Inlägg från: Anonym (Jessi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jessi)

Var mamma en missbrukare?

Har fått en insikt nu senare. Min mamma måste ha varit en missbrukare. Men av någon anledning har jag bara puttat bort det förut och inte velat se det. Man vill väl tro bra om sin förälder, kanske? 

Kommer ihåg när jag var liten. Mamma drack alkohol varje helg. Hon tog Citodon eller Tramadol och blandade dem med alkohol. Det spårade i princip alltid ur. Hon skrek åt pappa och kastade glas i golvet. Blev arg på pappa om hon inte fick dricka vin varje helg, när han frågade henne om hon verkligen måste dricka igen.  

Mamma kunde inte hantera pengar heller, så pappa tog hand om räkningar etc. När hon handlade så handlade hon alltid alldeles för mycket. Hon kunde heller inte ta körkort för teorin var för svår. 

Jag minns inte en enda gång hon lekt med mig men med pappa har jag massor med minnen. Minns heller inte att hon hjälpt mig med läxan. Det var pappa som gjorde de sakerna. Det enda jag kommer ihåg att mamma gjort under vår uppväxt var mestadels laga mat och kolla på tv. Hon umgicks aldrig med några vänner för hon hade inga, blev bara ovän med dem. 

Förut har jag bara tänkt att jag var väl bara helt enkelt pappas flicka. Men nu senare har jag börjat fundera på varför jag tytt mig till honom. Jag ville bara med honom har han än var. Om han så mekade med bilar i garaget eller var i en affär med bildelar. Men jag börjar nog inse mer och mer att jag har nog inte känt mig trygg med mamma och att det måste ha varit därför. 

Som barn var jag oerhört försiktig och blyg.  I tonåren fick jag psykiska besvär med panikångest. Har ångest än idag. Har råkat vara med om flera killar som varit dum mot mig. Svårt att sätta gränser. Säga nej. Säga ifrån. Men har blivit betydligt bättre på det. Det är så att folk har kommit fram till mig och frågar vad jag har varit med om, för de märker att jag är försiktig. Rätt tragiskt. 

Som sagt jag har aldrig tänkt i de där banorna förut. Men min mamma måste ha varit /är missbrukare? Hon dricker ju än, om inte ännu mer. Min morbror är alkolist. 

En bra insikt men, samtidigt så tragiskt att inse detta efter så lång tid. Märks hur mycket man försöker skydda sina föräldrar för man vill ju inte se dem som dumma. 

Hur ser ni på detta? 

• Svar på tråden Var mamma en missbrukare?
  • Anonym (Jessi)
    Anonym (Jo) skrev 2023-12-28 16:43:09 följande:

Ja, det låter det ju som. Kanske självmedicinering av någon psykisk ohälsa som hon borde ha fått vård för. 

Det finns grupper för vuxna som vuxit upp med missbrukande förälder. 

https://aca-sverige.org/ 

Googlar du Vuxna barn hittar du info om människor i din situation och fler stödorganisationer. 

Tack för tipset. Det verkade tyvärr inte finnas någon sådan grupp i min stad men däremot en annan en längre bit ifrån. Funderaf ändå starkt på att gå i en sådan grupp. 
  • Anonym (Jessi)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2023-12-28 18:13:51 följande:

Det låter för mig både som att din mamma hade någon diagnos som påverkar det sociala, och kanske som en följd eller symtom av det svår ångest som hon dämpade med alkohol och läkemedel.

Det är väldigt synd att hon inte fick samtalskontakt och behandling istället, för då kanske hon hade kunnat bli människa igen.

Min styvfar var liknande. Bottenlöst dåligt självförtroende, kände sig inte älskad av sina föräldrar (adopterad, vilket de tryckte i nosen på honom jämt), drack och hängde hemma istället för att söka nytt jobb när han blev av med det han hade.

Jag var arg på min mamma i många år för att hon inte ställde ultimatum att han som vuxen karl skulle söka hjälp, men det var klart inte lätt för henne som var jättesnäll, socialt blyg och barn till två ofantligt snälla människor.

En del av att bli vuxen är tyvärr att klä av sin barndom, analysera och förstå vad som var friskt och sjukt i den, och tyvärr har många växt upp under inte så friska förhållanden.

Att gå i samtal ett år kan hjälpa till att bena ut jobbiga tankar man har, så att man kan lägga saker bakom sig. Fast det blir ofta värre innan det blir bättre, när man börjar tänka på gammalt elände.

Ja något måste det ju vara? Hon har även svajat i vikt. Ett tag vägde hon över 100 kg och nu är hon jättesmal. Ibland får hon för sig att bli svart och svår. Sedan nästa stund är hon ljus och blommig. Jag hänger inte med. Känner lite som, vem är ens min mamma egentligen.  Som att hon har två sidor.

Funderar på om hon har något slags beroende/ tröstbeteende med mat, pengar och/eller alkohol. 

Det som jag tycker är skrämmande bara är att hon absolut inte verkar märka det själv? Säger någon nånting om hennes klädstil, alkohol eller liknande så blir hon arg. Man får absolut inte tycka något om nånting, hon gör vad hon vill och vill sköta sig själv säger hon bara. Men det är ju ingen som sagt något annat?

Gällande alkohol och starka mediciner så påstod hon bara att hon inte visste att det inte var bra. Men hur kan man inte veta det? Borde man inte ha koll på sådant som vuxen. 

Vad tråkigt att höra om din erfarenhet. Men självförtroende och ångest tror jag också ligger bakom sådana beteenden. Mamma har sagt att hon hade en jobbig barndom. 

Ja det verkar vara vanligt tyvärr. Men det är jobbigt att inse som vuxen att det inte var som man trodde. Förstår inte heller hur man som vuxen människa inte kan se sådana saker själv. Märkligt.

Svar på tråden Var mamma en missbrukare?