• llllllklkl

Hjälp! Min sambo slår mig!

Jag behöver er hjälp! 

jag och min sambo har varit ett par i över 5 år. Vi har nu ett barn tillsammans som är 1 år. Varje gång vi bråkar så slår han mig. Eller ja, nästan varje gång. Vilket leder till att jag har blåmärken någonstans på kroppen minst en gång i månaden. 

min fundering är, jag misstänker att jag är sjuk. Att jag har borderline eller något för det känns som jag triggar igång den ilskan hos honom. jag har lätt för att bli arg, provocerad, osv. Vilket jag tar ut över honom. Han säger att jag är ett psykfall och att det är mitt fel att han slår mig då jag psykiskt misshandla honom när jag blir arg osv. Men samtidigt upplever jag att han är jäkligt provocerande mot mig, vilket gör att jag blir arg Eller irriterad. 

jag VET att detta är sjukt, äckligt och destruktivt. Men på något sätt har detta blivit normalt nu? Precis som att det är vår lilla hemlighet. 

detta grundar sig i att jag inte tror att jag kommer hitta någon som faktiskt älskar mig och som jag har det bra med. Därför får jag nöja mig med honom. jag är även orolig över boendesituation. jag är mammaledig och vi lever på hans lön. 

någon del av mig vill bara packa väskorna, ta med mig vårt barn utan att säga något till honom . Jag känner hat mot honom. Och jag är så arg på mig själv att jag inte lyckas visa mig stark för vårt barn. Vårt barn vet ju förstås ingenting, vilket jag aldrig kommer tillåta heller. men jag behöver hjälp med att ta mig ur detta. på riktigt. 

snälla hjälp mig

• Svar på tråden Hjälp! Min sambo slår mig!
  • Tow2Mater
    Anonym (Medsyster) skrev 2023-12-25 01:02:05 följande:
    Du är seriöst alltså. Du tycker att pappan i det här fallet som slår och utövar misshandel på mamman ska vara föräldraledig med 1 åringen, förstod jag dig rätt där? 
    De utövar även misshandel av varandra. Hon borde hitta ett jobb så hon kan bli självförsörjande. Varför läser du inte vad jag skriver.
  • Anonym (Medsyster)
    Tow2Mater skrev 2023-12-25 01:07:13 följande:
    Börjar julaftonens alkohol bli för mycket eller vad är problemet.

Klart misshandel inte ska fortgå. De måste båda ta sig ifrån varandra. Men barnet behöver fortfarande båda sina föräldrar.
    Jag vet inte hur du är men dricker inte alkohol på julafton. Faktum är att jag är mamma och dricker inte när jag har mina barn alls. uppenbarligen ser inte du ett problem i det vilket säger mer om dig faktiskt. Jag jobbar natt som sjuksköterska och tar emot sådana människor som druckit för mycket bland annat på jul och som utsätter sina barn för enormt otrygga situationer. Vad gör du själv? 
    Vet du vad, en man som misshandlar en kvinna på alla sätt ska inte ha med barnet att göra. Detta är även misshandel mot barnet och denna förälder har under hela barnets liv misshandlat barnet och mamman på detta sätt. Du kanske är av åsikten att Lilla hjärtat kanske ändå bäst hörde hemma hos sina föräldrar som hon ju behövde? eller en utövande pedofil kanske också behövs som pappa? nej vet du vad. Barn behöver trygghet. oavsett mammans förmåga är det helt uppenbart att pappan är parten i överläge här på alla sätt och det är han som utövar makt över henne och som är den drivande i detta. Det säger ganska mycket att du försöker försvara detta. dessutom genom något så simpelt som att skifta fokus till hennes sysselsättning i det här sammanhanget. 
  • Anonym (Medsyster)
    Tow2Mater skrev 2023-12-25 01:10:33 följande:
    De utövar även misshandel av varandra. Hon borde hitta ett jobb så hon kan bli självförsörjande. Varför läser du inte vad jag skriver.
    Nästa gång du polisanmäler en misshandel mot dig kanske polisen svara att du borde borsta dina tänder, betala räkningar osv. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Medsyster) skrev 2023-12-25 01:22:35 följande:
    Nästa gång du polisanmäler en misshandel mot dig kanske polisen svara att du borde borsta dina tänder, betala räkningar osv. 
    Jag tror inte tandborstning hjälper mot att vara ekonomiskt bakbunden och inte ha ett jobb. Betala räkningar är dock viktigt om man vill behålla ett boende man har eller skaffa sig ett nytt, men vet inte om det är polisens uppgift. För att kunna betala räkningar måste man ha en inkomst, och ska man inte bli försörjd av och förlita sig på en sambos lön är en bra sak att skaffa sig ett jobb. Tycker du inte?  TS är orolig över sin boendesituation säger hon ju.
  • Anonym (Flika)
    Tow2Mater skrev 2023-12-25 01:10:33 följande:
    Det är såna som du som gör att man börjar tappa tron på mänskligheten.
  • Tow2Mater
    Anonym (Flika) skrev 2023-12-25 02:00:56 följande:
    Det är såna som du som gör att man börjar tappa tron på mänskligheten.
    Tänk att jag kan ha sådan påverkan.

