Inlägg från: Anonym (dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dotter)

Betala mer i Boendekostnader för barn

Perka85 skrev 2023-12-29 03:05:00 följande:
    Betala mer i Boendekostnader för barn

Jag har en dotter på sex år som bor hos mig och min sambo varannan vecka.

Efter årsskiftet ska jag och min sambo flytta till ett gemensamt ägt hus.

Idag berättade hon att jag måste betala mer varje månad för min dotter i boendekostnad, ex kvm pris för rummet, el, försäkring. 
    Jag tycker inte alls det är rimligt att att jag ska behöva betala för det.

Idag betalar jag mer i matkostnader varje månad (750 samt hygien 200:-/mån.
    kläder, försäkring, skola, aktiviteter mm delar jag kostnad för med dotterns mamma.
    Jag tänker såhär att boendekostnaden har vi ju ändå.

Hur ser ni på det?

Rent krasst är det ju så att din dotter är ditt ansvar som du ska betala för. Men din sambos krav säger en del om hur hon ser på din dotter, och det skulle jag personligen ha svårt att acceptera. Om hon är så snål och vill räkna kronor och ören för dottern så speglar det lite att hon ser din dotter som en onödig belastning, och inte som en fullvärdig del av er familj. Jag skulle inte vilja utsätta mina barn för att bo med en person som såg dem på det sättet. 

Å andra sidan, om din sambo har så lite pengar att de extra kronorna verkligen gör skillnad för henne, så kanske det är en annan sak. Då kan du ju bjuda på att betala lite mer, men för hennes skull, inte för att du har barn. Och då kanske din sambo måste se över hur pass stort hus hon egentligen har råd att bo i, oavsett ditt barn. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 09:54:52 följande:
    Det handlar inte om att vara snål, utan om att inte vilja belastas ekonomiskt för någon annans unge.
    Behöver inte betyda alls att hon ses som en belastning i övrigt.
    Att uttrycka sig så: belastas ekonomiskt för någon annans unge... Det skulle jag aldrig acceptera att min sambo uttryckte eller tänkte om mitt barn. Då skulle den personen inte vara min sambo längre.
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 10:20:42 följande:
    Vad andra tänker kan du aldrig veta.
    Nä, men om min sambo skulle uttrycka att jag ska betala mer för att mitt barn bor hos oss så skulle det ju vara en indikation. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 11:15:30 följande:
    Fast det är inte mer än rätt om man ska vara krass.
    Kanske. Men jag vill inte leva i en krass relation. Jag vill leva i en kärleksfull och inkluderande relation. Och en partner som inte accepterar mitt barn fullt ut kan jag inte acceptera, så det skulle ta slut. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 11:33:08 följande:
    Man kan acceptera ett barn utan att betala för det.
    För mig skulle det inte räcka. Acceptera mitt barn är inte gott nog. Och att snåla och gneta och påtala om kostnad hit och dit pga barnet skulle inte heller vara gott nog. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 12:55:12 följande:
    Nej nej, det är ju ditt val men du ska nog inte räkna för mycket med andra gör det.
    Det är en nackdel för de flesta när det finns ungar med i bilden när man träffar någon.
    Själv skulle jag inte på några villkor inleda något med en person  med ungar som inte är utflugna.
    En små unge i dagisåldern är fullständigt otänkbart, och har alltid varit.
    Japp, det är mitt val. Andra kan göra sina val.

Men blir man tillsammans med någon som har barn så måste man acceptera det barnet. Och en förälder som blir tillsammans med någon som inte accepterar barnet är direkt olämpligt. 

Själv skulle jag inte på några villkor inleda en relation med någon som inte gillar mina barn och ser dem som en självklar del av vårt liv. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 13:06:08 följande:
    Gilla är en sak, betala är en annan.
    Orimligt att hålla på och snåla med kronor och ören och vad som är mitt och ditt i en familj. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 13:15:54 följande:
    Jag förstår att du tycker det om det är du som har ungen med dig in i boet.
    Japp, och den som har problem med det kommer inte att bli långvarig i mitt liv. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 13:32:23 följande:
    Det har jag förstått, inga oklarheter där.
    Dåså, då har vi inget mer att avhandla.
Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn