inte.
    Många av dom blir sen hemmasittare när de blir äldre.

Skolan är en bullrig miljö för många av dessa barn och har man då svårt med impulskontroll kan det slå över.
    För många barn med lite svårare ADHD och autism är små resursklasser fantastiskt, färre barn i klassen, lärare och resurs som gör att barnen klarar skolan vilket alla tjänar i längden, att de flesta klarar att gå igenom skolan med godkänt resultat.

Men jag tycker att det har blivit ett skällsord man slänger ur sig att barn som stökar säkert har diagnoser, det är något som är nedsättande.

Men dom barn som faktiskt har det och föräldrar kämpar på ska ändå mötas av misstro och att barnen nog inte har det och att dom är lata. 
    Det är ju hemskt, men det är en diagnos man kan jobba runt med olika verktyg.
    Men att möta barn och deras föräldrar med misstro och fördomar är en vardag för många, de flesta förstår men det finns alltid folk som ska har fördomar, ofta är det då inte bara mot föräldrar med npf utan även mot annat.
    Det finns lata föräldrar till barn med diagnoser precis som till barn utan diagnoser,
    alla kan få barn med diagnos men dom föräldrar jag möter jobbar hårt med sina barn.
    Som sagt jag har större förståelse för att barn med diagnoser hamnar i situationer och där föräldrarna samarbetar för att göra allt så bra det går än föräldrar till barn utan diagnoser som minsann inte tror att deras barn hamnar i situationer.

Men just npf diagnoser har blivit skällsord och fördomar om det hörs hela tiden, det vänder jag mig emot.
    Man måste ju respektera att faktiskt finns barn och vuxna som har NPF av olika svårighetsgrad.
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2023-12-10 23:52:13 följande:
    Hur menar du att vi har ett annat undervisningssätt idag? Skolan idag är igen större skillnad till när jag själv gått i skolan för 50 år sedan (visserligen inte i Sverige, men i Tyskland). Tror du att man undervisar helt annorlunda? Tror du inte att vi har någon frontalundervisning? Sedan måste eleverna också jobba själva med uppgifter, omsätta det´. Har de inte gjort det tidigare? 
    Vet inget om tysk skola, men mina barns skola skiljer sig markant från den skola jag gick i på 70/80-talet. Vi hade till största del klassundervisning och skriftliga prov där man fick instuderingsfrågor.

Redan i mellanstadiet har mina barn fått komplexa uppgifter där de själva ska lägga upp, planera, utföra och redovisa en omfattande uppgift. Exempelvis i svenskan, skriv ett XXX-arbete, välj ämne fritt. Dom ska själva välja ämne, söka fakta inklusive ange källhänvisningar och författa en text på ett par sidor och lämna in. Till exempel en faktatext eller en debattartikel. Ofta muntlig redovisning också.

Min dotter fick en annan intressant uppgift bara för någon månad sen, hon skulle då planera och hålla i en lektion för hela klassen i ett förutbestämt ämne.
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Dino) skrev 2023-12-10 09:11:26 följande:
    TS har rätt.

Man ska inte använda diagnos som något annat än en anledning att jobba hårdare än alla andra. Om något inte blir gjort kan man aldrig skylla på NPF som ADHD eller Autism.
    Resonerar du likadant om fysiska funktionsnedsättningar? Att någon i rullstol skulle kunna gå om de bara lägger manken till, att en blind skulle kunna se om de tränade tillräckligt mycket eller att en döv skulle kunna höra om de bara försökte? 
  • Anonym (hypor)

Stämmer faktiskt inte 

Min fru jobbar som psykolog och gör utredningar på borde barn och vuxna. Det är ganska svårt att få dessa diagnoser på pappret då man behöver uppfylla massa krav 

Det är inte så att dom diagnostiserar varje barn med ADHD som inte vill sitta still i skolan 

• AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2023-12-11 07:56:40 följande:
    Vet inget om tysk skola, men mina barns skola skiljer sig markant från den skola jag gick i på 70/80-talet. Vi hade till största del klassundervisning och skriftliga prov där man fick instuderingsfrågor.

Redan i mellanstadiet har mina barn fått komplexa uppgifter där de själva ska lägga upp, planera, utföra och redovisa en omfattande uppgift. Exempelvis i svenskan, skriv ett XXX-arbete, välj ämne fritt. Dom ska själva välja ämne, söka fakta inklusive ange källhänvisningar och författa en text på ett par sidor och lämna in. Till exempel en faktatext eller en debattartikel. Ofta muntlig redovisning också.

Min dotter fick en annan intressant uppgift bara för någon månad sen, hon skulle då planera och hålla i en lektion för hela klassen i ett förutbestämt ämne.
    Japp, såna uppgifter hade jag också i mellanstadiet, och senare (då pratar vi 1970-talet). Men även på den tiden låg det ju i tidsandan. Allt skulle vara kreativt och barnen skulle välja själva. Lite mer exakta anvisningar har de dock säkert, dina barn också. 