Såna som du är dock bara ännu ett obetydligt brus i dubbealnonymitetens FL land. God Jul! ;)
  • Anonym (Flika)
    Tow2Mater skrev 2023-12-25 02:09:32 följande:
    Tänk att jag kan ha sådan påverkan.

Såna som du är dock bara ännu ett obetydligt brus i dubbealnonymitetens FL land. God Jul! ;)
    Vad menar du? Vill du berätta ditt riktiga namn? Eller föredrar du att vara bara anonym?

Du tycker att ts man är ett offer för att hon är föräldraledig och därför i beroendeställning av hans lön. Du verkar försvara ts mans misshandel för att hon inte skulle ha gjort honom upprörd.

Och ja. du har stor påverkan. Ts har via en normaliseringsprocess i misshandelsförhållandet börjar betrakta sig själv som någon som gör sig förtjänt av att bli slagen. Du är av den åsikten att det tydligen är ett normalt inslag att bli slagen i ett förhållande då ditt råd är att han ska ta över föräldraledigheten. Och du tycker att barnet då ska "behöva" sin far som är en våldsam misshandlare. Jag antar att du tycker det är rätt och riktigt att män som dödat sin partner även får vårdnaden över sina barn från fängelset då.

Vet inte varför du sympatiserar med en våldsam misshandlare. Men man kan ju gissa. Alla barn och vuxna ska kunna känna sig trygga i sitt eget hem. Inga barn "behöver" en våldsverkare förälder. Ts behöver bryta sig fri. Hon är offret i ekvationen. Ditt tankemönster är stötande.
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

Hur går det TS? Har du ringt någon jour eller förskola, eller filat på ditt CV?

• Meddelande borttaget
  • llllllklkl

Tusen tack till alla er som tagit er tiden att skriva! Uppskattar verkligen er stöttning. Det betyder mer än vad ni tror.

Jag och min dotter flyttar till en egen lägenhet nu i januari. Så det är uppdateringen Hjärta

Gällande ekonomin är det så här att han tjänar *ckligt mycket pengar, då han är anställd + egenföretagare. Så pengar är det minsta problemet han har. Vi har aldrig haft någon bråk vad gäller pengar. jag får ut 5000 i månaden så det har varit en självklarhet att han står för nästan allt medan jag tar hand om vårt barn. Tanken var ju att jag bara skulle ta ut 3 dagar/veckan för att kunna vara hemma så länge som möjligt med vårt barn. Men nu är det ju inte så längre. Lillan har fått förskoleplats i maj och jag kommer nu ta ut 5 dagar/veckan = mer pengar ut varje månad. Plus bostadsbidrag, och underhåll från pappan. Sen börjar jag ju jobba i maj igen när hon börjar föris. Så det känns ändå bra nu! Även om det kan bli lite tajt ekonomiskt i några månader för oss fram till jag börjar jobba. 