Redan tidigare, men definitivt numera behöver ju barnen kunna göra något själva. I yrkeslivet är allt "projekt". Och det är ju ganska likt desa uppgifter (grupparbeten ibland?) Att bara plugga in fakta skulle inte ge barn bra förutsättningar för vuxenlivet. Samhället ser inte ut så. 

Och en annan anledning är också att nutidens barn inte skulle sitta stilla och lyssna på lååånga genomgångar. De är vana vid att allt går fort. Och det är ett problem ibland. Men man märker att sammanhanget där är sociala medier och youtube-videos. Allt tar bara 3 - 4 minuter. Men en del fakta behövs alltid. Och det gör man också i skolan. Mest t.o.m. Oftast är det svårt att hinna med de mer kreativa uppgifterna. 

Det där med att hålla en egen lektion - det är så himla bra för att förstå hur inlärning fungerar! Ett barn som hittills har varit ganska ometveten om hur man lär sig, kommer att få en helt annan förståelse. Jag har gjort det med en årskurs-9 grupp i tysk grammatik. De fick förklara var sitt grammatikmoment (som repetition). Det funkade så bra. Några elever sa till mig sedan att de aldrig förstått ett grammatikmoment så på djupet. Och jag tror säkert att de kommer att gå mer på djupet i fortsättningen även när de inte måste förklara det för andra. Mycket värdefullt! Men jag skulle inte göra det med för unga elever. Fast, det beror ju på vad de ska göra där. 
  • Tukt

NU är jag för att diagnostisera för att få stöd och hjälp. Men man kan ju se här inne på Familjeliv och kanske i synnerhet i den här tråden, att det kanske inte alltid diagnoser som är problemet. Det finns ju gott om personer med en personlighet som skadar dom själva, och förmodligen även omgivningen.

• Agda90
    Anonym (Anna) skrev 2023-12-10 07:02:34 följande:
    Därför att det är förbannat jobbigt att ha ADHD! Det är spinn i huvudet eller i kroppen på ett sätt som inte går att förstå, det är nästan omöjligt att motstå impulserna som sätter igång och det går därför inte att jämföra med någon som kan styra sig men väljer att inte gör det.

Sen är det klart att några gissar sig fram och inte har en aning om ens barn har ADHD men jag tror att du behöver prata lite med någon förälder till ett barn med ADHD eller en som har diagnosen och få lite mer kunskap om vad det innebär, just nu låter du imest bara gnorant och självgod.
    Fast hur mycket det än spinner i huvudet och kroppen så får man lära sig skillnaden på rätt och fel. Det är inte okej att slå någon. 

Jag har sett föräldrar med barn som har ADHD ursäkta att deras lilla stjärna slår ett annat barn pga hen har ADHD och sedan står de och undrar förvånat varför deras lilla stjärna inte har någon att leka med. Jag hade inte låtit mitt barn leka med ett barn som slår. 
    Man kan inte gömma sig, eller sina barn, bakom en diagnos
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Agda90 skrev 2023-12-11 12:37:07 följande:
    Fast hur mycket det än spinner i huvudet och kroppen så får man lära sig skillnaden på rätt och fel. Det är inte okej att slå någon. 

Jag har sett föräldrar med barn som har ADHD ursäkta att deras lilla stjärna slår ett annat barn pga hen har ADHD och sedan står de och undrar förvånat varför deras lilla stjärna inte har någon att leka med. Jag hade inte låtit mitt barn leka med ett barn som slår. 
    Man kan inte gömma sig, eller sina barn, bakom en diagnos
    Jag har aldrig någonsin hört talas om något liknande i verkliga livet sånt sker bara på FL och Flashback. I verkliga världen handlar det om att barnet med ADHD glömmer att räcka upp handen, tuggar på pennan på lektionen, gungar på stolen mm något de får massa skit för. 
  • Liza13

Jag känner igen många av symptomen som vid adhd på flera i min omgivning som både har och inte har ngr diagnoser, som tex min man..(som inte har någon diagnos)

Han är en riktig slarver när det gäller hemmet och liknande..Han "ser inte" ens om det tex är rörigt.
    Men kommer han på något som han tycker ska göras (eller som han vill göra) så ska det ske direkt på sekunden och är väldigt impulsiv.....Han har svårt att planera saker.

Han har svårt att låta bli och "pilla" med något...och måste ofta hålla på med något "mekande" och har svårt att koppla av.
    Han har svårt att slutföra projekt som han börjar med..
    Han har svårt att hålla tider.

Men sen är han å andra sidan extremt duktig på andra saker som att meka med saker, teknik o datorer..Vilket väger upp det "dåliga"

Låter inte det lite som ADHD kanske, för dom med adhd brukar väl samtidigt ha områden där dom är extremt duktiga också.. 

haha nu börjar jag skylla min mans beteende på en diagnos också,.SkämsDrömmerTomte

Svar på tråden Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...