• Drottningen1970
    llllllklkl skrev 2023-12-29 08:31:35 följande:

Tusen tack till alla er som tagit er tiden att skriva! Uppskattar verkligen er stöttning. Det betyder mer än vad ni tror.

Jag och min dotter flyttar till en egen lägenhet nu i januari. Så det är uppdateringen  // Hjärta

Gällande ekonomin är det så här att han tjänar *ckligt mycket pengar, då han är anställd + egenföretagare. Så pengar är det minsta problemet han har. Vi har aldrig haft någon bråk vad gäller pengar. jag får ut 5000 i månaden så det har varit en självklarhet att han står för nästan allt medan jag tar hand om vårt barn. Tanken var ju att jag bara skulle ta ut 3 dagar/veckan för att kunna vara hemma så länge som möjligt med vårt barn. Men nu är det ju inte så längre. Lillan har fått förskoleplats i maj och jag kommer nu ta ut 5 dagar/veckan = mer pengar ut varje månad. Plus bostadsbidrag, och underhåll från pappan. Sen börjar jag ju jobba i maj igen när hon börjar föris. Så det känns ändå bra nu! Även om det kan bli lite tajt ekonomiskt i några månader för oss fram till jag börjar jobba. 

Vilken tur att han gick med på att du tar med barnet.
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2023-12-24 18:09:52 följande:
    T ex hon bråkar (vi bråkar), hon blir arg och låter det gå ut över honom (har lätt för att bli arg, provocerad, osv. Vilket jag tar ut över honom), bidrar till detta destruktiva beteende i familjen (jag VET att detta är destruktivt), har kanske inget jobb (?), har iallafall ingen inkomst att räkna med (vi lever på hans lön). 

Jag har inte sagt att ta hand om ett gemensamt barn medan en annan jobbar är psykisk misshandel. Men att leva på hans lön och inte vilja jobba kan vara ekonomisk misshandel. Barnet är 1 år nu och de kan börja fördela inkomsterna mer jämnt, och dela på sig. Har hon inte ett jobb att gå tillbaka till är det ju dags att skaffa sig ett och bli ekonomiskt självförsörjande.
    Jag blir riktigt förbannad på såna här trådavstickare. Om du (och andra) så illa tvunget måste diskutera vems fel det är så starta en egen jäkla tråd och låt TS - som i det här fallet ÄR offret få komma till tals och få den hjälp hon behöver!

Du vet absolut INGET om TS liv. Det TS har delat med sig av kan du inte verifiera så du vet inte om hon är lat och inte vill jobba eller om partnern har tvingat henne att stanna hemma. Du drar slutsatser på extremt dålig information och tror dig veta bäst!

Vad är nästa? En kvinna som har blivit våldtagen ska skylla sig själv för att hon "frestade" våldtäktsmannen?

En människa med något innanför pannbenet vet att man inte slår sin partner PUNKT!
    En vettig människa vet att man inte lägger skuld på offret! PUNKT!
  • Agda90
    llllllklkl skrev 2023-12-29 08:31:35 följande:

Jag och min dotter flyttar till en egen lägenhet nu i januari. Så det är uppdateringen Hjärta

Jag hittade din tråd idag och att läsa att du ska ta dig ur förhållandet var verkligen skönt att läsa!!

Jag skulle råda dig att söka hjälp, någon att prata med. Även om du kommer ifrån mannen som misshandlade dig så levde ni i en destruktiv relation utöver den fysiska misshandeln. Du är värd en partner som älskar dig och du ska INTE nöja dig med mindre! 
Svar på tråden Hjälp! Min sambo slår mig!